Jaarlijks lopen meer dan veertigduizend mensen vele kilometers tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Voor sommigen begint de Vierdaagse maanden eerder en eindigt pas weken later. Dat zijn de mensen die ervoor zorgen dat Nijmegen tijdens de Zomerfeesten kan genieten van heel veel live muziek. Een van hen is Martijn Roselaar, programmeur van de hogedrukpan die Valkhofaffaire heet. 3voor12 Gelderland sprak met hem toen de Affaire net twee dagen afgelopen was.

Wat direct opvalt in huize Roselaar zijn de drie klokken in de huiskamer. Direct is duidelijk hoe Martijn met het begrip tijd omgaat. De uurwerken staan op vijf over zes, één over negen en twaalf uur. Geen van alle zullen ook maar één minuut verder komen. Tijd is hier duidelijk een relatief begrip. Roselaar is tijdloos, zowel in zijn verschijning als in zijn opvattingen. Hij begon zijn loopbaan bij de Valkhofaffaire jaren geleden als nachtwaker. "Het festival is dan helemaal van jou, alleen de muziek ontbreekt."

Hoe heb je de afgelopen Valkhofaffaire beleefd?
"Het programma was heel goed. Dit jaar hadden we wat langere ombouwpauzes ingepland. Daardoor kon de productie beter uit de voeten en verliep het geheel vrij soepel. Jammer genoeg speelde het weer een grote rol. Alleen op de donderdag hebben we het droog gehouden."

"Het weer was wel een domper voor de medewerkers. Het is nou eenmaal niet leuk om in de regen te moeten op- en afbouwen. Daardoor was het toch wel zwaar. Wel hebben we een breed scala aan muziek kunnen laten horen en dat staat toch voorop bij dit evenement."

Wat is jouw drijfveer om dit werk te doen?
"Als je het in één woord wilt samenvatten: verliefdheid! Ik ben vanaf het begin gebiologeerd door deze opzet. Proberen iets verrassend neer te zetten. Een contrast te bieden met de bekende bands en de overdaad aan coverbands die tijdens de Vierdaagse optreden. De Valkhofaffaire wil juist die vreemde eend in de bijt zijn: de nieuwsgierigen verrassen met opeens een Frans chanson, een eigenzinnige rockband of een stukje jazz. Iets dat je in de rest van de stad in deze week niet tegenkomt."

Op grond van welke invalshoeken programmeer jij?
"Toen ik enkele jaren geleden begon als programmeur was het budget erg beperkt. In die periode kregen veel lokale bands een plekje op de Valkhofaffaire, vooral omdat zij weinig tot geen reiskosten hadden. Je kiest dan de groeikristallen uit de regionale scene. Door de jaren heen is het budget gegroeid, waardoor het mogelijk werd om bands van verder weg te halen. De Valkhofaffaire wil vooral verrassend zijn. De bands moeten naast mooie muziek ook een stukje uitstraling hebben, zodat ze een ‘toevallig’ publiek kunnen pakken. Daarom zijn we steeds diverser gaan programmeren. We streven ernaar om echt iets anders te bieden."

Welke bands van de Affaire zijn er doorgebroken of zullen dat nog doen?
"The Sheer stond enkele jaren geleden op het Valkhof en dit jaar op de Waalkade. Ik verwacht ook veel van This Beautiful Mess, Ghinzu en Eleven, de Grote Prijs-winnaar van 2003. Supertab, het project rond pianist Martin Fondse, gaat door als band. Dat hebben ze besloten na hun zeer succesvolle optreden op het Valkhof dit jaar. Er zijn nog talloze bands die ik graag zou willen boeken, maar die op dit moment financieel (nog) niet haalbaar zijn. Ook zou ik in de toekomst graag meer 's middags willen programmeren. Helaas hebben we daar momenteel de financiële ruimte nog niet voor."

Waarom zijn er dit jaar minder lokale bands te bewonderen op de Valkhofaffaire?
"Enerzijds willen we Nijmegen muziek laten horen die hier nog niet eerder te zien of horen was. Anderzijds is het aanbod ook vrij beperkt. Er zijn weinig bands die er echt boven uit steken. Het lijkt erop dat er een gebrek aan ‘drive’ is. Bands zijn vrij snel tevreden. Neem The Kevin Costners. Tijdens de Roos van Nijmegen speelden ze nog de pannen van het dak; even later brengen ze een wat mat aandoende set. De lokale podia bieden ook minder mogelijkheden voor lokale bands om op te treden. Merleyn geeft veel minder ‘local heroes’ de kans om te spelen. Beperkte financiën en strenge regelgeving maken het voor podia steeds moeilijker om ‘gewaagd’ te programmeren. Juist dat spelen is zo belangrijk voor jonge bands. Dan leer je pas omgaan met verschillend publiek en krijg je de kans om door te groeien. Die kans wordt hun nu ontnomen."

Welke impuls heeft de Valkhofaffaire nodig om haar doel te kunnen bereiken?
"Het Actief Comité Binnenstad Nijmegen (ACBN) heeft van de gemeente Nijmegen een soort volmacht gekregen voor de Vierdaagsefeesten. Er wordt dan vrij gemakkelijk gedacht dat de Valkhofaffaire wel de broodnodige variatie zal bieden. Dat willen we inderdaad, maar budgetair zijn we enorm beperkt. Het is hoog tijd dat de gemeente de meerwaarde van de Affaire erkent en ons meer ruimte geeft om inderdaad die meerwaarde te bieden. Het beleid is op dit moment dermate verstikkend dat we alleen maar kunnen proberen te overleven, terwijl het publiek jaar na jaar in steeds grotere mate zijn waardering voor de Valkhofaffaire laat blijken. Eigenlijk is het belachelijk dat er zo veel geld gaat naar een zo smal aanbod en dat men ons weinig tot geen kansen geeft om muziek in de breedst mogelijke zin aan te bieden. De Vierdaagsefeesten trekken een zeer divers publiek en juist daaraan appelleert de Valkhofaffaire. Tijd dus om het marktmechanisme de vrije loop te geven..."