Ruim twee jaar geleden deed Daan van Beijeren voor het eerst van zich horen. Samen met z’n vaste kompaan Nigel Passage stond van Beijeren aan de start van de Kleine Prijs van Fryslân. Tijdens de voorronde in Franeker zegevierde de jonge Leeuwarder glansrijk. Deze zegetocht eindigde uiteindelijk in de finale. Hoewel van Beijeren destijds niet de champagnefles mocht ontkurken, is het vervolgens toch nog snel gelopen met zijn muzikale carrière.

Er is veel veranderd sinds de laatste keer dat wij jou spraken (september 2016, red.). Je hebt net een plaat opgenomen en je zingt tegenwoordig in het Nederlands.
“Klopt! Er is veel gebeurd. Ik heb daarna nog zeventien shows in de Popronde gespeeld en behaalde de finale van de Grote Prijs van Nederland. Tijdens Popronde en de Grote Prijs kwam ik veel mensen tegen, hoorde ik collega's spelen en begon ik me af te vragen, waarom ik niet in mijn moedertaal zong? Ik beheers de Engelse taal niet op een niveau dat ik nodig acht om ontspannen te schrijven over de onderwerpen die mij bezighouden. Toen dacht ik, laat ik het eens proberen. Het was enorm bevrijdend en hierna heb ik vrij snel besloten om de plaat in het Nederlands op te nemen. De muziek is hetzelfde gebleven.

Ben jij hierdoor als persoon ook veranderd? Ergens laat je toch een deel van jezelf, de Engelstalige jaren, achter je. Of ervaar je dat zelf niet zo?
“Deels wel, maar ik zie het meer als een 'upgrade'. Het is nu nog directer. Ik had Engels ook als een soort barrière. Die was eigenlijk al helemaal weg. Dan lijkt Nederlands wel heel anders, maar ik vind het zelf alleen maar beter en puurder. Voor mij moet de boodschap overkomen en ik heb het gevoel dat dat nu veel beter gebeurt. In het Nederlands is dat natuurlijk rete interessant."

Je vertelde destijds ook, dat basis voor je muziek je eigen gevoel is. Maar deze stap wordt ook gewaardeerd door je publiek? Hoe zijn de eerste reacties?
"Ik lieg wanneer ik zeg dat ik het allemaal maar gewoon doe en me niet afvraag wat anderen er van vinden. Tijdens mijn laatste Popronde shows sloot ik af met mijn eerste Nederlandstalige nummers en heb het publiek gewoon gevraagd wat ze ervan vonden. Ik kreeg veel positieve reacties. Ik heb zelfs overwogen om de hele finale van de Grote Prijs in het Nederlands te doen, maar daarvoor was het te kort dag. Het was voor mij in het Nederlands óf Engels, niet allebei, anders is het stijlbreuk vind ik!"

Recentelijk ben je uitgenodigd door Oerol om een week lang gebruik te maken van de Second Moon Studio. Je hebt daar je eerste (Nederlandstalige) album opgenomen, hoe was dat?
“Heel erg cool. Naast de geweldige kans om dat te mogen doen met Oerol, heb ik een geweldige tijd gehad. We mochten daar elf dagen alles doen wat we wilden. Het is uiteindelijk een strak schema geworden van twaalf uur per dag opnemen. Pim van de Werken, de producer waarmee we in de studio zaten, was enthousiast en hij benadrukt dat hij het resultaat heel goed vindt. Er zijn nog meer mensen langs geweest tijdens de opnames en er waren alleen maar positieve reacties, dus ik heb er een heel goed gevoel bij. Hessel van der Kooi (van wie de studio is) kwam ook bijna elke dag wel even om het hoekje kijken, z'n dochter Tess ook. Hele lieve mensen.”

Horen we hen ook terug op je plaat?
“Dat niet nee! haha. Ik heb er wel over nagedacht om (bekende) artiesten te gaan benaderen, maar uiteindelijk heb ik twee tracks opgenomen met mensen die het verhaal versterken en met wie het mij enorm interessant leek om iets te schrijven. Dat kon ik beter inschatten met mensen die ik al een ken uit de Friese popscene.”

In die zin heb je het dus ook nu weer erg dicht bij jezelf gehouden!
“Dat klopt. Het lijkt me voor de toekomst wel heel interessant, maar dit klopt voor mezelf nu wel en dat voelt goed.”

'Eind 2017 kun je de eerste single verwachten'

Ook het uitbrengen van het album hou je dicht bij jezelf, want deze moet uitkomen in eigen beheer, toch?
Dat is nog niet zeker! We willen straks alles gaan bekijken als het gemixt en gemasterd is. We gaan daar ook nog even de tijd voor nemen. Waar, en hoe we het album uit gaan brengen is is nog niet bekend. Daar zijn we nog niet echt ingedoken. Het fijne is wel dat ik ervaren mensen erbij heb die me daarbij kunnen helpen. Ik weet ook nog niet precies hoe het gaat lopen, maar we gaan natuurlijk wel kijken hoe we de plaat het beste uit kunnen brengen.”

Je bent nu een crowdfundingsactie gestart.
“Die eindigt a.s. maandag. Met deze actie kunnen we het album afmixen, het artwork en persing bekostigen en het album dus zelf 'eventueel' zelf uit te brengen (in ieder geval voor de mensen die gesteund hebben met crowdfunding)."

Bij het vorige interview kwamen we tot de conclusie dat jij je weg in het Friese poplandschap langzaam aan het vinden was, maar inmiddels heb jij je plek wel gevonden, en niet alleen in Friesland, toch?
“Dat klopt. Dat uitvinden was erg leuk en ik leer nog steeds enorm veel, maar ik heb inderdaad wel het idee dat ik de plek gevonden heb waar ik wil staan. Door Popronde en de Grote Prijs heb ik een mooi netwerk gekregen en zijn er inmiddels allemaal interessante ingangen buiten Friesland. Ook door het werken met Pim, die veel mensen in Utrecht kent. Zo heeft Mischa Porte (Wooden Saints, The Black Atlantic) de plaat ingedrumd en daar ben ik enorm blij mee.

Ik weet nog wel dat we elkaar voor 't eerst spraken met de Kleine Prijs in 2015. Als ik terug kijk naar die momenten of naar de momenten van de vorige interviews besef ik pas wat er allemaal gebeurd is. Ik vind het proces ook goed zoals het gaat. Het hoeft voor mij niet sneller te gaan. Het juryrapport van de Grote Prijs bevestigt die 'stap voor stap’. Daar werd gesproken over een sterkste leercurve die ik vertoon. Dat is ook wat afgelopen tijd is geweest. Leren en groeien.”

Tolls  speelt komende dinsdag 13 juni, in het kader van Studio Oerol om 15:00 uur op Festivalterijn Westerkeyn (Midsland, Terschelling)

Investeren in het debuutalbum van Tolls die je hier: https://www.voordekunst.nl/projecten/5115-help-tolls-zijn-debuutalbum-uitbrengen