Bij de releaseshow van het tweede album Electric Hollers, in februari 2020, was Bonne van der Wal de geluidsman. Dit album heeft hij ook in zijn studio opgenomen en inmiddels kent hij de band door en door. Tijdens de releaseshow had Van der Wal zijn eigen microfoons meegenomen voor de gelegenheid zodat de show sowieso opgenomen zou worden. Hierover zegt zanger en gitarist Tim: “Achteraf bleken die opnames zo goed te zijn dat we wisten: hier zit een live album in. Op dat moment zijn we in aanraking gekomen met de Friese Vinylclub.”
Al zolang als de psychidelische bluesrockband Electric Hollers bestaat, staat een live album op het verlanglijstje. Het liefst op vinyl. Ondanks dat de band in de studio eraan werkt om een live energie in de opnames te krijgen, zijn ze er van overtuigd dat 'live on stage' een extra dimensie toe voegt. Het album ‘Live in Neushoorn’ is uitgebracht met steun van de Friese Vinyl Club, en is op 5 juni gepresenteerd in Neushoorn. Redacteur en fotograaf Rick Slagter ging met zanger/gitarist Tim Birkenholz in gesprek en geeft een kijkje achter de schermen bij het ontstaan van dit album.
De Leeuwarder Friese Vinyl Club zet goede Friese acts op de plaat en geeft ze zo een fikse steun in de rug. De Friese Vinyl Club is een initiatief van Popfabryk, Deepgrooves, Friesland Pop, AudioSport Records en Neushoorn. Er worden per jaar vier Friese acts uitgenodigd voor de Friese Vinyl Club. Het is ook een platform voor Friese kunstenaars en vormgevers om het exclusieve artwork voor de platenhoezen te verzorgen.
De club vond het uitbrengen van een live album van de Electric Hollers een interessant project en is het vanaf dat punt gaan ondersteunen. Door de lockdown had de band tijd om hieraan te werken en alle energie in deze samenwerking te stoppen.
Over deze samenwerking vertelt Tim: “ We hebben het binnen de band er vaak over gehad hoe we zoiets zouden aanpakken, een live album uitbrengen. Een voorbeeld van een live album dat goed klinkt is voor mij Peter Frampton Frampton Comes Alive. Het geluid is goed, de sfeer is geweldig en pas als je de notes op de achterkant bekijkt zie je dat het een selectie is van verschillende shows. Zoiets hadden wij ook in gedachten. En het liefst op vinyl, voor het gevoel, de sound. Maar goed, toen hadden we ineens heel goede opnames van één show en de mogelijkheid om hiervan een album te maken. Dan doe je dat.”
Er was genoeg materiaal om een dubbel- of zelfs triple album te maken, dus het selecteren was een intense klus. De geselecteerde nummers heeft Bonne van der Wal verder afgemixt. Tim: ”Hij is erin geslaagd om het geluid zo te maken dat het heel natuurlijk klinkt, dat is fantastisch voor een live album. Het artwork is van Lance Schmale, die dat ook voor de vorige albums van Electric Hollers heeft gedaan. Deze keer heeft hij een cover ontworpen met een jaren ’70 feel, met op de voorkant een foto van de show. What you see is what you get.”
Op 5 juni heeft Electric Hollers de releaseshow van het live album gedaan in Neushoorn, op de site staat al een rijtje optredens voor de komende tijd. Tim: “Iedereen van ons collectief heeft ook buiten muziek maken z’n eigen rol. We hebben geen moment stil gezeten. Tijdens de lockdown heeft manager Jeroen Toussaint bijvoorbeeld constant contact gehouden met de podia, om te kijken hoe te anticiperen op de maatregelen. Het resultaat is dat we nu al veel speelmogelijkheden hebben. Het mooie is dat het publiek nu uit 50 personen mag bestaan, meer mensen kunnen erbij zijn en voor het spelen is het ook lekker.”
Electric Hollers is nog steeds een trio en dat wil de band ook zo houden. Daarover zegt de zanger: ”Daarin zit voor ons de kracht van de band. Dat levert een openheid en luchtigheid op die ons de gelegenheid geeft heel snel met elkaar te communiceren on the spot te reageren op de vibe van het publiek. Het kan dan wat meer de psychedelische kant opgaan, of wat meer richting rock, een solo kan makkelijk verlengd worden, dat soort dingen. In die zin betrekken we het publiek erbij en is elk optreden uniek. En dat kun je horen op het live-album.
Natuurlijk heeft elk nummer wel vastliggende elementen als een riff of structuur, maar daarbinnen hebben we de vrijheid. En naast onze individuele kwaliteiten bepaalt dat wel de sound, en wie we zijn als Electric Hollers. We hebben dat gevonden in onze repetities, dat is iets waar we erg hard aan werken.”