Aan de ene kant wil je het er haast niet meer over hebben: corona en de gevolgen van de maatregelen. Aan de andere kant blijft het toch wel het gesprek van de dag, dus kunnen we maar beter ervaringen blijven uitwisselen. Daarom spreken we met Feral Tides, een band die zijn oorsprong vindt in Friesland en inmiddels is verspreid over andere provincies. De pandemie heeft een grote invloed op de culturele sector, maar wat is zijn invloed op de creativiteit en maakprocessen? Op de eerste vraag over hoe het gaat met de band is het antwoord van Pim: “Wat grappig is om te merken is dat we zelf wel constant onze eigen dingen hebben, we houden onszelf wel bezig. We zijn absoluut niet bij de pakken neer gaan zitten. Het ding is nu alleen wel dat we optredens hadden staan maar dat het nu echt spannend is wat er wel en niet doorgaat. Op het gebied van optredens gaat het dus een beetje ‘mwah’, het blijft een klap in je gezicht als er weer iets gecanceld wordt”. Luuk: “We hebben wel echt een goede zomer gehad met elkaar. We zijn een weekje in Haren geweest in de Biotoop. Daar is een week lang muziek geschreven, geslapen maar ook van ‘s ochtends vroeg tot ‘s ochtends vroeg muziek gemaakt. Hier zijn hele mooie dingen uitgekomen.”
Op een wederom regenachtige herfstavond gaan we in gesprek met vier van de vijf bandleden van Feral Tides. In deze tijden van corona blijkt hoe makkelijk we via verschillende online programma’s toch in contact kunnen blijven. Omdat ieder van ons zich in een andere stad - dan wel provincie bevindt, vindt het gesprek plaats via Zoom. Dit voorjaar, tijdens de week van de Friese Lente, doet de band een uitwisseling met de Noorse band Way Down the Rainbow. In de zomer die volgt wordt er veel muziek gemaakt en geschreven. We gaan in gesprek over hoe dit jaar tot nu toe verlopen is, maar ook over Friesland Pop en de mogelijke gevolgen als Friesland zonder popkoepel komt te zitten. Murel Fijnvandraat spreekt met zanger Pim Limburg en bandleden Vincent Fokkema, Luuk Stellinga en Hylke Kramer.
De lockdown periode is gebruikt om nieuwe dingen te maken en om toe te werken naar een groter project. Wat het daadwerkelijke eindproduct gaat zijn van dit project is nog een verrassing, maar het wordt iets waar Feral Tides zichzelf tentoon kan stellen aan de hele wereld. Over of er meer verteld mag worden of dat het nog geheim is, zegt Luuk: “Het medium is audio, haha. We zitten in ieder geval dichter bij een uur aan muziek dan vijf minuten. Het doel is wel dat er een soort rode draad door de muziek komt.” Hylke: “Wat mooi is, is dat we in de enorm inspirerende omgeving van de Biotoop drie nummers hebben geschreven die achter elkaar doorlopen. We zijn aan het kijken of zoiets ook op een potentieel album mogelijk is.”
"“Wat grappig is om te merken is dat we zelf wel constant onze eigen dingen hebben, we houden onszelf wel bezig."
Voorafgaand aan de zomer, is er nog gewerkt met de band Way Down the Rainbow uit Noorwegen. Dit was tijdens de week van de Friese Lente en in de week van de lockdown ten gevolge van de corona-uitbraak in ons land. “Het was de week waarin op maandag gezegd werd dat we geen handen mochten geven”, vertelt Pim. “We zouden aan het eind gaan optreden, maar dat werd eigenlijk als eerste gecanceld. We waren alleen zo enthousiast bezig met de muziek die we aan het schrijven waren en terwijl we in die bubbel zaten was het alsof de wereld als twee treinen op elkaar botste”, aldus Luuk. Vincent: “Ik weet nog goed dat we in de studio James’ Jacket aan het schrijven waren. Bij de studio was een barretje en daar stond ik te praten met een paar Noorse gasten, toen Titus (van ‘t Veer/Friesland Pop, red.) binnen kwam lopen. Met een veelzeggende uitdrukking op zijn gezicht vertelde hij ons dat de gig gecanceld was. De situatie was onzeker, maar dat er van alles niet door zou gaan was duidelijk. Naast de teleurstelling dat dat niet door zou gaan kwam ook ineens de onzekerheid voor de Noorse jongens, of ze die zelfde avond nog terug zouden moeten voordat ze hier in quarantaine kwamen te zitten.”
Luuk: “Uiteindelijk heeft het wel een silver lining, want op de dag dat we eigenlijk het optreden zouden hebben, hebben we de hele dag in de Studio Hitfabryk in Gytsjerk super veel aandacht kunnen besteden aan de opnames van James’ Jacket.” Vincent vult aan: “Tot het einde van die dag hebben we alle tijd gebruikt voor de opnames en daar hebben we echt baat bij gehad.”
(Tekst gaat verder na afbeelding)
Het gesprek vervolgt over het ontstaan van de nummers tijdens hun verblijf in de Biotoop. Is het project ontstaan door de omstandigheden of had het sowieso wel plaatsgevonden? Hierover vertelt Luuk: “Vorig jaar zijn we een weekje naar Limburg gegaan om muziek te schrijven. Het idee was er al om dat dit jaar weer te doen, maar dan dichter bij huis. Of de muziek verder beïnvloed is door de situatie, is wel een goede vraag.” Pim gaat hierop in: “Ik denk het niet… Ik denk dat we wel met verse ideeën en plannen die onder het stof lagen bij elkaar zouden zijn gekomen en dat tot iets muzikaals hebben gemaakt. Als ik kijk naar de teksten die ik heb geschreven, heb ik geen moment corona in mijn achterhoofd gehad.”
"Als ik kijk naar de teksten die ik heb geschreven, heb ik geen moment corona in mijn achterhoofd gehad.”
Als we praten over de sound van de band en de ontwikkeling hiervan, komt duidelijk naar voren dat er niet bewust gewerkt is aan een ‘nieuw’ geluid, maar wel dat de muziek en arrangementen meegegroeid zijn met de jongens zelf. De muziek die we kunnen verwachten heeft meer lagen en inhoud. In de jaren dat er samen muziek is gemaakt, is er ook nieuwe inspiratie op gedaan en deze verzameling brengt een naar eigen zeggen meer volwassen geluid met zich mee. Luuk: “Bij ieder nummer dat we schrijven heb ik het gevoel dat het compleet anders is, maar als ik dan naar het geheel kijk denk ik ‘we gaan wel echt een richting op’.”
Tot slot spreken we over Friesland Pop en wat de popkoepel voor deze band betekent heeft afgelopen jaren. Hierover vertelt Pim: “Ik ben bang dat als het zo doorgaat - met het feit dat Friesland Pop dreigt te verdwijnen en de poppodia door de hele crisis het hoofd amper boven water kunnen houden - er in Friesland niet veel overblijft. Ik kom er steeds meer achter hoeveel Friesland Pop eigenlijk doet aan ondersteuning en evenementen.” Luuk vervolgt: “Het lijkt ook een beetje alsof het over het hoofd wordt gezien. Wij hadden zelf ook pas toen het nieuws kwam dat de subsidie niet was toegekend zoiets van: ‘hier moeten we iets mee’. We beseften ineens hoeveel Friesland Pop voor ons betekend heeft.”
Feral Tides heeft in zowel 2016 en 2017 meegedaan aan de Kleine Prijs van Fryslân en zijn er verschillende videoclips en projecten mede mogelijk gemaakt door de steun van Friesland Pop. Er wordt met zekerheid gezegd dat de band erg veel baat heeft gehad bij de denkbeeldige springplank die de popkoepel vormt. “We zijn door onder andere de Kleine Prijs in contact gekomen met verschillende mensen uit de industrie. Friesland Pop is een aanjager geweest wat betreft het gericht kunnen ontwikkelen als muzikanten”, aldus Hylke. Pim sluit af over dit onderwerp: “Friesland Pop heeft er voor gezorgd dat je gezien wordt, er reactie komt op wat je doet, je regelmatig benaderd wordt voor dingen, waardoor je je als band ook gezien voelt. Je doet het niet alleen voor jezelf, maar er is ook interesse van buitenaf.”
"riesland Pop is een aanjager geweest wat betreft het gericht kunnen ontwikkelen als muzikanten”
Het gesprek over Friesland Pop gaat nog even door, maar dat de band veel te danken heeft aan de popkoepel aan het begin van hun carrière is wel duidelijk. Op de afsluitende vraag wat de plannen zijn zodra het virus uit de wereld is, antwoordt Hylke als eerst: “Haha…Nou, keihard op het podium spelen, want dat missen we echt.” Waarop Pim reageert: “En gewoon keihard naar de klote gaan ook.” De jongens willen vooral zo snel, veilig en hard mogelijk hun nieuwe nummers aan de wereld laten horen. Het liefst met een zaal die los kan gaan, ook al is het vanaf een stoel. Wanneer we de nieuwe muziek kunnen verwachten is nog even spannend. De plannen zijn er en het materiaal ook, maar er is nog geen concreet eindproduct. Daarentegen is nieuw materiaal in de vorm van merchandise wel beschikbaar.