Nu de hele culturele wereld op z'n gat ligt door de maatregelen om het coronavirus een halt toe te roepen en onze naasten in de samenleving te beschermen, moeten we het creatieve brein aanspreken om in deze nare situatie toch mooie initiatieven op te zetten. Popfabryk doet al vrij snel na de intelligente lockdown een oproep aan Friese makers in de popcultuur om een idee in te dienen, waarbij het de uitdaging is om alleen of in groepsverband - maar dan zonder fysiek contact - een eindproduct te presenteren. Voor het uitvoeren van het project krijgen de makers precies een week de tijd. Op de site van 3VOOR12/Friesland worden de eindproducten gepresenteerd en vertellen de deelnemers hoe het idee tot stand is gekomen en de weg naar het resultaat. Voor idee nummer 12 sloegen de heren Arnold de Boer (ZEA) en de Poolse Hubert Kostkiewicz (KURWS) de handen digitaal in elkaar.
Terug naar Amsterdam
Op 7 maart had ik samen met Oscar Jan Hoogland de presentatie van onze nieuwe plaat, genaamd SUMMING. Op 12 maart zaten we samen in de auto op weg naar WII in Den Bosch. Op die dag was er al verkondigd dat er maximaal nog honderd mensen mochten samen komen en dat leidde er toe dat bijna alle popzalen de deuren sloten. Vlak voor de Lekbrug bij Vianen ging de telefoon. We hoorden dat het optreden was afgezegd en we namen de eerste afslag na de brug en reden onder de snelweg door, terug de A2 op. Terug naar Amsterdam...
Compleet tot stilstand
Vanaf die dag zit ik thuis en de eerste weken was ik best pissig. Dan dacht ik aan wat ik anders op die dag zou hebben gedaan. Al die e-mails en al dat geregel voor een heel mooi toertje in Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld, met klarinettist Xavier Charles begin april, al dat werk verdween in het niets. Ik ben normaliter tussen de 120 tot 160 dagen per jaar op tour, solo als ZEA of met The Ex, en dat kwam ineens allemaal compleet tot stilstand.
Het idee
Toen ik de oproep van ThuisLab zag, had ik meteen een idee. Ik mis natuurlijk het directe contact met andere muzikanten en muziekfanaten, de mensen die ik op tour continue tegen kom, waar ik ideeën mee uitwissel, met wie ik samen eet en drink, wiens muziek ik zie en hoor en bij wie ik vaak ook thuis wordt uitgenodigd en overnacht. Dat is echt een groot gemis. Ik noem het niet eens inspiratie wat je krijgt op andere plekken in de wereld.
Ik noem het educatie. Je leert continue van plekken en situaties die altijd overal anders zijn. Alsof er met iedere nieuwe weg, nieuwe plek en nieuw persoon ook nieuwe connecties en verbanden tussen delen van je hersenen worden gelegd. Dus wilde ik daar iets van terug brengen in mijn situatie anno nu. Het is de paradox van de solo muzikant die absoluut niet zonder andere mensen kan.
Hubert Kostkiewicz is een gitarist uit Wroclaw, Polen. Hij heeft met zijn band KURWS het afgelopen decennium door heel Europa getoerd en drie albums uitgebracht. Daarnaast brengt hij ook solo muziek uit. Gefascineerd door abstracte vormen werkt hij met akoestische instrumenten, loop pedalen en bewerkte field recordings. Improvisatie speelt daarin een belangrijke rol.
What kind of impact does the lockdown have on you in relation to making music?
"The impact is complex - as usual. In the short term, I can redirect my attention to my solo activities or enter into correspondence cooperations - like this one with Arnold. The routine of everyday life is changing and I'm glad to be able to deal with something equally intriguing. In the long run, however, I realize that I cannot separate my work from social situations: meetings, concerts, tours. My art work is fully valuable to me only when it has a chance to sound in direct relations. Besides, I'm not sure if I'll still have the privilege of dealing with music in the near future. The choice will be determined by systemic economic issues, and Poland took a neoliberal course thirty years ago. The market does not really need my music."
Iets leren
Hubert Kostkiewicz is zo iemand die ik de afgelopen jaren regelmatig tegen kwam. Of in Amsterdam, en dan speelde hij bijvoorbeeld in de OCCII en sliep hij boven in mijn studio, of in Wroclaw en dan speelde ik op een plek die hij regelde en sliep ik op zijn bank. Ik ken zijn huis, en ik ken zijn muziek. En hij was druk bezig met een tour te regelen voor mij in Polen die rond 22 mei zou moeten plaatsvinden. Ik wilde iets van die tour behouden dus vroeg ik hem om mij vijf dagen achter elkaar een geluidsopname, iets gespeeld, of een geluid in of om het huis, te sturen, samen met een foto. Ik wilde een klein beetje het gevoel hebben dat ik in Wroclaw bij hem was. Ik wilde iets leren.
Hubert stuurde iedere dag een opname. Op dag twee kwam er een opname van de vogels in zijn tuin, van bijna tien minuten. Ik dacht, dit gaat een lang nummer worden.
Het proces
Uit de maalstroom van artikelen, maatregelen, opinies, beschouwingen, memes en oproepen van de eerste coronamaand kwam bij mij een vraag boven drijven: “Wat moeten we met onze lichamen doen?” Ik stuurde Hubert deze vraag die ik ook meteen als titel poneerde: “What should we do with our bodies”. De volgende dag stuurde hij een cut-up loop met Google Speech opnames van deze vraag. Zelf was ik al aan een tekst begonnen.
En zo kwam het nummer tot stand. Iedere dag een geluid, een beeld en beperkte ruimte, dat haakt uiteindelijk als vanzelf in mekaar.
What should we do with our bodies
Should we give them back to our moms
Let them build a wall with our bellies
Let them build a pump from our lungs
What should we do with our bodies
Should we feed the trees with our mouths
Should we tell the birds we are waiting
For them to build nests on our crowns
What should we do with our bodies
Should we hide them under our beds
Our blood can be stored at the banks
While we search for the zerum of deads
What should we do with our bodies
Should we double them to stay save
From the state of exception that orders
That open and close integrate
What should we do with our bodies
Should we have them fully embraced
In the space between ours and others
Is where our hearts must be placed
HET RESULTAAT
ThuisLab is een initiatief van Popfabryk, in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Makers uit de Friese popcultuur mogen een plan indienen en moeten binnen een week een product aanleveren die op onze site wordt gedeeld en waarbij de maker(s) tekst en uitleg geeft over het idee en de voortgang van het project.