Nu de hele culturele wereld op z'n gat ligt door de maatregelen om het coronavirus een halt toe te roepen en onze naasten in de samenleving te beschermen, moeten we het creatieve brein aanspreken om in deze nare situatie toch mooie initiatieven op te zetten. Popfabryk doet al vrij snel na de intelligente lockdown een oproep aan Friese makers in de popcultuur om een idee in te dienen, waarbij het de uitdaging is om alleen of in groepsverband - maar dan zonder fysiek contact - een eindproduct te presenteren. Voor het uitvoeren van het project krijgen de makers precies een week de tijd. Op de site van 3VOOR12/Friesland worden de eindproducten gepresenteerd en vertellen de deelnemers hoe het idee tot stand is gekomen en de weg naar het resultaat. Muzikant/producer Jochem Knoef presenteert op onze site idee nummer 13 in samenwerking met Roel Jetze van Assen die de visuals maakte.

Inleiding

Lost in the Digital Age is een audio-visuele productie van Onna Limb & RJ van Assen. Het werk gaat over geïsoleerd zijn, zoals nu in quarantaine, maar waar geen sprake is van een veilige haven of ontspanning, maar van confrontatie met eenzaamheid, leegte en vervreemding. We proberen de huidige leegte te vullen met digitale media, het kijken naar schermen, het videobellen met mensen, dat nooit het gevoel van iemand vastpakken zou kunnen vervangen. Technologie verschaft ons allerlei voorzieningen maar de fysieke afstand voelde nog nooit zo groot. Zonder uitzicht te hebben op betere tijden worden de dagen weken en worden de weken een waas. Welkom in een wazige wereld van uitzichtloosheid.
 

Totstandkoming

Roel Jetze van Assen en ik hebben al vaker samengewerkt in een audio-visuele hoedanigheid. Toen ik van ThuisLab hoorde dacht ik er meteen aan om iets met hem te gaan doen. Een gevoel vangen van thuis zitten en dan vooral de minder leuke kant ervan. We zijn thuis, apart van elkaar aan de slag gegaan. We hadden de term Lost in the Digital Age al eens opgeworpen, want dit thema speelt bij ons onderhuids al langer. Toen de crisis begon werd dit in één klap nog relevanter. Ik heb zeker een week echt in de put gezeten van uitzichtloosheid.

Ons idee was om dat soort abstracte gevoelens proberen te vangen. In de muziek heb ik bepaalde sounds digitaal om zeep geholpen, samples van mijn synthesizer ‘geresampled’ en gestapeld waardoor er allerlei artefacten ontstaan en het moeilijker wordt het ene geluid van het andere te onderscheiden, als een verwarrende audiosoep. Vanaf daar ben ik een soundscape gaan maken, met de intentie om van daaruit concretere stukken muziek te laten ontstaan.

Halverwege de track hoor je voor het eerst een stem. Ik vind dat zelf wel mooi, omdat het suggereert dat je eerst moest graven of dwalen in abstractie voordat je er iets over zou kunnen of willen zingen. Roel Jetze en ik zijn in essentie makers die graag de minder populaire kant van het leven belichten, daar waar het schuurt of pijn doet en waar wanhoop elk moment kan toeslaan. Geestelijke gezondheid is onze optiek nog steeds iets wat in een taboesluier is gehuld. Struggles, zo ook quarantaine struggles, zijn er vaak voor een reden en die reden(en) moeten we niet wegstoppen.

Cinematografie

De video is gefilmd zonder gebruik te maken van reguliere lenzen, of 'glas'. Enkel een pinhole lens werd gebruikt, wat inhoudt dat er enkel één klein gaatje is waardoor licht naar binnen valt, dat niet versterkt wordt door glaswerk. Hierdoor is er geen aanpassing mogelijk wat betreft focus of lichtinval. Je krijgt wat je ziet, alleen dingen die heel dicht op de camera staan zijn in focus, maar de rest is onduidelijk. 
 

Dit komt overeen met de situatie waarin veel mensen zich bevinden: de toekomst is onzeker, en de geïsoleerdheid die veel mensen voelen speelt zich alleen af in de directe nabijheid van hun eigen huis en alleen op korte termijn zijn zekerheden te geven. Het gebruik van een pinhole is dus een directe metafoor voor de afzondering die mensen nu lichamelijk en psychologisch meemaken.

Het resultaat

ThuisLab is een initiatief van Popfabryk, in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Makers uit de Friese popcultuur mogen een plan indienen en moeten binnen een week een product aanleveren die op onze site wordt gedeeld en waarbij de maker(s) tekst en uitleg geeft over het idee en de voortgang van het project.