Nu de hele culturele wereld op z'n gat ligt door de maatregelen om het coronavirus een halt toe te roepen en onze naasten in de samenleving te beschermen, moeten we het creatieve brein aanspreken om in deze nare situatie toch mooie initiatieven op te zetten. Popfabryk doet al vrij snel na de intelligente lockdown een oproep aan Friese makers in de popcultuur om een idee in te dienen, waarbij het de uitdaging is om alleen of in groepsverband - maar dan zonder fysiek contact - een eindproduct te presenteren. Voor het uitvoeren van het project krijgen de makers precies een week de tijd. Op de site van 3VOOR12/Friesland worden de eindproducten gepresenteerd en vertellen de deelnemers hoe het idee tot stand is gekomen en de weg naar het resultaat. Idee nummer 10 wordt opgestuurd vanuit Gent waar de muzikant/producer Tristan Visser in quarantaine zit tijdens de lockdown.

LOCKED DOWN…

Tijdens de coronacrisis verblijf ik bij mijn vriendin in Gent. Eindelijk lekker samen zijn voor een langere tijd. Normaal ben ik veel op reis en niet lang op een plek. Ik heb hier nu een simpele home studio bij elkaar gesprokkeld. Jeroen van de Bovenkamp, de filmmaker waarmee ik mijn werkplek deel in Zalen Schaaf, heeft mij wat apparatuur opgestuurd vanuit Leeuwarden, waarmee ik elke dag lekker aan het klooien ben. Ik gebruik deze tijd om dingen uit te zoeken en te leren waar ik eerder niet de tijd voor voelde.

Tristan Visser

FOTOGRAFIE ALS NIEUWE SKILL

Hoe ik het liefst muziek maak is het bij elkaar gooien van geluiden en het zo ontwerpen dat het mooi samen gaat. Soort van schilderen met allerlei kleuren. Ik hou van de term geluidskunst omdat ik het gevoel dat ik me hierbij minder hoef te houden aan verwachtingen binnen muziek. Ik wilde voor ThuisLab het experiment aangaan om fotografie te onderzoeken om hier iets moois mee te maken. Even geleden heb ik een oude Minolta XD7 gekocht en heb wat  rolletjes volgeschoten en laten ontwikkelen. Van het maken van een foto tot het zien van het resultaat duurt lang. Het proces spreekt me aan om meer tijd te nemen om iets te maken en hierbij minder afhankelijk te zijn van digitale technologie.

Dit heeft me geleerd langer na te denken over wat ik fotografeer en waarom. Maar ik heb net dus een digitale camera aangeschaft en dan leer je wel sneller wat het resultaat is van bijvoorbeeld je sluitertijd aanpassen, of wat je diafragma precies doet met je scherptediepte. Ik ben geïnspireerd geraakt om uit te zoeken hoe ik met lange sluitertijden iets kan vertellen. Ik voel een beetje met fotografie wat ik in het begin voelde met gitaarspelen. Een nieuwe skill die ik graag goed wil kunnen. Fotografie en muziek combineren. In mijn hoofd werd het al snel een soort saai fotoboekje van de een naar de andere foto… Dit was juist de uitdaging, om het interessant te houden.

CITYSCAPE ECOLOGY

Mooi om even te ervaren zoveel stilte in de stad. Ik heb de titel gebaseerd op de term ‘Soundscape Ecology’. Deze term wordt gebruikt voor de studie over de relatie tussen het geluid van een omgeving en alles wat daar leeft. Zo heb ik eens gelezen dat je kan horen aan een jungle of deze het goed maakt. Elk dier zou door miljoenen jaren evolutie zijn eigen kleine hokje hebben in het frequentiespectrum om zo elkaar niet in de weg te zitten. In de film ONDER WATER die ik afgelopen februari heb uitgebracht reis ik naar Groenland met de vraag of ik muziek zou kunnen maken met een walvis.

De aanwezigheid van ons mensen in het geluidsbeeld is iets wat me veel bezighoudt. Ik ben twee weken lang de straat op gegaan in Gent met een audio recorder en met de camera. Alle geluiden die je hoort in de video zijn opgenomen op straat. Vervolgens heb ik die geluiden thuis door de molen gehaald  spreekwoordelijke molen natuurlijk, ik ga toch geen geluiden door een echte molen halen? (Shoutout naar Gerben Kokmeijer!) De handpan is gespeeld door straatmuzikant Pieter de Wilde, een goede vriend van me die ik heb leren kennen van straatoptredens in Gent.

HET RESULTAAT

In de film neem ik je even mee een dagje door de stad Gent. We beginnen bij de straat dicht bij huis, richting de stad. De mensen lijken te vervagen van de straat, #socialdistancing. De handpan muziek van Pieter samen met het passeren van de trams zijn de meest vertrouwde geluiden voor mij van Gent. Zo heb ik de stad leren kennen door op straat te spelen in het centrum waar de trams langs je heen donderen. Ik ben vaak bezig met geluiden van water en de zee, het wasl leuk om even met deze gespitste oren door de stad te lopen. Het lijkt me tof hier een serie van te maken over meerdere steden. Ik kan nog wel meer in depth gaan welke geluiden echt een stad vormen, en wat deze geluiden betekenen voor. Hope you enjoy!

ThuisLab is een initiatief van Popfabryk, in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Makers uit de Friese popcultuur mogen een plan indienen en moeten binnen een week een product aanleveren die op onze site wordt gedeeld en waarbij de maker(s) tekst en uitleg geeft over het idee en de voortgang van het project.