Electric Hollers heeft het afgelopen halfjaar weer in de studio doorgebracht. De band heeft het tweede album 'Electric Hollers' gemaakt, na voorganger 'Rise'. Ze zijn nu druk bezig met de voorbereidingen voor de release aanstaande vrijdag 28 februari. De generale repetitie vindt plaats in het oude postsorteercentrum in Leeuwarden, daar waar ook bij Studio Bonne het album is opgenomen. In september 2019 beginnen ze met de eerste opnames en fotograaf Rick Slagter maakte daar een fotoserie van. Voorafgaand aan de generale repetitie voor de release, kijkt hij aan de hand van een aantal foto’s met de band terug op de beginperiode. Het gesprek met gitarist Tim Birkenholz, drummer Max Mollema, bassist Inge de Vries en studiowhizzkid Bonne van der Wal gaat over sound en live opnemen en de keuzes die zijn gemaakt.

Tim: “Een van de criteria bij het zoeken naar een studio was dat we de versterkers luid konden zetten, dat Max zoveel geluid kon maken als nodig was. Deze ruimte was wat we zochten. Het was wel even wennen, spelen voor opnames in een soort live opstelling zonder publiek. Gelukkig maakt het voor ons niet zo heel veel uit of we voor een publiek staan of niet. Wij genieten van het spelen, ook bij repetities spelen we vanuit het hart.”

Max: "We stonden in een driehoek, zodat we elkaar goed visuele cues konden geven bij breaks en overgangen. En dat geeft wel een vrij gevoel, het is wat we live ook doen. Belangrijk is dat je ook elkaars enthousiasme ziet, dat je goed bezig bent met z’n allen. Dat geeft energie, wat je terughoort op de opnames."
Tim: "Voor mij was het heel chill om tijdens het spelen vrij rond te kunnen lopen, ik gebruikte een lange kabel waardoor ik naar plaatsen kon gaan, waardoor ik ook heel gericht naar de muziek kon luisteren, wat ik live ook doe."

Tim: “Alles is doordacht, elk geluid van elk instrument om de sound te krijgen die we wilden. Sound is eigenlijk nog belangrijker dan of het helemaal perfect is gespeeld, de sound bepaalt voor een groot deel hoe het album wordt ervaren. Er is erg veel tijd besteed aan de microfoonkeuze en opstelling, versterkers afstellen. Zo konden we alles al zo goed mogelijk opnemen zoals het moet klinken."

Inge: "We hebben ons eerste album Rise en dit album met dezelfde ambitie opgenomen. We merkten dat we op alle fronten enorm vooruit zijn gegaan. We weten nu wat ons eigen geluid is. Bij Rise zaten we al in de richting, maar de visie op hoe we willen klinken heeft zich flink aangescherpt.”

Max: “Van tevoren hebben we preproducties gemaakt van alle songs waarin we onze visie al in hadden uitgewerkt. Dat hebben we gebruikt in de studio als vertrekpunt, sommige tracks hebben we toch behoorlijk versleuteld qua arrangement, of zelfs structuur, voor het beste resultaat."

Bonne: "Ze zijn naar me toegekomen met: 'we willen een plaat opnemen, met een duidelijke sound, Led Zeppeling-achtig, roomy, open en groots. Met z'n drieen'. Mijn vertrekpunt is geweest: hoe denk ik dat die sound gemaakt kan worden, met de instrumenten die zij bespelen, met de muziek die ze maken? De muziek vraagt hierbij gewoon om een Led Zeppelin-achtige aanpak. Mijn rol was onder andere die van co-producent: past de partij in hebt nummer, past de sound binnen het geheel. Hoe zorg je dat een dikke riff niet wegvalt in crashende bekkens. Dus dan geef ik suggesties om het arrangement iets aan te pakken. Toen ze in de studio kwamen hadden ze precies in hun hoofd hoe ze het wilden hebben. Dan denk je bij het spelen voortdurend: 'Klinkt het wel zoals we het bedacht hadden?'. Voor je het weet ben je de live energie kwijt. Bij dit project was het belangrijk om de band te laten vergeten dat ik ze aan het opnemen was. En om ze op scherp te zetten heb ik ze af en toe boos gemaakt."

Tim: "De tafel in de studioruimte van Bonne is van grote invloed geweest op het geluid. In deze tijd worden vaak digitale tafels gebruikt. Het nadeel daarvan is dat als je het geluidssignaal hard instuurt dat de tafel een klik kan geven. En een digitale klik krijg je bijna niet weg achteraf. De tafel van Bonne is analoog. Dat heeft als voordeel dat je het geluid zo hard mogelijk kunt insturen. En geef je het een rauwheid mee die past bij onze muziek Dus je hebt een analoog instrument via een analoge versterker naar een analoge tafel dat digitaal is opgenomen."
Max: "Wat ook belangrijk voor de sound van het album is geweest, is de galm in de ruimte. Die bestaat alleen daar, een soort van balzaal, met de betimmering, het tapijt op de vloer, en met ons erin. Dat kun je digitaal niet nabootsen."

Tim: "De gitaarsound is iets waar ik dagelijks mee bezig ben, dus dat heeft zich het afgelopen jaar enorm ontwikkeld. Ik heb heel veel live gespeeld, met onder andere Ralph de Jong. Waar het bij mij met mijn gitaarsound vooral op neerkomt is het werken met de oversturing van de versterker zelf. Voor de muziek die wij spelen moet mijn gitaargeluid een rauwe rand kunnen hebben, veroorzaakt door een gitaarversterker die over z’n nek gaat.

Met de versterker als uitgangspunt speelt het voor mij het beste, het meest dynamisch. Dan krijg ik het geluid wat ik wil hebben. Jimi Hendrix zei ooit: ik speel geen gitaar, ik speel versterker. Pedalen gebruik ik met name om de gitaarklank bij te kleuren. Ik heb een groot pedal board dat ik gebruik als een schilderspalet. Eigenlijk heb ik maar drie pedalen echt nodig: een stemapparaat, een boost, voor extra rauwheid en een galmpedaal, als back up voor als die van de versterker niet werkt."

Inge: “Ik heb een aantal basgitaren bij Bonne uit de studio geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik toch weer terug bij m’n eigen. Die heeft toch echt mijn sound. Ik heb nog het een en ander opnieuw moeten laten afstellen door iemand, want er zat een irritante rammel in. Dat merk je natuurlijk pas in de studio. We hebben heel veel geëxperimenteerd met combinaties van bassen, versterkers en effecten. Ik heb voornamelijk een fuzz gebruikt en een octaver. De octaver heb ik een paar keer gebruikt voor extra laag in enkele nummers, dat klinkt lekker vet. Volgens mij kan ik daar meer mee in het laag dan alleen een extra snaar, een lage B wordt dan vaak gebruikt."

Max: “Ik heb inmiddels een nieuwe drumkit, waar ik een nog steviger geluid uit kan halen dan die bij het vorige album. Live klinkt dat geweldig, het legt een goed stevig fundament waar de anderen op kunnen bouwen. Voordat we de studio zijn ingegaan ben ik met een collegadrummer Matthijs Louwsma van The Vices twee dagen gaan zitten om allerlei combinaties van vellen en stemmingen uit te proberen.

Dat hoefde in de studio niet meer te gebeuren. Bij de opnames hebben we gekeken welke micofoons waar geplaatst moesten worden, dat was snel klaar. Ik wist wat voor geluid ik wilde hebben, wat Bonne dan vertaalde in geschikte microfoons en opstellingen ervan. Ik kon stevig spelen, vanwege de ruimte die we hadden en daarmee de drums echt live laten klinken."

Inge: “We houden een grote generale repetitie. We kijken hoe de set loopt qua volgorde. We testen de lichtshow uit, Roger Muskee heeft een te gek lichtontwerp gemaakt. Bonne luistert nog even kritisch naar de muziek en onze manager Jeroen Toussaint zorgt dat alles onder controle is. En blijft."

INFORMATIE

Het album Electric Hollers wordt uitgebracht op 28 februari 2020 en de release vindt plaats in de Arena van Neushoorn. De deuren zwaaien open om 20.00 uur en in het voorprogramma word je opgewarmd door Leonard Ford (20.40 - 21.00 uur). Rond de klok van half tien gaan de Hollers los voor de releaseshow van de nieuwe langspeler.

Tickets (€10,-) zijn verkrijgbaar via de site van Neushoorn of aan de kassa. 

Bekijk hier het evenement voor uitgebreide informatie.