Maar laten we beginnen bij het begin: wat kwamen de Friese mannen in de Hofstad doen? Twee jaar geleden besloten de popsectoren van Den Haag en Leeuwarden de banden aan te halen, kennis en ervaring te delen en de afstand tussen de twee steden te verkleinen. Tijdens een korte brainstormsessie tussen instellingen uit beide steden, waaronder Popradar, Friesland Pop, Popfabryk, PAARD en Neushoorn, ontstond het idee voor een artist in residence als eerste stap naar een nauwere samenwerking; project DeZoo was geboren. In 2019 leidde DeZoo al tot een vruchtbare samenwerking tussen Haagse singer songwriter Pyke en de Friese artiest Esther de Jong. De keuze voor deze editie viel op het Friese Faske.
“Wij hebben een tijd geleden meegedaan aan het Drop It Like It’s Hot-panel van Popradar Den Haag. Daar is ons nummer Oceaan heel goed ontvangen. Ik denk dat ze ons daarom hebben uitgenodigd” vertelt Fasil aan de telefoon. “Jurjen en ik maken nu sinds een jaar samen muziek, maar we zijn al veel langer vrienden. Ik maakte vroeger hele andere muziek dan nu, veel meer rap. Ik was er toen ook niet zo serieus mee bezig. Op een gegeven moment ben ik me serieuzer met muziek bezig gaan houden en ook andere muziek gaan maken. Toen is Jurjen erbij gekomen en de muziekstijl veranderd. Op het gebied van teksten laten we ons inspireren door kleinkunst zangers als Boudewijn de Groot. Qua muziek hoor je weer andere invloeden. We vinden het allebei heel vet om een goede drum en bas in nummers te verwerken, daarin hoor je juist weer hiphop invloeden.”
Het zou een muzikale uitwisseling tijdens de Haagse Popweek zijn, maar corona besloot anders. Als alternatief kwam het Friese duo Faske afgelopen weekend naar Den Haag om als artist in residence in de Pollux Studio van Wieger Hoogendorp aan nieuwe muziek te werken. Geen echte uitwisseling, wel nieuwe inspiratie! Wij spreken Fasil Kuipers en Jurjen van der Molen over hun Haagse avontuur én delen stukken uit hun persoonlijke logboek met je.
Logboek: vrijdag 18 december
We stonden voor de studio, niet wetende of er een biertje mocht worden gedronken en of het gezellig zou worden. Het antwoord op beide vragen bleek al snel ja. Maar buiten de gezelligheid, was vandaag vooral de dag waarop ik ontdekte wat voor producties Wieger allemaal maakt. Hij maakt namelijk van alles en wij waren flink onder de indruk. Het klonk nieuw, maar wel lekker analoog. We lieten een aantal demo’s horen. Bij de tweede was Wieger overtuigd: dit is een goed nummer. Dit werd dan ook het nummer dat we dit weekend af zouden maken.
Wieger daagde mij uit om zonder autotune te zingen, wat nieuw voor mij was. Ik zing normaal altijd met de autotune aan. Dat bleek een succes, dus de rest van het weekend bleef de autotune uit. Ik kreeg steeds meer vertrouwen in mijn eigen stem. Het is echt vet dat hij dat zo goed en snel hoort!
Uiteraard werd de avond afgesloten met een aantal biertjes. Les van de dag: Misschien is mijn vocalen pitchen niet altijd nodig en zit het idee dat ik slecht zing vooral tussen mijn oren.
“Wij wilden niet zo zeer meer muziek maken, maar vooral betere muziek” vertelt Fasil. “We hebben een demo gepakt die wij al hadden en die helemaal geperfectioneerd.” Als producer van onder andere Goldband en Caro Emerald weet Wieger veel verschillende genres en kunnen we wel stellen dat hij een bekende naam is in de Haagse muziekwereld. “Maar ook Janneke Nijhuijs (van Popradar, red) heeft ons heel erg geholpen” vullen de mannen aan: “Zij heeft ontzettend veel nuttige connecties in de muziekwereld. Wat wij vooral erg leuk vinden is dat ze niet zomaar wat roept. Ze heeft goed geluisterd naar onze muziek en pas toen ze wist wat het inhield en dat het echt iets tofs is, zei ze je moet eens met die-en-die gaan praten. Ze geeft heel gericht advies over onze muziek, dat is heel waardevol”.
“Wat ik persoonlijk vooral erg gaaf vond aan dit weekend was hoe de samenwerking liep met Wieger.” gaat Faske verder. “Hij daagde mij op muzikaal en vocaal gebied erg uit en daardoor haalde ik meer uit mijzelf. Maar ook de werkethiek, niet stoppen tot je hebt wat je wilde hebben.” Jurjen sluit zich hierbij aan: “Qua werkprocessen was er natuurlijk al een heleboel bij ons bekend, we hebben al wat ervaring. Maar alles bij Wieger ging gewoon een dikke stap verder. Hij kijkt altijd verder en zo stelde hij steeds onze ideeën en wat we dachten dat zou werken op de proef. Daar leer je ontzettend veel van.”
Logboek: zaterdag 19 december
Een beetje brak, maar met goede moed besloten we het nummer van gisteren af te maken. Het liep lekker en het zingen wordt steeds leuker. Daarnaast daagde Wieger mij uit om steeds meer te proberen met mijn stem. ‘Probeer het gewoon’ was het motto. Toch besloten we na een tijdje ook iets nieuws te maken. Na wat jammen kwamen we uit op een ballad. We namen de main vocals op en zelfs een koortje op met wat aanwezige zangers en zangeressen. Dit was supertof! Normaal zou die optie er niet zijn, maar het resultaat mag er zeker wezen. Dit is denk ik mijn favoriete lied van het weekend.
“Ik zou je wel wat van het nieuwe materiaal willen laten horen, maar ik heb een mail waarvan de titel is ‘nog niet doorsturen’, dus ik denk niet dat dat al kan” vertelt Fasil grappend. Het nieuwe werk van Faske laat dus nog even op zich wachten. In februari komen de mannen terug naar Den Haag voor deel twee van de uitwisseling. Dat weekend wordt de muziek afgemaakt, stelt het duo zich voor aan belangrijke spelers in de Haagse muziekscene en als corona het toestaat staat er zelfs een optreden op het programma. “Wij voelen veel vertrouwen tussen ons en Wieger, dus wij willen de plaat graag met hem samen uitwerken.” vertelt Fasil. “Ik verwacht in de lente, als het mooie weer er is en de vogeltjes weer fluiten, muziek uit te brengen. Maar dat is ook iets dat we van Janneke hebben geleerd: achter het releasen van muziek zit een hele strategie. Dus misschien moeten we het daar nog een keer met haar over hebben.
Jurjen vertelt: “Ik heb veel opgestoken van dit weekend, met name hoe je ervoor zorgt dat je het maximale haalt uit de artiesten waar je mee werkt. Door je niet uit het veld te laten slaan door een aantal slechte takes en het muzikale idee weg te gooien, maar er juist op door te werken en een manier te vinden kom je tot de beste resultaten.” vertelt hij. Jurjen neemt normaal het producen, mixen en ‘wat eigenlijk niet’ op zich: “Ik vind wat we gemaakt hebben ook erg tof, ik vind dat er een nieuw en verfrissend geluid toegevoegd is aan onze eigen stijl, waardoor het nog een (flinke) stap verder gaat dan wat wij zelf maken. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg en de uitwerking van de nummers!”
Logboek: zondag 20 december
Nu de klik er was en we wisten wat we aan elkaar hadden stond een ding vast: we wilden veel maken. Het eerste nummer van vandaag is lekker uptempo en gaat over iets te late avonden die leiden tot ruzie. Als de pizza op is en de sfeer er goed inzit beginnen we aan het tweede nummer. Wieger vroeg hoe hoog ik kon zingen, waarop ik zei dat dit waarschijnlijk niet heel hoog zou zijn. Maar daar dacht Wieger anders over. Hij daagde mij uit om een heel couplet in kopstem te zingen. Dit lukte vrijdag helemaal niet, zaterdag eigenlijk ook niet en vandaag wel! Het resultaat is een lekkere, dansbare plaat. Het weekend was veel meer dan ik had verwacht. Niet alleen door de mooie gear of Wieger zijn kennis, maar juist door het vertrouwen dat we kregen en de begeleiding van Janneke. Ik kijk nu al uit om de nummers uit te werken!