Normaliter is het Farmfest het decor van de Friese singer-songwriter contest, maar de wedstrijd is door organisator Friesland Pop omgedoopt tot Kleine Prijs voor singer-songwriters. Door de maatregelen ter verspreiding van het coronavirus is er de noodzaak voor een andere opzet van de wedstrijd. De apotheose van de coronabestendige editie van de Kleine Prijs voor singer-songwriters vindt op zaterdagavond 1 augustus plaats in Theater de Bres in Leeuwarden. Met het maximaal toegestane aantal van dertig bezoekers, tussen de spatschermen en keurig zittend op een stoeltje.

De zes finalisten worden in de weken voorafgaand aan de finale geselecteerd door de drie juryleden: Leeuwarder Sido Martens (rechts), hardloper en singer-songwriter van het eerste uur. Dina Popma (midden), bekend van haar soloproject (met band) DINA en in een verleden actief als Dina Drinks Tea, een band waarin ook het derde jurylid Patrick Schaafstal (links) deel van uit maakte. Tegenwoordig bestiert hij stichting Kalamiteit in Dokkum, alwaar hij jonge muzikanten de grondbeginselen van het muzikanten bestaan bijbrengt.

Jury Kleine Prijs singer-songwriters

Uit de vele aanmeldingen selecteert het trio zes singer-songwriters van diverse pluimage, die allen een geheel andere invulling aan het woord geven. In aanloop naar de finale krijgen de deelnemers de opdracht een lied te schrijven over een actueel thema. In dit geval, hoe kan het ook anders… corona. Daarnaast krijgen ze in aanloop naar deze finale begeleiding en coaching van de juryleden.

Een vreemde eend in de bijt is Anton Feddema, tevens bassist in Legendary Jerks. Feddema begeleidt zichzelf op basgitaar en wordt vocaal ondersteund door Ageeth Huizinga. De twee maken een soort van avantgardistische Nederpop. De jury vraagt zich af hoe serieus ze Feddema moeten nemen, maar roemt hem om zijn originaliteit en eigen wijsheid. Die rauwheid van Feddema staat haaks op het steriele optreden van Sita en Marije. De twee twintigers maken al sinds jaar en dag muziek samen en dat is te horen in hun composities. Ze zijn perfect op elkaar ingespeeld, iets wat door de jury niet onopgemerkt blijft. Zij vinden echter wel dat het iets meer mag schuren.

Anton Feddema en Ageeth Huizinga

Marije en Sita

Bij laatbloeier Onno Loonstra schuurt het dan weer net iets te veel. Zijn optreden is origineel, maar zou nog iets meer verfijnder mogen. Loonstra verstaat de kunst van het verhalen vertellen en volgens de jury ligt daar ook zijn kracht, dit naast de mooie liedjes die hij ten gehore brengt. Met een beetje hulp liggen er mogelijkheden voor Loonstra. Die potentie heeft Klaske de Wal ook. Ze begeleidt zichzelf op piano. Voor deze finale heeft ze het nummer Hûdhonger geschreven. Een Friese, melancholische compositie die de aanwezigen in zaal doen verstillen. De jury ziet in De Wal een waardige ambassadeur van de Friese taal. van haar gaan we ongetwijfeld meer horen. Datzelfde geldt voor Tom Wiegersma. Met zijn band I Am Captain doet hij eveneens mee aan de Kleine Prijs van Fryslan, maar ook solo laat hij van zich horen. De Sneeker verrast het publiek met drie mooie Engelstalige liedjes. Volgens de jury bezit Wiegersma heel veel potentie en veel optreden is daarom het devies.

Onno Loonstra

Klaske de Wal

Tom Wiegersma

Hoewel kunst en cultuur eigenlijk nooit een wedstrijd kan zijn, is er toch een artiest die de Kleine Prijs voor singer-songwriter zal winnen. De eer valt, plus een check van 500 euro, ten deel aan Amarens de Boer. Zij is muziekdocente te Leeuwarden. De uiterst taalvaardige De Boer maakt aanstekelijke Nederlandstalige liedjes die aanschuren tegen de kleinkunst. De soepele podiumpresentatie en de interactie met het publiek zorgen ervoor dat ze van begin tot eind kan rekenen op volledige aandacht van het toehoorders.

Amarens de Boer

Het levert haar pluspunten op van de jury. Daarnaast heeft ze met het, speciaal voor deze finale geschreven lied #wemogenweer ook nog eens een aanstekelijke troef in handen. Het Merelesque nummer zou zomaar eens een hitje kunnen worden. Evenals Amarens de Boer zelf! Hoewel het niveau van deze finale erg hoog is, is De Boer de terechte winnaar. Hiermee treedt ze in de voetsporen van illustere (Nederlandstalige, met kleinkunst inslag) winnaars als Sarah Sötemann en Esther de Jong.