De Backstage in Leeuwarder Neushoorn gaat een avond tegemoet die voor het grootste deel in het teken zal staan van lijvige en weelderige instrumentale stoner. Mother Engine en Bismut gaan daarvoor avontuurlijk afzakken in grote sonische dieptes. Het belooft alvast een goede voorbode op het volgende maand weer plaats te vinden stoner/sludge/doom-festival Into the Void in Neushoorn. Het festival waar Mother Engine in 2015 en 2018 al eens overtuigend acte de présence gaf. Plaatselijke heavy stoners Ganos Lal trappen de avond af.

Het Leeuwarder kwartet Ganos Lal gaat lekker. De jonge band sleept momenteel redelijk wat optredens binnen met hun bijzondere, prangende mix van zwaar, groovende doomy stoner en Rage Against The Machine-proevende branie. Een mix die op waarde is geschat en de mannen zodoende ook in de finale van de Kleine  Prijs van Fryslân brengt, op vrijdag 20 september in Poppodium Bolwerk in Sneek.

Eerder dit jaar gelanceerde single Once Upon a Time in the Desert ontbreekt uiteraard niet in de set en is een steekhoudend voorbeeld van Ganos Lals opmerkelijke mix. Je moet ervan houden, dat je de verenigde stijlen mogelijk misschien wat te ver uit elkaar vindt liggen. Los van de smaakbeleving, is Ganos Lal in ieder geval een band die zijn toverformule live erg sterk kan laten briesen. De Backstage mag er vanavond ook getuige van zijn. Met een afgemeten, gebalanceerd geluid loeien de gekante riffs fraai dik en vinden kraakheldere gitaarsprenkels hun schone momentum, alvorens de riffage weer zwaar en gedragen de zaal inrolt. Zanger/gitarist Dennis Van Someren excelleert in zijn goed fulminerende (rap-)zang, maar knijpt dan net iets te veel op de momenten dat het op echt zingen aankomt. Daar vallen nog enige winstpunten te boeken. Verder een prima stuk powerplay van de Friezen.

Ganos Lal

Ganos Lal

Bismut

Na de straffe doomproclamaties van Ganos Lal dan nu de eerste instrumentale band op deze avond. Het Nijmeegse Bismut schiet uit de startblokken met een onvervalste, schatplichtige dosis aan Black Sabbath-riffs. Betreffende track Buntovnost raast rauw en losjes en laat op een zeker moment het gas even los voor enige bezinning. De donkere klankkleuringen sluiten prima aan bij de broeierige desert metal met vleugen postrock van dit drietal, zo ook in de navolgende passerende nummers. Daarbij vervalt gitarist Nik Linders niet tot een oeverloos herhalen van een riff (een gevaar dat bij dergelijke instrumentale rock/metal weleens naar binnen wil sluipen) en strooit hij heel afwisselend met loopjes, riffs en solo´s.

Het  lekker dwingende, dicterende drumwerk en de geregeld mooi creatief dichtsmerende baslijnen fokken de gitaar uitstekend op. Dusdanig, dat Linders in zijn spel  af en toe schakelt naar thrash metal -achtige prevels. Toch wordt niet voorkomen dat na enige tijd het setmateriaal wat vermoeienis meebrengt. Aan gedrevenheid ligt het niet, maar de  regelmatig ietwat nerveus wisselende gitaarstukken lijken op den duur enige kracht te verliezen en aandachtverslapping in de kaart te spelen. Maar, overtuigen doet Bismut overall zeker wel, met onder andere het meer slepende Borgerskapet, dat stemmig uitwaaierend gitaarspel laat horen.

Mother Engine

Het Saksische trio Mother Engine spint onderhand drie albums rond in zijn gelijknamige ruimteschip. Het psych/stoner-gevaarte koerst met het debuterende Muttermaschine (2013) een fictief verhaal in dat je meeneemt op een avontuurlijke muzikale reis langs de uithoeken van het heelal. Het schip gaat verloren op planeet X-Alpha Wolf, vertolkt op het alles verbeeldende Absturz (2015), om middels een nieuw ontwikkeld ruimtevaartuig zijn exploratie te vervolgen op het in 2017 uitgebrachte Hangar. De Duitsers putten vanavond gretig uit hun werk, met een zindering waarvan die intergalactische feel mooi vanaf spat. De instrumentale rock kent meer verfijning dan de vorige act, is lyrischer in verteltrant. Aanvangsnummer Tokamak maakt dat eigenlijk meteen duidelijk. Een kolossale compositie rond de twintig minuten die spannend sluimert en toewerkt naar een volklinkend, bedwelmend crescendo, met onderweg mooie gitaarbuitenlingen en subtiele verschuivingen in ritmiek. Het zal illustratief zijn voor de energieke expansiedrang die dit Mother Engine aan de dag legt. Prachtig verpakt in een luchtige, vloeiende sound. Met een uiterst aanstekelijk groovend ritmeduo met opnieuw lekker dicterend drumwerk waar, bovenop, de zwierende astrale gitaarreizen van Chris Trautenbach de spacerock van de Teutoonse exploreerders een aantal keren geweldig boven zichzelf laat uitstijgen.

Mother Engine

Mother Engine

Gezien