Easing the Badger uit Wageningen is een perfecte opwarmer deze avond. Zeer verdienstelijke Nederlandse postrock, die nergens te lang doordraaft of blijft steken in ellenlange spanningsbogen. Hoewel er vaak genoeg brommende uitbarstingen tevoorschijn komen, is het tijdens de rustige stukken dat de band het meest raakt dankzij subtiele melodielijnen en melancholische snarenplukkerij. Dit geheel wordt afgemaakt door toepasselijke visuals van kernexplosies, bosbranden en vulkanische planeten, die een haast apocalyptisch beeld schetsen. Qua afwisseling weet het drietal nog niet volledig de aandacht vast te houden, maar dat komt in de toekomst vast en zeker wel goed.
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar halverwege de jaren negentig werd The Gathering tot een van de grootste metalbands van Nederland benoemd. Die tijd is lang vervlogen, maar na enkele stijlwijzigingen beschikt de band uit Oss over een rijke historie. Na een stop van enkele jaren, staat de band in de grote zaal van Neushoorn op zaterdagavond 23 maart. Met dit keer onder de noemer Auto-Reverse een sonische tegenhanger voor hun laatste Friese bezoek tijdens Dokk’em Open Air 2012, met destijds een old school set. Deze avond staat vrijwel geheel in het teken van werkstukken beginnend bij het meesterlijke dubbelalbum How To Measure A Planet tot The Gathering anno 2019.
Wanneer je het gebrek aan jonge fans in de zaal bekijkt, suggereert het bijna dat bij The Gathering de fanbase niet meer gegroeid is door de jaren heen. Het gros bestaat uit oudere fans die een uitje doen naar Neushoorn om vooral ook bij te kletsen, soms zelfs door gehele nummers heen. Toch weet The Gathering na al die jaren nog steeds te vervoeren en stijgt na de instrumentale opener How To Measure A Planet? finaal op met het sterke Probably Built In The Fifties. Wat volgt is een set met de focus op langgerekte, dromerige songs, ontroerend en bij vlagen breekbaar en emotioneel.
De één zweert wellicht bij de eerste death/doom metalplaten van de band of geven de voorkeur aan de stijl ten tijde van Mandylion met Anneke van Giersbergen op zang. Maar hoe je het ook wendt of keert: ook na die tijd heeft de band genoeg parels op zak. Want al meer dan twintig jaar wordt hun sound gekarakteriseerd door atmosferische rock, waarbij elementen van triphop, prog en postrock nooit ver weg zijn. Dit resulteert dan ook in slepende ritmes en dromerige gitaarpartijen, bijgestaan door de stem van Silje Wergeland.
Laatstgenoemde doet waardige vertolkingen van nummers als Broken Glass, Saturnine of het door double bass aangedreven oudje Eléanor. Maar juist het nieuwere werk komt goed uit de verf, zoals bij de auditieve achtbaanrit Meltdown of het prachtig opgebouwde, ontroerende Heroes For Ghosts. Het zijn songs die druipen van de melancholie en winterse weemoed, goed passend bij het stemgeluid van Wergeland. Tevens een dikke pluim voor het visuele aspect, dat een extra dimensie geeft aan het optreden. Verwonderende, kleurrijke visuals van androïde levensvormen, astronauten die zich klaarmaken voor de reis of een asteroïde eenzaam zwevend in het heelal.
'Het zijn nummers die druipen van de melancholie en winterse weemoed'
Met het vernuftig gebracht Nighttime Birds en de kraker I Can See Four Miles als toegift wordt een set van anderhalf uur geconcludeerd. De afsluiter mag tevens gerust tot het beste werk van de band genoemd worden. Een postrock epos, dat op rustieke wijze begint om vervolgens op te schakelen naar een muur van gitaren en het vervreemdende doch wonderschone geluid van René Ruttens theremin.
Een optreden enerzijds magistraal en bijzonder dus, maar anderzijds voor sommigen toch wel met een dubbel gevoel na afloop. Want metal maakt The Gathering al lang niet meer en gezien een wisselende respons van het publiek lijken de meningen verdeeld. Maar voor wie de stijlwisseling van The Gathering een warm hart toedraagt een geslaagd optreden, die hopelijk bijdraagt aan een nieuwe prachtplaat als Disclosure of zelfs How To Measure A Planet.
GEZIEN
The Gathering + Easing the Badger
Neushoorn, Leeuwarden
Zaterdag 23 maart 2019