Het Fries-Groningse duo The Given Horse bracht onlangs haar debuutplaat uit. De plaat werd enkele weken geleden gepresenteerd. 3VOOR12/Friesland sprak met de Marius van der Leij en Johannes Peetsma over het toeren, het leven als rockster én natuurlijk de nieuwe plaat en wat dit voor de carrière van de heren zou moeten betekenen.

De plaat Morgen Stop Ik Echt werd gepresenteerd tijdens het Oerol festival. “Dat was heel vet en heel bijzonder”, vertelt Marius van der Leij. “We hebben er keihard aan gewerkt.” De twee liepen al langere tijd rond met het idee een plaat op te nemen en er lagen al enkele nummers op de plank. “Alles bij elkaar zijn we er begin dit jaar intensief mee begonnen en omdat we fulltime muzikant zijn, konden we ons volledig op de plaat richten, hoewel we in het weekend nog wel enkele shows speelden.” Volgens Johannes Peetsma duurde het uitbrengen van de plaat zo lang omdat de heren met het vele optreden een financiële basis wilden leggen. “Dat hebben we zorgvuldig opgebouwd. Pas na twee jaar hadden we tijd, ruimte en financiële armslag om dit te doen, want we hebben dus alles zelf gefinancierd.”

Dat de plaat op Terschelling gepresenteerd zou worden is voor de twee niet meer dan logisch. “We hebben de programmeurs gevraagd hoe het zou zijn als wij onze plaat daar zouden releasen. Ze reageerden precies zoals wij hoopten”, vertelt Peetsma. “We spelen al vijf jaar op het eiland, dus we hebben al best iets opgebouwd en we kregen de mogelijkheid om op het hoofdpodium van Oerol (Westerkeyn, red.) te spelen”, legt Van der Leij uit. Omdat het zo’n bijzondere moment voor The Given Horse was én het past in het Oerol verhaal wou de organisatie daar graag aan meewerken. Van der Leij: “Het is misschien niet de meest logische tijd van het jaar is om iets uit te brengen, maar wij zijn wars van al die regels. Wanneer je bij een label zit is dat wellicht anders, maar wij zijn zelfvoorzienend.”

Inmiddels heeft The Given Horse een behoorlijke live reputatie opgebouwd met voornamelijk materiaal van anderen. Volgens Van der Leij is het daarom wel belangrijk dat programmeurs weten wie ze boeken. “Met de volledige band spelen we eigen werk van het album. Als duo doen we, tijdens feestjes, de covers. We willen de aandacht wel meer vestigen op ons eigen werk.” Peetsma zou dan ook het liefst zien dat de focus volledig op het eigen werk komt te liggen. “Hopelijk wil iedereen die plaat, we willen die stap nu wel maken.” Natuurlijk is dat afhankelijk van de plaat en of deze aanslaat. “Dat is ook wat we bedoelen met die geijkte paden. Het publiek kent ons van de covers en van de grappige video’s. Er werd veel aangeraden ons eigen werk onder een andere naam uit te brengen. Maar wij zien de noodzaak daar niet zo van in. We hebben in het begin veel aandacht gegenereerd door veel te spelen en gekke video’s uit te brengen. Ja, en nu komen we met ons eigen werk.”

“Met de volledige band spelen we eigen werk van het album. Als duo doen we, tijdens feestjes, de covers. We willen de aandacht wel meer vestigen op ons eigen werk.”

De plaat beschrijft volgens het duo wat er de afgelopen twee jaren gebeurd is. De gezonde worsteling met het leven. “Wat je vooral terug hoort zijn de dagelijks dingen van het muzikantenleven”, stelt Van der Leij. “Morgen stop ik echt. Dat zou je kunnen herleiden tot: stoppen met drinken, of te veel roken of wat dan ook.” Hoewel er niet bewust een overkoepelend thema is, denkt Van der Leij dat iedereen zich in deze thema's kan vinden. “De plaat heet Morgen Stop ik Echt en aan het eind van de plaat komen alle thema’s samen. In die zin lijmen we het wel een beetje aan elkaar en kun je het wel weer zien als een geheel.” Van der Leij is blij dat de band nu kan laten zien dat The Given Horse meer is dan feestjes bouwen en covers spelen. “Wij spelen natuurlijk alleen maar covers, maar daarvoor hebben we altijd ook in bands gespeeld en alleen maar bezig geweest met opnames en eigen muziek. Dat vind ik gewoon lekker, dat we nu ook echt een plaat hebben opgenomen, dat het niet alleen maar optreden is.”

Het liefst zouden de heren met dit werk de theaters in gaan. “Daar ligt nog wel een mogelijkheid, in een hip en alternatief jasje”, meent Van der Leij. “We hebben genoeg  meegemaakt”, legt Peetsma uit. “We zijn naar Amerika, Japan, Ierland en Griekenland geweest. Er valt genoeg te vertellen over wat daar allemaal is gebeurd, maar ook over hoe wij werken. Dat lijm je dan aan elkaar met muziek.” Maar volgens Van der Leij is een theatertour niet de enige optie. “We spelen zoveel en we willen ook niet altijd meer in kroegjes spelen. Dat kan voor ons niet uit en we willen nu stappen maken. “We zouden wel een clubtour met BLØF doen, dat past wel bij ons denk ik. We willen dat Noordelijke gevoel houden, zoals BLØF dat bijvoorbeeld met Zeeland doet. Johannes komt uit Midwolda en ik uit Oldeholtpade. We zijn allebei op het platteland opgegroeid en uiteindelijk kom je er dan achter dat dit ook wel een soort van identiteit is."