Afgelopen weekend heeft de Stadsoase haar programmering na een stilte van ruim drie maanden hervat. “Iets met vergunningen”, aldus Koen Haringa, initiator van de creatieve hangplek in het voormalige Aegongebouw aan het Stationsplein. Een fijne plek om rond te hangen, dat heeft het eerste weekend in mei én afgelopen weekend wel bewezen, maar er is meer aan de hand.

“Voor de bezoekers is dit gewoon een plek waar je zes weekenden bier kunt drinken en naar je zin kunt hebben. Maar het is ook een plek waar creatieven elkaar (en elkaars werk) kunnen ontmoeten. Met als doel de vernieuwing van de podiumkunsten.” Het uiteindelijke doel van de Biergarten is het onderzoeken én de urgentie van dit soort broedplekken aantonen. Haringa is zelf heel benieuwd naar hoe dit zich gaat ontwikkelen de komend zes weekenden. “Want ik berust mijn theorie ook alleen maar op aannames. Door het te laten gebeuren willen we onderzoek wat mogelijk is en wat niet. Dat willen we laten zien aan de gemeente.”

De Leeuwarder vindt namelijk dat dit soort creatieve broeiplekken essentieel zijn voor het culturele klimaat van een stad. “Als je initiatieven als Welcome to The Village en Into The Grave vertaalt naar mogelijkheden en geld, dan zijn hier miljoenen gegenereerd en is er vooral veel werkgelegenheid gekomen. Deze initiatieven zijn ontstaan doordat er een goede context was waarin creatieven konden spelen, uitproberen en ondernemen. Die doorgroeimogelijkheden zijn dus cruciaal om talent in de stad te houden. Wanneer je die broedplekken niet kunt bieden, zullen er veel Friezen de provincie verlaten, om de verkeerde redenen. Terwijl je die mensen hier graag wilt houden, want als iedereen weggaat, ben je weer terug bij af. Deze mensen zijn de innovatoren van cultuur. Als je die niet hebt in je stad, dan word je weer een achtergesteld stadje met een slaperige en dus saaie scene waar niemand op af komt.

Volgens Haringa is er in de afgelopen tien jaar veel veranderd in de stad op cultureel gebied. “Leeuwarden was een grijs provinciestadje. Je had Parnas, wat op zich wel werkte, en er was Poppodium Romein. Op een gegeven stonden er een paar stoere gasten op (Sjoerd Bootsma, Peter Reen en Paul van Berlo, red.) en zeiden: ‘We missen hier iets. We doen het zelf wel’ en hebben vervolgens Podium Asteriks opgestart.” Ze kregen een plek via Carex. Daaruit is uiteindelijk Into The Grave ontstaan, maar ook Welcome to The Village, Explore The North en een heleboel aanverwante evenementen. Zij hebben laten zien dat het wel kan.” Haringa durft zelf zo ver te gaan door te stellen dat door de mentaliteit die zij destijds hebben getoond Leeuwarden nu Culturele Hoofdstad is. “Dat is niet ontstaan op de kantoren van de ambtenaren.”

"Wanneer je die broedplekken niet kunt bieden, zullen er veel Friezen de provincie verlaten, om de verkeerde redenen."

In het kort komt het er op neer dat de Asteriksbaas de gemeente vraagt pand(en) beschikbaar te stellen. “Alleen het beleid staat dit niet toe en dus moet het beleid veranderd worden, maar dat duurt weer heel lang.” In een stad als Amsterdam zijn ze wat dat betreft een stuk verder, daar hebben ze een stichting culturele broedplaatsen (Bureau Broedplaatsen, red.). “Een stichting die door de gemeente is aangewezen en het mandaat heeft gekregen om met die panden te doen wat ze goed achten. Ze stellen experts aan die in de scene zitten en weten hoe je kunt vullen en aantrekkelijk kunt maken.” Een mooi voorbeeld hiervan is volgens hem De School in Amsterdam, een oud schoolgebouw. “Daarin zijn Subbacultcha, een restaurant met een ster en daaromheen allemaal werkplaatsen gevestigd. Een enorm bruisende plek. De terrassen zitten er vol en mensen komen er graag. Dat is hoe Haringa het in Leeuwarden ook graag zou zien. “Dat hebben wij nog niet en dat snap ik wel. We zijn pas recentelijk met dit onderwerp aan de slag gegaan. Maar met zo’n soort constructie krijg je dus van dat soort plekken.”

Want LF2018 mag dan inmiddels een groot succes zijn waar veel volk op afkomt, aan de achterkant is er nog een boel mis meent Haringa. SELF. collective bijvoorbeeld is inmiddels dakloos en door het gedoe in de Blokhuispoort lijkt ook Podium Asteriks op zoek te moeten naar een nieuwe plek. De Westerkerk wordt niet gebruikt zoals het gebouw zou kunnen worden. Schaaf City Theater moet sluiten en is het café van Neushoorn ook nog eens het hele jaar dicht. Het café (The Backstage, red.) was een creatieve hotspot waar veel (creatieve) mensen kwamen en elkaar konden ontmoeten.” Dit soort hotspots zijn belangrijk, zodat (jonge) kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten, samenwerken en uiteindelijk kunnen exposeren. Dat zijn allemaal belangrijke stappen in het ontwikkelingsproces. “Als dit niet gebeurt blijft de ontwikkeling uit.”

Wellicht dat de Biergarten in de Stadsoase daar verandering in gaat brengen. De projectleider legt nog even kort uit wat we de komende zes weken kunnen verwachten. “We gaan collectieven uit de stad, zoals Washok of Leeuwarder Collectief hier een podium geven. Ook Neushoorn komt hier een avond programmeren. Zij krijgen hier de regie over de Stadsoase. We geven hen onze tuin en communicatiekanalen. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt wanneer Washok de boel hier overneemt, of Influenza.” Hij hoopt dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers uit de verschillende scènes elkaar hier gaan ontmoeten. “Want doordat succesvolle autonome scènes niet mixen met anderen, moet ze op termijn vrezen voor hun voortbestaan, doordat er geen opvolging en vernieuwing is. Dat probleem ligt altijd op de loer. We zien wel wat er gaat gebeuren de komende zes weken, maar dat er iets gebeurt is zeker.”

INFORMATIE

De komende zes weekenden kun je in de Pop-up biergarten in Leeuwarden terecht voor (live) muziek, bier en gezelligheid. Voor het actuele programma en meer informate over de Stadsoase/Biergarten kijk je op stadsoase-leeuwarden.nl of op Facebook.