Twee jaar werkte het post-hardcoregezelschap Cosmute uit Wolvega aan hun debuut en tevens conceptalbum This is the first… Toepasselijker kan de albumtitel bijna niet. De full-length is opgehangen aan bevindingen van de befaamde astronoom Carl Sagan (het album kent meerdere tekstsamples van hem). Op 24 maart kwam het werk uit onder eigen beheer.

Geraffineerd ingebrachte spanningsvelden op het album zorgen er voor dat de sound van de Stellingwerfers een tamelijk eigenzinnige is. De aansturing van synths en sequencers door gitarist/zanger Michiel Mozer en drummer Armand Niehaus (alleen sequencers) creëert een smeuïge omlijsting van de puntige post-hardcore. Een puntigheid die gevoed wordt door alternatieve metalinvloeden. Zo zijn daar Cosmute´s meer hectische en obstinate kanten, te vergelijken met de sound van hardcore-´druktemakers´ en genre-innovators Refused. Ook geslepen metaldramatiek à la Deftones sijpelt door bij Cosmute.

De fascinatie voor de wonderlijke werking van de processen en wetten in de natuur en de kosmos loopt als een rode (thema)draad door This is the first… heen. Eerste nummer Motion I  - van het drieluik Motion op de plaat - maakt dat gelijk duidelijk middels een spoken word-sample die er grotendeels op is te horen. Een nummer dat meteen ook een erg sterke albumopener is, met een opzuigende, dikke repeterende synthlijn en inventieve gitaarpatronen.

Cosmute komt voor de dag met een intrigerend en aardig innovatief geluid. De vindingrijkheid ervan vind je niet alleen terug in het frisse en gezonde vernieuwingsdrang doortrekkende gitaarwerk. Vindingrijk is ook zeker de songopbouw. Het ´opstijgende´ synth- en sequencergebruik gaat er een prangende en spannende verbinding aan met de dynamische ritmiek van drummer Niehaus en bassist Bas Modderman. Het gitaarspel van Mozer daarin meegenomen schept dan bij elkaar een songwerktotaal dat een wat aan The Mars Volta refererend innovatief karakter heeft.

The Sky koppelt naar The Mars Volta knipogende ´dartelingen´ aan onstuimige nineties post-hardcore. Bij laatstgenoemde herleven sterk de hoogtijdagen van Refused en dan vooral ten tijde van zijn langspeler The Shape of Punk to Come. En zo gaat het broeierige Captain Return verder met subtiele invlechtingen van die venijnige drumpassages en die quasi-lijzige zangintonaties zoals je die bij Deftones tegenkomt.

Cosmute - This Is The First...

Machinale synths komen met een verrassend goed en fraai werkend tegenwicht op het geweldige The Core. Een track die er gelijktijdig een bedwelmende zwierigheid op nahoudt, waarbij een grote rol is weggelegd voor de glijdende zang van Mozer. Een zanger met een overigens gevarieerd stemgeluid; hij kan evengoed beste screams eruit gooien.

Cosmute zet vervolgens zijn koers van natuur- en kosmosverwondering door op het over de acht minuten aantikkende Event (eveneens langste albumnummer). Hierop toont het drietal nadrukkelijk aan dat het ook behoorlijk hoogstaande songwriters zijn. Event kent een indrukwekkende opbouw van fijngevoelige dramatiek (slepende akoestische gitaartokkels), giftige post-hardcore en ruimtelijke elektronica. Alles steekt afgewogen in elkaar. En als Event dan overloopt in het evenzo absorberende Horizon – inclusief bonkige sludgy riffs – kun je inmiddels wel spreken van een heel sterk debuut.

'Cosmute komt voor de dag met een intrigerend en aardig innovatief geluid'

Motion II en III duiken nog een keer stevig in dynamische post-harcore avonturen. De conclusie mag getrokken worden: drie door de wol geverfde, retestrakke muzikanten hebben op This Is The First… groove, hectische ritmiek en atmosfeer dik overtuigend weten samen te smeden. Met het beste van bands als Refused, Deftones en The Mars Volta (en een Quicksand die op lijkt te duiken in Motion I) in het totaalgeluid, samengekneed in goed eigenzinnige nummers  die de muzikale horizon mooi breed houden. Eigenlijk de hoogste tijd voor een platenlabel om deze talentvolle band te gaan inlijven.