Interview Arnold de Boer - ZEA Interview Arnold de Boer - ZEA

'Moarn gean ik dea, mar hjoed is alles goed'

, Tekst: Vincent Meininger

Met 'Moarn Gean Ik Dea' heeft Zea, begonnen als band maar tegenwoordig een soloproject van Arnold de Boer (Makkum 1974), zijn eerste Friestalige album opgenomen. Deze Friese Amsterdammer, die ook nog onderdeel van The Ex uitmaakt, heeft met tien nummers waarin thema’s als tijd en de dood vaak terugkomen zijn meest persoonlijke album gemaakt. Zondag 23 april was de release van het album in Podium Asteriks en 30 april in Amsterdam. Wij spraken hem over het begrip ‘tijd’, schrijven in het Fries en Whitney Houston.

Moarn Gean Ik Dea

Het album heet  Moarn Gean Ik Dea. Dat klinkt nogal pessimistisch?
"Dit album is ontstaan omdat een aantal mensen die dicht bij mij stonden zijn overleden. Het is best wel een heftige, maar zeker geen pessimistische plaat. In het titelnummer zing ik bijvoorbeeld: “Moarn gean ik dea, mar hjoed is alles goed’’. Eigenlijk wordt het ook nooit morgen, want morgen is het gewoon weer vandaag. Het mooie van muziek is dat je de tijd elastisch kunt maken. Ik verzet mij met dit album tegen de tijd."

Waarom nu ineens een heel album in het Fries?
"Toen mijn moeder vier jaar geleden overleed, schreef ik Ik Kin Der Net By. Het moest gewoon in het Fries, dat ging eigenlijk vanzelf. Het is mijn moedertaal en omdat veel dichter bij mij ligt, kon ik directer en opener over deze heftige gebeurtenis schrijven. Sindsdien slopen er een aantal Friese liedjes in mijn optredens. Tijdens Oerol zei Meidert Talma tegen mij: ,,Do moatst ris in plaat yn it Frysk meitsje.’’ Zodoende ging ik meer in het Fries schrijven. Ik had deze plaat liever twintig jaar later gemaakt, want dat had betekend dat mijn moeder twintig jaar later was overleden."

Heeft het Fries iets anders te bieden dan bijvoorbeeld het Engels, waar je ook veel in schrijft?
"Voor mij is het emotioneler en directer, daardoor krijgen de nummers ook andere onderwerpen. Bovendien zit in de Friese taal van nature een soort van melodie. Luister maar eens naar een Tsjêbbe Hettinga, dan weet je precies wat ik bedoel. Met het schrijven in het Fries heb ik een deur geopend naar een kamer waar ik nog niet eerder was geweest. Nu ik weet dat deze ruimte bestaat zal de deur altijd op een kier blijven staan."

Je woont al een aantal jaren in Amsterdam, spreek je nog vaak Fries?
"De laatste twee jaar praat ik weer meer Fries omdat ik trotse vader ben geworden van een zoon. Het voelt voor mij natuurlijk om Fries tegen hem te praten. Een tweetalige opvoeding is handig omdat hij de familie die in Friesland woont dan kan verstaan. Ik kom ook nog wel regelmatig in Makkum hoor. Het is maar een uurtje rijden. Met een aantal Friese vrienden hier in Amsterdam spreek ik sowieso gewoon Fries."

In het persbericht zeg je: ‘‘Ik wol de wrâld it Frysk by bringe sa’t Whitney Houston de wrâld it Ingelsk leard hat.’’ Wat bedoel je hier precies mee?
"Ik treed vaak op in het buitenland en overal waar ik kom, of het nu Afrika of Brazilië is, hebben ze tegenwoordig Idols. Het nummer I Will Always Love You van Whitney Houston komt dan steevast voorbij. Mensen leren andere talen onder andere door muziek. Ik heb zelf bijvoorbeeld Engels geleerd door nummers van Nirvana na te zingen. Ik dacht eerst ‘ik ga uitsluitend in het Engels zingen, want dan kan iedereen mij verstaan.’ Maar het leuke is dat mensen in die landen ook reageren op de Friese liedjes die ik speel."

'Ik wol de wrâld it Frysk by bringe sa’t Whitney Houston de wrâld it Ingelsk leard hat'

Het is muzikaal gezien een vrij kaal album geworden. Vanwaar deze aanpak?
"De persoonlijke teksten vragen hier gewoon om. Geen trukendoos met allerlei toeters en bellen. De meeste nummers heb ik geschreven op een akoestische gitaar en zijn ook zo opgenomen. Er hoefde niet veel bij om het verhaal over te brengen, slechts een paar instrumenten zoals piano, contrabas en wat onderliggende noise-achtige dingen, die zijn ingespeeld door bevriende muzikanten. Zo heb ik geprobeerd een dubbele laag te creëren. Verder is alles analoog en in slechts twee takes opgenomen. Zo puur mogelijk dus."

Wordt je albumpresentatie ook zo kaal en puur?
"Haha. Ik ben solo tegenwoordig, maar ik kom niet alleen naar Leeuwarden. Ik ga een volledig Friese set spelen waaronder een nummer met dichter Tsead Bruinja, die zelf ook nog wat gedichten zal voordragen. Verder komt Peter Sijbenga van It Dockumer Lokaeltsje een aantal nummers spelen. Ik heb zijn nummer Wurch op mijn nieuwe plaat gecoverd. En uiteraard komt Meindert Talma ook optreden. Aangezien hij toen op Oerol het balletje opgooide, durfde hij geen nee te zeggen. Ik vind het leuk om de presentatie met deze jongens in Friesland te doen. Puur betekent overigens niet dat het perfect wordt. Het moet altijd een beetje wringen, vind ik. Ik hoop dan ook dat ik na afloop net niet helemaal tevreden ben. Er moet altijd ruimte voor vooruitgang zijn."

Nu op 3voor12