#WTTV16: De Waardeloze winkel: een eerbetoon aan de waardeloze producten #WTTV16: De Waardeloze winkel: een eerbetoon aan de waardeloze producten

‘Waardeloze producten worden steeds schaarser’

, Tekst: Theo van der Veer | Foto's: Ymkje Veenstra

#WTTV16: De Waardeloze winkel: een eerbetoon aan de waardeloze producten

‘Waardeloze producten worden steeds schaarser’

Tekst: Theo van der Veer | Foto's: Ymkje Veenstra ,

Ooit nagedacht over de waarde van een in elkaar geknepen bierblikje, een festivalmunt uit het jaar 2013 of zelfs een vertrapt snoepje? Waarschijnlijk niet, maar wie het afgelopen weekend de Waardeloze Winkel van Welcome to The Village heeft bezocht, zal in de toekomst met andere ogen naar dergelijke spullen gaan kijken.

Tegenwoordig heeft elke artikel (groep) zijn eigen verkooppunt en dus is het niet eens zo vreemd dat er ook zoiets is als een winkel voor spullen zonder waarde, de Waardeloze Winkel dus. Reden voor de Amsterdamse kunstenaar Pavèl van Houten om de Waardeloze Winkel te beginnen. Het afgelopen weekend stond de winkel op het Welcome to The Village festivalterrein, een plek waar je bij uitstek waardeloze spullen kan vinden. 3VOOR12/Friesland nam een kijkje in de winkel en sprak met de eigenaar.


In de Waardeloze Winkel kun je spullen verkopen, die door een taxateur op waarde wordt geschat. Hoe waardelozer, hoe meer flutten het opbrengt. Flut is de valuta die gebruikt wordt in de winkel. Met die flutten kun je dan weer een waardeloos product uit deze winkel kopen. “De gedachte hierachter is waardeloosheid weer een plek in te laten nemen in de maatschappij”, aldus de kunstenaar, die het concept van de winkel bedacht. Omdat producten tegenwoordig efficiënt zijn of doordat ze gerecycled worden en dus weer een doel hebben, wordt het aantal waardeloze producten schaars. “Juist op die doelloosheid kun je ontzettend veel creativiteit en fantasie loslaten. Er zit veel schoonheid in.”


Volgens Van Houten is het niet eens zozeer de bewustwording van wat we weggooien: “Hoe meer er weggegooid wordt, hoe beter. Want er staan hier allemaal waardeloze producten in de winkel waar je prachtig naar kunt kijken.” Daarnaast is het volgens de kunstenaar een eerbetoon aan ‘het waardeloze product’: “De producten blijven waardeloos”, zo stelt hij, “want hun functie blijft verloren. Het zijn producten waar je niks meer mee kan, maar uiteindelijk krijgen ze, doordat mensen ze kopen wel een persoonlijke waarde, op esthetisch gebied of omdat het lekker aanvoelt. Op een andere manier vindt het weer z’n waarde.”


Naast de Waardeloze Winkel is er ook een museum voor waardeloze spullen. “De echte topstukken staan daar uitgestald”, vertelt de Amsterdammer. “We hebben vandaag een mode expositie van alle kledingstukken die we binnen hebben gekregen. Gisteren hadden we een muntenexpositie, daar lagen alle festivalmunten uitgestald.” Maar in de winkel liggen ook een paar topstukken. Van Houten: “Er zijn een paar mensen die al dagenlang sparen voor een bepaald object. Het object daar (wijzend naar de vitrine), een platgetrapte Mentos, is gereserveerd, daar zijn twee mensen op aan het bieden. Onze topstukken gaan dan ook als warme broodjes over de toonbank. Een muntje van Welcome to The Village uit 2013 leverde 170 flut op. Het product wat het meest opbracht is een lege lachgasampul, die ging voor 250 flut de deur uit! Voor 100 flut hebben we een kapotte condoom verkocht en doppen doen het ook heel goed, maar die leveren natuurlijk weer minder op.”

Van 22 tot 31 juli is de Waardeloze winkel te bezoeken tijdens STEK in Breda. Van 2 tot 4 september staat hij op Into the Great Wide Open, op Vlieland en van 9 tot 13 september Mercatorplein, Amsterdam.

Nu op 3voor12