#WTTV16: De tips van programmeur Peter Dijkstra

'Ga het maar lekker zelf ontdekken. Veel leuker toch?'

Tekst: Marije Heida ,

Tuurlijk, Welcome to The Village draait om zoveel meer dan muziek. We gaan op een innovatieve manier in Het Dorp eigen gebrouwen WTTV-bier drinken. Bij dat biertje nemen we een bokkenvleeshamburger, geserveerd met biologisch dynamische groenten waarbij we ondertussen de smartphones opladen met alternatieve stroom. Maar toch, we willen graag weten waar we heen moeten qua muziek tussen de bedrijven door. We vroegen muziekprogrammeur Peter Dijkstra of hij nog tips had. Prompt werden we uitgenodigd om een rondje te maken over het festivalterrein in aanbouw.

"Zit je erg op de tijd?", vraagt Peter aan me als ik op zijn stoep sta voor onze afspraak, "anders kunnen we wel even naar het terrein. Daar zijn ze net begonnen met de aanbouw." Ik antwoord dat ik alle tijd heb en nog geen minuut later zitten we in de auto richting de Groene Ster. De opbouw gaat zo te zien voorspoedig en dat terwijl de organisatie vorige week de helft van het terrein nog moest verplaatsen omdat de ondergrond nog niet goed genoeg was. Maar, zoals de organisatie zelf terecht claimt, er komt een prachtig stuk nieuw terrein voor in de plaats.

"Mooie dwarsdoorsnede hoor." Goedkeurend kijkt Peter naar het lijstje dat de redactie reeds besprak via de Facebookpagina van 3VOOR12/Friesland. "De zaterdagnacht met Konono No1, Suuns en Intergalactic Gary valt goed, zie ik wel. En dan kun je op hetzelfde moment ook nog naar Welcome to the Ball - House of Vineyard op Ravenswoud. Dat is een van de drie theaterproducties die we dit jaar op het festival hebben. Verschillende ‘houses’ gaan met elkaar de strijd aan op de catwalk om te bepalen wie de beste poses ‘in huis’ heeft. Beetje extravagant, maar dat kunnen we in Friesland wel aan."

"Hypochristmutreefuzz wilde ik eigenlijk ook noemen", zegt Peter, opnieuw kijkend naar ons lijstje. Volgens hem een van de hoogtepunten in Podium Asteriks afgelopen seizoen. "Ze spelen pas na middernacht op Ravenswoud, iets wat we nog niet eerder met bands hebben gedaan op die plek. Dat experimenteren houdt het spannend, ook voor ons als programmeurs. Zo hebben we vorig jaar (met Hauschka, red.) voor het eerst een verstild, modern klassiek concert gehouden aan het begin van de zondagmiddag. Dat bleek prachtig te passen in het ritme van het festival. Dit jaar brengen we dat moment terug, nu met Remy van Kesteren. Sommigen kennen hem misschien wel van Wie Is De Mol?, maar Remy is bovenal meester op harp. Niet voor niets kreeg hij dit jaar de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs."


Klassiek dus. Is dat iets wat we meer gaan zien op Welcome to The Village? "We zijn in de eerste plaats een festival voor popcultuur, maar als er binnen een muzikale stroming een nieuw geluid is dat we kunnen laten horen, dan staan we daar als festival absoluut voor open." Dat nieuwe geluid probeert Welcome to the Village onder andere te vinden bij Europese geestverwanten. "Scenes overal in Europa, die net als wij lokaal bezig zijn om hun stad of regio een stukje leuker te maken. We wisselen bouwers uit met Hannover, bands met Manchester en vanuit Leipzig komt een vormgever meedraaien in ons atelier. Op zaterdagochtend gaan we met elkaar in gesprek over wat het betekent om artiest in Europa te zijn, maar ook over hoe we slimmer kunnen samenwerken. Ik denk dat het heel leerzaam kan zijn om aan te schuiven, zeker ook voor de jonge makers uit onze eigen stad."


Peter neemt me ondertussen mee naar ‘het nieuwe’ Blessum, waar traditiegetrouw de zaterdag is ingeruimd voor muziek uit alle windstreken. "Arnold de Boer (Zea/The Ex, red.) helpt ons al sinds de tweede editie met het samenstellen van de zaterdag", vertelt Peter. "Die samenwerkingen zijn belangrijk voor ons. Mensen als Arnold brengen een expertise en netwerk met zich mee, dat voor zo’n jong festival als Welcome to The Village zeer welkom is." Een soortgelijke samenwerking is er op vrijdag. Dan met de jongens van Nokturné en Malfunktion, smaakmakers van het Leeuwarder nachtleven.

Via de backstage wandelen we terug naar de auto. Peter vraagt of ik nog iets nodig heb voor het artikel. Een Spotifylijst, oppert hij. Of een linkje naar de trailer van de docu over Tinariwen. "Wat dacht je van de tien tips van de muziekprogrammeur? Ach nee, dat leest toch niemand", lacht hij. "Ga het maar lekker allemaal zelf ontdekken. Veel leuker toch?"