Hoe is Welcome to The Village bij jou terecht gekomen?
Laurens: ‘‘Het is eigenlijk zo dat Welcome to The Village, Oerol en Explore the North samenwerken om artistieke inhoud de ruimte te geven op hun festivals. Door de handen ineen te slaan maken zij het mogelijk om dit project samen te ontwikkelen. Ik werd aanvankelijk gevraagd om dit jaar voor Oerol iets te maken, maar dat was te kort dag. Dus nu hebben we het omgegooid en is de eerste uitvoering op Welcome to The Village de tweede op Explore the North en de derde op Oerol.’’
Aha, vandaar het romeinse cijfer I in de titel. Waar verwijst de Zeeduivel dan naar?
Laurens: ‘‘Ze hebben mij als thema ‘onze relatie met de zee’ meegegeven. Vroeger dachten wij bij de zee aan zeemonsters en tegenwoordig denken we vooral aan vluchtelingen die de zee proberen over te steken. Specifiek gaat deze voorstelling over Mouaz Al Balkhi die geprobeerd heeft om van Calais naar Engeland te zwemmen, maar is verdronken en aangespoeld op Texel. Dit heb ik gecombineerd met een verhaal uit het boek Zuidland van P.F. Thomése. Dit verhaal gaat over een groep mensen die door de duinen trekt en een aangespoelde walvis vinden. Omdat ze het beest niet kunnen duiden noemen ze hem Leviathan. Leviathan betekent zeeduivel. Eenieder van de groep interpreteert op zijn eigen manier wat het is wat ze daar aantreffen. Ik stel mij zo voor dat dit mechanisme van iets onbekends binnen je eigen kaders proberen te duiden bij het vinden van Mouaza net zo is gegaan. Opeens ligt er een Syrische jongen in een wetsuit aan de kust van pittoresk Texel. Hierin zie ik de link dat de zee toch weer iets ophoest wat ons vragen stelt. De zee heeft iets duivels in zich, we zullen er nooit in slagen haar te bedwingen. Het zal altijd een gevaarlijke plek blijven, vroeger had je piraten en nu heb je weer piraten.’’
Waarom wilde je dit thema beslist een politieke invulling geven?
Laurens: ‘‘Het gaat mij niet zozeer om de vluchtelingenproblematiek, maar meer over die jonge jongen die het heft in eigen handen heeft genomen door te beslissen het kanaal over te zwemmen. Ik zou deze performance dan ook niet politiek willen noemen. Het verlangen om het heft in eigen handen te nemen is iets dat veel mensen zullen herkennen, denk ik. Los van de vluchtelingenproblematiek.’’