Kim Dekker presenteert bijzonder project ‘Fonkelende Vertraging’ in de Lutherse Kerk

‘Ik denk dat dit mij de kans geeft mijn emoties er te laten zijn en ze te tonen’

Tekst: Theo van der Veer | Foto's: Denise Janssens ,

Kim Dekker deed de afgelopen jaren de nodige podiumervaring op als zangeres bij de band Hilbrandt. Nog niet eerder stond ze zelf in de spotlights, maar afgelopen weekend kwam daar verandering in. Met het muzikale project Fonkelende Vertraging studeert ze af aan de Academie voor Popcultuur. Een project dat ze op zondagavond live ten gehore bracht in de Lutherse Kerk te Leeuwarden.

Geflankeerd door drie uiterst bekwame muzikanten, Wytse Dijkstra op drums, Gido Lahuis op gitaar en bassist Esker van de Werken brengt Kim Dekker (zang en toetsen) vijf nieuwe nummers in de sfeervolle, goed bezette Lutherse Kerk ten gehore. ‘Indigo blauw met een gouden randje’, een cryptische omschrijving die associaties oproept met stemmige kampvuur muziek. Maar wie een avond met zoetgevooisde, akoestische, singer-songwriter liedjes verwacht komt bedrogen uit. Dekker en haar band overrompelen het publiek met explosieve, dynamische popsongs met uitgesponnen in- en outro’s.


Met dit optreden vertelt Dekker haar verhaal door middel van vijf songs die ze in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Een soort van coming of age. De inspiratie voor dit project put ze uit de jaren dat ze nog woonachtig was op het platteland in Zuidoost-Friesland en zoals zo vaak bij artiesten die beïnvloed zijn door het weidse landschap (denk aan bands als Sigur Ros, of dichter bij huis Seewolf en The Serenes) is dit (ook in het geval van Dekker) terug te horen in de muziek. “Tijdens deze periode genoot ik erom van het fietsen in de late avond of nacht. Vooral als het koud begon te worden. Ik zette dan mijn muziek op en was een met de natuur, de sterren en de maan. Er was geen stadslicht. Hier ervoer ik een soort eenzaamheid en melancholie die me heel erg verbond met dat wat ik aan het luisteren was.


Dit gevoel wil ik vangen in mijn performance, een gevoel dat me nog steeds dierbaar is. Dit is wat ik wil delen met de buitenwereld”, vertrouwt ze ons toe. Het zijn weidse nummers die gestaag opgebouwd worden. De basis van deze nummers worden dan ook gevormd door de soundscapes, opvallende ritmes en de vocalen van Dekker. De zangeres beschikt namelijk over een uniek instrument; haar krachtige stem.


“Het project is voor mijzelf een aanzet geweest om mijn eigen muziek te ontwikkelen van gewoon ‘schetsen’ naar volledige nummers die ik kan uitvoeren met band”, vertelde Dekker ons onlangs. Directe aanleiding voor Fonkelende Vertraging is volgens haar het ongenoegen over het ‘niet aan de slag gaan met dat wat ik wil’. Het was tijdens een vlucht terug vanuit Lissabon dat ik het opeens wist. Ik begon te luisteren naar oude schetsen en er brandde een verlangen in mij. Een verlangen om te laten zien wat ik maak en wat mij drijft en raakt als persoon en artiest.”


De emotie is duidelijk hoorbaar in de nummers die vanavond ten gehore worden gebracht en Dekker weet het publiek hiermee zichtbaar te raken. Met name het nummer We Are Parting staat bol van de emotie. Het nummer schiet alle kanten op, met enkele spannende tempowisselingen en een hoofdrol voor drummer Wytse Dijkstra, die in dit nummer zijn formidabele capaciteiten mag laten horen. “Fonkelende Vertraging heeft me duidelijk gemaakt hoezeer het maken van muziek een manier voor mij is om mijn emoties te tonen, te verwerken en deel te laten zijn van wie ik ben. Ik denk dat deze vorm mij de kans geeft ook deze emoties er te laten zijn en te tonen”, meent Dekker.


Als het aan Dekker ligt krijgt de Fonkelende Vertraging een vervolg: “Ik wil hier heel graag mee verder”. Dat zou ze het liefst doen met de band die haar zondag ondersteunde. “In welke vorm en hoe, dat gaan we de komende weken met elkaar bespreken. Er heerst in elk geval een goede sfeer tussen ons allen, iets waarvan we niet willen dat het iets eenmaligs is.” Voor Dekker is Fonkelende Vertraging, naast een bijzonder project ook een bijzonder proces. “Voor het eerst leiding geven aan een artistiek product en hiermee vervolgens naar buiten treden. Er gaat dan ook veel door me heen nu.”