"Ik ben op Ameland echt tot mezelf gekomen", vertelt Mark Wagenaar, die in de elektronische muziekscene bekend staat als Marc Volt. Samen met andere talentvolle jonge dj’s en producers ging hij een week naar Ameland om met muziek bezig te zijn. Al was het voor hem niet per se het doel om te produceren, maar meer om bij de gedachte en de visie erachter stil te staan. "Omdat ik mensen zoals Robin Klaver en Maurice van der Molen (Magnificence) om mij heen heb die al op hoog niveau aan het presteren zijn, heb ik het gevoel gehad dat ik dat ook moest gaan doen met m’n producties. Ik heb een onbewuste druk opgebouwd voor mezelf. Toen ik op Ameland was besefte ik dit, en heb ik het los kunnen laten."
Jonge producer Marc Volt wil levenslang muziek maken
'Verschillende disciplines kunnen elkaar versterken’
Mooie samenwerkingen die leiden tot hechte vriendschappen en de weg naar een lange carrière. Mark Wagenaar (20) ontdekte het DJ- en producervak al op zeer jonge leeftijd. Echter ging de snelheid waarmee zijn carrière voortvloeide gepaard met de innerlijke strijd om niet het eeuwige talent blijven.
Van het draaien op een feestje tot in een grote club
Het past bij de levensloop van de jonge producer. Op twaalfjarige leeftijd gaf Wagenaar een verjaardagsfeestje in Stiens, waarbij hij zijn hele klas uitnodigde, al was hij zelf gezegd nou niet echt populair. Het kon hem weinig schelen, vooral toen hij de dj op het feest zag draaien. "Ik was meteen gefascineerd door hem, al deed hij niets bijzonders. Op een gegeven moment ben ik naar hem toe gegaan en heb ik gevraagd of ik ook even mocht. Dat was echt het begin."
Het was de tijd waarin hij veelal luisterde naar Nederlandse dj’s als Armin van Buuren en Tiësto en hun dvd’s veelvuldig bekeek op zijn slaapkamer. "Op een gegeven moment kwam mijn vader thuis met een mixer, waarop ik een cassette deck en een cd-speler aansloot. Toen ging ik alle muzieksoorten die je maar kunt bedenken door elkaar heen draaien."
Kunstbende
Wagenaar begon op veertien jarige leeftijd met draaien op schoolfeesten, en won later de Kunstbende binnen de categorie dj. "Tijdens de finales in Amsterdam kwam ik er achter dat andere jongens ook eigen producties draaiden. Ik dacht bij mijzelf: Dit maakt ze echt uniek en besefte toen, dat is wat ik ga doen!"
Twee jaar later kwam hij in contact met Martin Meindertsma, de programmeur van de toenmalige, fameuze Club Noa. "Hij had mij horen draaien en maakte mij duidelijk dat hij wel wat in mij zag en vroeg of ik een clubavond wilde organiseren. Ik ging steeds meer produceren en de producties die ik maakte kon ik testen op mijn eigen avonden. Dan kom je er al snel achter wat goed werkt binnen zo’n grote club."
De Voltish sound
Als je Volt’s sound moet omschrijven dan kan het volgens hem vrij stevig zijn, maar van gevoelige breaks en melodieën houdt hij het meest. Zijn sound fluctueert, als golven op een woeste zee. Het verandert regelmatig met kleine aanpassingen, maar over het algemeen is het erg melodieus. 'Ik houd van die ontastbare, zweverige vibes die in nummers verstopt zitten. Het blijft progressive, maar op den duur wil ik de blauwdruk van een danceplaat gaan loslaten en exact maken wat ik voel op dat moment."
"Ik ben wel echt een nerd met vocalen. Ik houd van tracks met dragende vocals, vocals die bij wijze van, deel uitmaken van de instrumentatie. Er gebeurt veel in het proces van een droge opname tot een solide eindproduct. Dat is soms best een klus." Wagenaar wordt dan ook vaak gevraagd om de vocalen in producties te perfectioneren.
Epic247
"Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen in een goede setting iets moois kunnen maken." Dit zag je volgens Wagenaar ook tijdens de producersdagen in Neushoorn, die georganiseerd worden door Epic247. Na afloop werden de laptops opengeklapt en werd er spontaan feedback aan elkaar gegeven.
Herman-Jan Wildervank (Kay Wilder) van Epic247 opereert voor jonge dj’s en producers als een soort mentor. Een man die als geen ander weet welke route je als dj moet afleggen. "Ik ben heel erg blij dat ik Herman-Jan heb leren kennen. Ik heb het gevoel dat hij niet alleen naar morgen kijkt maar altijd het hogere doel voor ogen houdt." Een andere belangrijke factor is Merlijn Poolman, (Subsonic, red.): volgens Wagenaar is hij goed in het verwoorden van zaken en komt met echte eye-openers. "Zij helpen mij bij mijn ontwikkeling en m’n gevoel en dat is belangrijk om goed een route te kunnen bepalen. Je krijgt hierdoor minder druk, waardoor je een stuk creatiever wordt. Hierdoor heb ik meer geloof in mijn eigen kunnen gekregen."
Ghostproducer
Als ghostproducer maakt Wagenaar verschillende tracks voor andere DJ’s. Niks vakkenvullen in een supermarkt, dit is waar hij nu vooral zijn geld mee verdient. "Ik heb altijd gezegd: 'wanneer ik klaar ben met de Sound Design (D’Drive) opleiding, dan wil ik alleen maar met muziek bezig zijn.' Mijn doelstelling is altijd geweest om in de muziekwereld te werken. Of dat nou is als Marc Volt of als producent, dat maakt mij niet uit. Al breek ik wel het allerliefst door als Marc Volt."
Zijn jongere broer Chris Wagenaar (Finalized), maakt voor hem foto’s en video’s en Steffen De Vries doet zo’n beetje al het artwork. "Steff helpt mij bovendien met zakelijke contacten onderhouden. Daarnaast coacht hij mij, want ik kan soms best wel een duw in de rug gebruiken. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, maar het is bijzonder dat er zo’n mooie groep om mij heen is gevormd.’’
Op vrijdag 29 januari vindt de allereerste editie van Voltish plaats in Neushoorn, in Leeuwarden. Aanvang 23:00 uur. De entree bedraagt 5,- euro.