#ETN16: Goat op onmenselijke snelheid; turbomuziek uit Japan #ETN16: Goat op onmenselijke snelheid; turbomuziek uit Japan

Japanse virtuozen voelen elkaar aan, maar kijken niet

, Tekst: Chiel Schilder | Foto's: Rick Slagter

#ETN16: Goat op onmenselijke snelheid; turbomuziek uit Japan

Japanse virtuozen voelen elkaar aan, maar kijken niet

Tekst: Chiel Schilder | Foto's: Rick Slagter ,

Wel eens de ambitie gehad om ook muziek te gaan maken? Het is dan in ieder geval heel ontmoedigend om voorafgaand aan je muzikale carrière naar de Japanse band Goat te kijken. Je komt er snel achter dat het niet uitmaakt wat je doet; er is altijd een Aziaat beter dan jij! Twee minuten kijken naar deze mannen uit Osaka, en je mond valt permanent open.

Technisch gezien is Goat niet te volgen en muzikaal evenmin. Emotioneel gezien is Goat zelfs helemaal leeg. Aziaten staan al niet bekend om hun sociale en emotionele vermogen, laat staan als het op muziek aankomt. Voor een gemiddelde Europeaan is het niet te begrijpen hoe je met enkel een onbeperkt uithoudingsvermogen muziek kunt maken. De mannen maken een soort ambient, of electrojungle? Het is in ieder geval nogal snel. Geef het maar een naam.


Gitarist Koshiro Hino en bassist Atsumi Tagami maken alleen gebruik van flageoletten. In het kort uitgelegd is dat een speeltechniek waarbij de snaar niet volledig wordt ingedrukt, maar alleen kort wordt aangeraakt. Het enige wat aan klank overblijft, zijn boventonen waarbij je de aanslag bijna niet meer hoort. Op zich al een kunstje, maar deze twee Japanners doen het op een tempo waarbij je Europese popoortjes gewoon op hol slaan. Samen vallen die tonen wel perfect op z’n plaats.


Om het geheel nog wat opmerkelijker te maken is altsaxofonist Akihiko Ando ook het benoemen waard. We hebben in de wereld van koperblazers al heel wat rare situaties gezien, maar deze man spant de kroon. Het is blijkbaar ooit in hem opgekomen om gitaarpedalen aan te sluiten op zijn instrument en er een halfvol colaflesje in te stoppen. Hoe dat klinkt? Het komt in de buurt van een niezende geit.


Bij elkaar vormen de ontelbare rimshots, die drummer Tetsushi Nishikawa geeft op de rand van zijn drumstel, en de onmenselijk snelle noten van de beide gitaristen toch een soort van elektronische sound. Na een meditatiepauze van een kwartier in de vorm van een soundscape, kunnen de mannen weer verder met het op de proef stellen van hun turbo muziekskills. En dan; ja, dan is het zomaar afgelopen. Een buiging en klaar is kees. De mannen keren het publiek in de grote zaal van Neushoorn de rug toe na de 47.552ste noot te hebben aangeslagen.

Lees meer over de overige optredens tijdens de eerste festivaldag van Explore The North in het dagverslag van de vrijdag.



 

nu op 3voor12