Uitgelicht: Wie is wie in black metal-plus op Into Darkness III?

Niet specifiek black metalliefhebber kan veel stijlkanten op tijdens festival

Tekst: Jurgen de Raad ,

De black metal-scene heeft in de afgelopen jaren alsmaar verder zijn horizon verbreed. Vol creatieve ijver slaan steeds meer bands in dit metalsegment bruggen naar andere, soms minder voor de hand liggende stijlen. Het black/blackened sludge/doom-death festival Into Darkness heeft een prima oog voor deze tendens. Natuurlijk staan ook de meer blackpuristen van Taake, Shining en 'us' Kjeld op de affiche van de komende editie, die wederom in Leeuwardens Neushoorn zal plaatsvinden. 3VOOR12/Friesland neemt daarentegen eens de op het festival aantredende bovenmatige 'kruisbestuivers' onder de loep.

Het Franse The Great Old Ones maakte vorig jaar op Into Darkness heel mooi duidelijk hoe van gebaande paden afwijkende black metal toch in een stroomversnelling terecht is gekomen. De meanderende black van deze kruisbestuivers gaat een geloofwaardig en machtig verbond aan met post-metal, shoegaze en ambient. Een meer dan interessante versmelting die het Neushoornpubliek blijkbaar moeiteloos aan zich wist te binden. De meezuigende metal van de Fransen bracht een uitpuilende zaal in extase en was een dik hoogtepunt op die editie.

Mogelijk dat de Franse inzending van dit jaar een zelfde kunstje gaat flikken. Het zou zomaar het geval kunnen zijn bij Monolithe, Regarde Les Hommes Tomber of Glorior Belli. Eerstgenoemde baseert zich daarentegen niet op black, maar op doom metal. Echter doom die overloopt van nodige epische proporties en grandeur, waarbij men stevig nieuwe wegen verkent. In ware muzikale sages combineert Monolithe een tamelijk complexe, proggy songopzet met zware sounds, gevangen in mystiek. Regarde Les Hommes Tomber kan weleens de revelatie van dit jaars Into Darkness worden. De apocalyptische black van het kwintet slaat ongenadig hard. Daarbij stijlverspringend en hoekend met sludge en zelfs hardcore. Een gevaarlijk ratjetoe dat live wellicht nog voor meer verwoesting gaat zorgen. De Parijzenaars van Glorior Belli vermijden de afvlakkende clichés van black metal, die het genre zeker ook kent. Zonder de diabolische krachten van de black uit het oog te verliezen geeft de formatie namelijk een intrigerende (her)definiëring van de stijl. Er wordt daartoe verrassend geschermd met bluesy stonergrooves, doomy teksten en retro progrock. Een dosis goed overstuurde sludge ligt daar afmakend als een zompige deken overheen.


Het Noorse Slegest tuigt zijn black eveneens op met een behoorlijke lading rock. Rauwe, traditionele Noorse black - à la een grondlegger als Darkthrone - verbindt rockklanken die veel aan Black Sabbath doen denken. Liefhebbers van het Sabbathiaanse erfgoed zullen zich bijkans ruimschoots vergapen aan de rake knalriffs van Slegest en de kille helnorsk black eventueel voor liefnemen.

Het Belgische Hemelbestormer geeft zekere eer aan zijn naam door een vooruitstrevende kijk op black metal. Net als bij Regarde Les Hommes Tomber spuiten de zuiderburen hardcore-gif in hun gepassioneerde black. Het eclectische karakter krijgt in Hemelbestormers vergaarbak verder gestalte door bonkende sludgeriffs (Cult of Luna!) en interessant inmengende ambient-soundscapes. Met tot gevolg een zeer spannend rendez-vous van sludgende black en sfeervol minimaal klankgoed.

Nederlandse afvaardigingen Grey Aura en Nihill trekken experimenteerdriften door middels een grote hoeveelheid noise. De ijskoude black van festivalopener Grey Aura wijkt zodoende aardig af van de genrestandaard en bezorgt het duo (live met drummer) een knap eigengereid smoel.

Nihill – Into Darkness zal live het eindstation zijn – gooit er nog een schep bovenop: wars van melodie en werkelijk alles verzwelgend in zwartgallig venijn en totale chaos. Ja, nihilisme ten voeten uit. Scherende doomy black collaboreert met tergende noise en dikke bulderdrones. Ben je niet vies van onder de huid kruipende experimenteerdrang? Dan zit je bij Nihill gebeiteld. En dus de laatste kans de band aan het werk te zien.

Into Darkness heeft dit jaar in The Ruins of Beverast een wegbereider van de blackened doom weten te vinden. Furieuze black is dus zeker daar, maar doomadepten gaan waarschijnlijk veelvuldig hun hart ophalen aan TROB´s goed slepende passages. In een heerlijk verdoemende atmosfeer matchen die lekker recalcitrant met het blackgeweld.

Tot slot zijn het aantredende Engelse Winterfylleth en dito Grave Miasma nog als meer 'beyond black' te benoemen. Winterfylleth valt ertoe op in zijn smaakvolle gedweep met folk. Je zal Grave Miasma niet meteen betrappen op vernieuwende tendensen. Het strooit gretig old school death metalriffs in het rond, in de lijn van Deaths Scream Bloody Gore. Omgeven van een occulte zweem brengt Grave Miasma dan aan de andere kant weer iets ongrijpbaars (noem het eigens, zo je wil). Lomp riffwerk vol black vibes vormt de afmaker bij dit onweerstaanbare gezelschap. Ben je in voor een onvervalste pot old school metal, dan zit je hier aan het juiste adres. 

De derde editie van Into Darkness vindt plaats op zaterdag 3 december in Neushoorn te Leeuwarden. Kaarten zijn in de voorverkoop beschikbaar via Ticketmaster en kosten 30 euro (excl. servicekosten).