#WTTV15: Unieke samenwerkingsverbanden in de Grauwe Kat

Goudgraven met bandjes uit - bijna - alle windstreken

Tekst: Theo van der Veer ,

Een yurt is een Mongoolse tent die door de Mongolen zelf ger wordt genoemd. Dit betekent zoiets als huis of thuis. En waar kun je gasten beter ontvangen dan bij je thuis? Vandaar dat Welcome to The Village haar 'huis' drie dagen open stelde voor gasten uit Denemarken, Duitsland en België en wanneer Welcome to The Village gasten uitnodigt zijn het geen gewone gasten, maar hele muzikale gasten.

Op uitnodiging van het festival verzorgen drie bevriende organisaties een dag lang de programmering in de kleinste festivaltent op het terrein. De jongens van Deense Sound of Aarhus, een Engelstalig platform met oog voor lokaal Deens talent, trappen op vrijdag af. Met twee bands, een playstation, veel bier en nog wat medewerkers van het platform zelf vertrekken ze op donderdag - in een iets te kleine tourbus - vanuit Aarhus richting Friesland. Dat de Denen helemaal gaar zijn van de reis is tijdens de optredens van de bands weinig meer te merken. De twee bands, het hyperactieve Captain Casanova en garagerockers Federal Unicorn spelen alsof hun leven er vanaf hangt. Wederom wordt bewezen dat deze nomadentent eigenlijk te klein is voor rockconcerten en vooral erg heet tijdens zonnige dagen. Eveneens verraadt het plukje haar aan de deurpost dat de ingang niet de meest toegankelijke is. 


Iets waar ook de Belgische bands last van hebben. Met vier bands zijn ze naar Leeuwarden gekomen. Als uithangbord voor BE for Music, een overkoepelende organisatie waarin Belgische muziekorganisaties Poppunt, Court-Circuit, Clubcircuit en Club Plasma - die overigens voor deze gelegenheid voor de eerste keer samen werken - verenigd zijn. Ook zij zetten zich alle vier in voor jong Belgisch talent. De voorbeelden hiervan die ze aan het publiek van Welcome to The Village voor willen stellen, zijn het Leuvense indie-postrock trio High Hi, evenals Byron Bay en YAWNS - die deel uit maken van het regulier programma. 

Het Brussels Alaska Gold Rush zorgt voor een stevige portie bluesrock in de kleine yurt. Het Limburgse Piquet maakt Nederlandstalige rock, vleugje psychedelica en heel veel enthousiasme. Maar als hoogtepunt van het Belgische programma wordt meermaals Antilux genoemd, ook ten burele van 3VOOR12/Friesland zoemt de naam veelvuldig rond. Twee Brusselaars met opmerkelijke gehaakte maskers over hun hoofd, wekken sowieso al de aandacht. De heren maken slepende en hypnotiserende, slowcore-achtige ambient soundscapes. Kortom: moeilijk te definieren. Jammer genoeg is er maar een beperkt aantal plaatsten beschikbaar in de yurt en moeten velen dit optreden aan zich voorbij laten gaan, of hebben dit uit onwetendheid gedaan.


De laatste dag in de yurt is voor het bevriende Duitse DIY festival Fuchsbau, dat jaarlijks plaatsvindt in het plaatsje Langenhagen, onder de rook van Hannover. Zij komen met twee acts naar Leeuwarden. De derde, zanger Foxos moet onverhoopt afzeggen door ziekte. Met het programmeren van de band Relaen zorgt Fuchsbau ervoor dat zo’n beetje alle stromingen op het festival vertegenwoordigd zijn. Want het kwartet uit Osnabrück maakt jazz, verstilde jazz. Waarbij voor de vocalen van zangeres Olivia Wendlandt een hoofdrol is weggelegd, en niet te vergeten het indrukwekkende het afrokapsel van de drummer. De tent loopt langzaam vol voor het prachtige optreden en al gauw kan er niemand meer bij.

Stadsgenoten The Undun maken ook al van die typische zondagmuziek, namelijk laidback hiphop. Ook zij beschikken over een indrukwekkende frontvrouw Ella O'Brien-Coker, die met haar soulvolle stem moeiteloos enkele raps ten gehore brengt. Ook een prima band. Voor de goudgravers op Welcome to The Village was er het nodige te ontdekken in de Grauwe kat. Negen hele diverse bandjes uit verschillende windstreken. Bands om in de gaten te houden en die wellicht binnenkort op op iets grotere podia, voor iets meer mensen mogen spelen. Misschien zelfs wel op volgende edities van Welcome to The Village!