Een vermakelijke anekdote is het verhaal dat hij vertelt over hetgeen hij in Frankfurt heeft meegemaakt. Terwijl Gibbs op een bankje ergens langs de Main zit gaat er een dame naast hem zitten, die hem in het Duits vragen begint te stellen. Even later staat er een man met een filmcamera vlak voor hem en blijkt dat het om een televisiecrew gaat, die een documentaire aan het maken is over zwervers. Otis Gibbs wordt met zijn lange baard aangezien voor een zwerver. Hij vertelt hen geen zwerver te zijn, maar Amerikaan. Het verhaal geeft aan hoe mensen vaak op uiterlijkheden worden beoordeeld. Hij vervolgt zijn reis met het nummer Where Only The Graves Are Real, dat mooi aansluit op zijn verhaal.
De muzikale biografie van Otis Gibbs
Verhalenverteller neemt Iduna-publiek mee op reis door zijn leven
Met zijn warme en rauwe stem weet Otis Gibbs het publiek in Iduna moeiteloos te boeien met liedjes die uit het leven gegrepen zijn. Deze folk singer/songwriter, van oorsprong uit Wanamaker Indiana, is een ware woordenkunstenaar die je recht in het hart weet te raken. Niet alleen de liedjes, maar ook zijn persoonlijke verhalen en hilarische anekdotes doen het goed. Het nummer It Was A Train van zijn laatste album is het startpunt van een anderhalf uur durende reis vol emoties.
Oude en nieuwe nummers als Caroline, Joe Hills Ashes, The Darker Side Of Me, Back In My Dayblues en Ghosts Of Our Fathers wisselen elkaar heel mooi af en passen precies in de context van zijn verhalen. Ghosts Of Our Fathers schreef hij voor zijn overleden vader. Hij weet het publiek echter nog meer te ontroeren met het verhaal over zijn collega en beste vriend, die op dertigjarige leeftijd is overleden. Ademloos wordt er geluisterd naar het nummer wat hij opdraagt aan deze dierbare vriend.
Ook vertelt hij over zijn eerste stappen in de muziek. Zijn ouders werkten beiden en zijn oom kwam vaak oppassen. Deze kwam net uit de gevangenis en bleek eigenlijk zijn oom niet te zijn, maar de man waar zijn tante mee sliep. Oom had geen zin om een hele dag op te passen en nam kleine Otis mee naar de plaatselijke bar, alwaar hij hem bovenop de piano zette en hem nummers van onder andere Hank Williams liet zingen. Zijn oom liet hem zingen voor geld en kocht daar vervolgens zelf drank van. “Zo was ik er snel achter hoe de muziekindustrie werkt”, aldus Gibbs.
De opkomst voor het optreden in Iduna is redelijk, het is alleen jammer dat het publiek wat gedwee is. Gibbs moet af en toe zijn best doen om de mensen aan te sporen in wat hij zelf manufactured enthousiasm noemt. Uiteindelijk lukt het hem toch om het publiek spontaner te laten reageren. Ergens halverwege het optreden zijn er een aantal gasten die door hem heen gaan praten, wat de intieme sfeer enigszins verstoord. Gibbs maant hen tot stilte, hetgeen onder luid applaus wordt ontvangen door het overige publiek. Hij sluit zijn optreden geheel akoestisch af en wederom wordt er ademloos geluisterd. Het is een fantastische afsluiter van een optreden wat gekenmerkt wordt door intimiteit, intensiteit en emotie. Otis Gibbs is een ware beleving en een hele sympathieke man, die ook na het optreden alle tijd neemt voor zijn fans.
Gezien: Otis Gibbs