Vorig jaar is - met groot succes - door de organisatie van het Noordelijk Filmfestival de weg van de samenwerkingen ingeslagen. Daarom wordt deze weg voorgezet en kunnen de bezoekers van het filmfestival ook dit jaar weer enkele interessante collaboraties verwachten. Wij informeerden je al over de muzikale omlijsting, in samenwerking met partijen als Asteriks, Neushoorn en Nokturné. Deze organisaties presenteren ook enkele films op het festival. Muziekfilms natuurlijk! Hieronder een opsomming van tien, niet te missen muziekfilms (en projecten).
Niet te missen muzikale films (en projecten) tijdens het Noordelijk Film Festival
Tien uiteenlopende films geprogrammeerd met muziek als hoofdmoot
Het Noord Nederlands Filmfestival is inmiddels in volle gang. Het festival kent ook dit jaar weer een prachtige programmering, met tal van interessante, aangrijpende en ijzersterke films. Hierin wordt ook de muziekliefhebber niet overgeslagen. Naast een prima live programmering, staan er ook enkele muziekfilms en documentaires op het programma.
Met de beladen vijfde symfonie moest de Russische Sjostakovitsj het vertrouwen van Stalin terugwinnen en tegelijk zijn persoonlijke signatuur zien te behouden. De Letse dirigent Andris Nelsons snapt als geen ander die twee gezichten van deze symfonie. Als kind leefde hij onder een communistisch regime waar geen plek was voor eigenzinnigheid, maar muzikaal talent wel werd gestimuleerd. Cobos volgt hoe de aimabele dirigent de symfonie benadert als het gevoelsmens dat hij is en behoedzaam het orkest zijn wil oplegt. De film toont ook het jachtige leven van een superster. De jonge dirigent verdeelt zijn tijd tussen de grootste orkesten ter wereld: Boston, Berlijn, Amsterdam.
Na hun succesvolle performance op Into The Great Wide Open zal de Nederlandse indierockband Bombay ook op het Noordelijk Film Festival de legendarische horrorklassieker Vampyr muzikaal te ondersteuning. De band, voorheen Bombay Show Pig genaamd, is gevraagd een nieuwe soundtrack te componeren bij de film Vampyr van de Deense regisseur Carl Theodor Dreyer en deze live uit te voeren. Bombay voorziet de film op geheel eigen wijze van dreigende grooves en sinister getokkel.
In de jaren zeventig bracht de Groenlandse rockband Sumé maar liefst drie albums uit. Met deze albums veranderde de geschiedenis van het grootste - door Denemarken gekoloniseerd eiland ter wereld. Voor het eerst in de geschiedenis brengt een band uit Groenland songs uit haar moedertaal. Een taal die de woorden “revolutie” of “onderdrukking” niet kent. Sumé inspireert met politiek geladen teksten de revolutie van een nieuwe generatie tot culturele onafhankelijkheid. Bandleden, fans, vrienden en belangrijke Groenlanders reflecteren in nieuw materiaal op de bijzondere selectie verzamelde archiefbeelden in dit historische muziekdocument.
Klanklânskippen Japan is een artist-in-residence (gastateliers) project waarin het Friese collectief Tsjinlûd samenwerkt met de filmmakers van het [+] collectief uit Japan, die experimentele films maken. De Japanners komen hier nieuw werk maken en Tsjinlûd maakt daar muziek en poëzie bij. Daarmee gaan ze de boer op en doen ze zes optredens in het land, waaronder een in Neushoorn, tijdens het Noordelijk Filmfestival. Live muziek en poëzie bij vers geëdite films. Tsjinlûd bestaat uit de Friese dichters Jan Kleefstra, Elmar Kuiper, Remco Kuiper en Grytsje Schaaf, en de muzikanten Anne-Chris Bakker, Christiaan Kuitwaard en Romke Kleefstra. Uit Japan komen de filmmakers Rei Hayama, Takashi Makino en Kei Shichiri en de schaduwspeler Osamu Sakamoto. Live worden we deels nog aangevuld met dichter Sytse Jansma en muzikant Rutger Zuydervelt.
Helge Risa kennen we nog als de bevlogen organist en pianist van het Noorse Kaizers Orchestra. De man die niet de ambitie had om rockster te worden, maar dit toch werd. Hij werd ‘Omen Kaizer’, de man met het gasmasker. Het rock-’n-roll wereldje en de bijbehorende levensstijl worden hem bijna fataal. We zien in deze documentaire de geschiedenis van Kaizers Ochestra, van oefenruimte tot uitverkochte zalen.
Clark Terry (1920) behoort tot de groten uit de jazzgeschiedenis. De beroemde trompettist niet meer in staat om op te treden, maar hij doet er alles aan om zijn kunde door te geven aan de jongere generatie. De jonge student Justin Kauflin is van jongs af aan blind, maar vastbesloten om met hulp van Terry een succesvol pianist te worden. Tussen leerling en leraar ontstaat een diepgaande vriendschap. Een film over doorzetten, geloof en vertrouwen in jezelf en in anderen.
Enkele jaren geleden verklaarde zowel The New York Times als Le Monde de Parijse clubscene voor dood. Op het exacte moment dat die artikelen werden geschreven, begonnen dingen echter te veranderen. Promotors zoals Sundae en Concrete experimenteerden met feesten op zondag en in de buitenwijken van Parijs. Het is een verschuiving in de houding die de stad weer leuk heeft gemaakt.
Van de geheime Parijse dansfeesten tot de beruchte Berghain club in Berlijn. Parijs/Berlijn documenteert de underground scenes van techno door de lens van twee verschillende steden. De documentaire volgt de evolutie van techno en vertelt de verhalen van dj's, producers, label managers, promotors, platenzaken en distributeurs die trouw zijn gebleven aan haar oorspronkelijke geest. Vanuit het perspectief van twee totaal verschillende wereldsteden.
In deze korte muziekdocumentaire staat de Friese schoonheid centraal. Het Friese erfgoed en de Friese popmuziek. Op drie bijzondere locaties in de provincie komen de drie bands The Black Atlantic, Sväva en The Future’s Dust, samen om nieuwe muziek op te nemen. Wat dit doet met muziek, beeld en de rijke historie van de locaties, levert een compleet nieuw verhaal op. De geschiedenis heeft een grote invloed op muziek en haar makers. Deze mooie documentaire is gemaakt door Geert van der Velde en geproduceerd door productiehuis de Popfabryk.
De Finse filmer Antti Haase maakte een documentaire over zijn (voormalige) jeugdvriend Tomi Putansuu. Putansuu is de schuchtere zanger van de Finse band Lordi, die zijn ware identiteit verschuilt achter een bruut monstermasker. In 2006 won de band Lordi het Eurovisie Song Festival met Hardrock Hallelujah. De overwinning eiste zijn tol. Tomi moest langzaam afstand doen van zijn creativiteit - en zijn identiteit - maar kreeg wel het grote publiek waar hij van jongs af aan van droomde. Wanneer Lordi aan de opnames voor een nieuw album begint, probeert Tomi zijn creativiteit terug te vinden. Maar haalt hij de eindstreep met zijn band?