Kay Wilder creëert zijn eigen weg

"Ik geloof niet in geluk"

Tekst: Alwin Sinnema | Foto's: Rick Slagter ,

Vanuit de droom om veel mensen te bereiken met zijn muziek en op events te staan over de hele wereld, stippelde Kay Wilder (Herman-Jan Wildervank) zijn eigen route uit. En met succes. Zo bracht de 31-jarige dj releases uit op de grote labels ter wereld als Armada Music, Ministry of Sound en Blackhole Recordings. Het leverde hem gigs op de meest bijzondere plekken. Wildervank vertelt over Azië, Afghanistan, zijn eigen route naar het grote publiek en talentontwikkeling.

Drie jaar terug zette Wildervank zijn eerste stappen in Azië. In Kuala Lumpur om precies te zijn. Volgens hem stond de dance daar toentertijd veel meer in de kinderschoenen. "Aziaten zijn van het kopiëren. En vinden het erg interessant wat er gebeurt in Europa. Daardoor is de scene daar de afgelopen jaren een stuk professioneler geworden."  

"Als je aan Azië denkt dan denk je al snel aan de wereldwijde hit Gangnam Style. Dat soort dance had je daar voorheen veel. Een beetje dat foute, dat was er zeker wel. Nu organiseren ze grote festivals met de meest fantastische line-ups. Iedereen staat daar. Van Armin van Buuren en Hardwell, tot Dash Berlin. Dankzij het internet, weten ze precies wat er in de scene speelt. Daarom moet je daar als dj echt je beste kant laten zien en het Aziatische publiek verrassen."

Die gretigheid zit in Azië volgens Wildervank heel erg in de cultuur. Ze tonen daar hun enthousiasme en gaan snel los. In Nederland staat het publiek wel eens heel relaxt in zichzelf te genieten. Van die grote uitzinnige menigte kan Wildervank enorm genieten. "Het plan is dat ik eind dit jaar weer terug ga en dan vier landen in Zuidoost-Azië ga meepakken. Te beginnen in China, daarna Thailand, terug naar Kuala Lumpur, Maleisië en Indonesië."
 
Melodische house 
Zijn geluid is volgens Wildervank het beste te omschrijven als melodische house. "Vanuit mijn melodische achtergrond probeer ik elke set een verhaal te vertellen en de bezoekers mee te nemen in plaats van simpelweg de bekende hitjes te knallen," legt Wildervank uit. "Hierin creëer ik mijn eigen mix van progressive, electro met een vleugje trance. Mijn producties zijn altijd trance geweest, waardoor ik in de studio vanuit melodieën ben gaan denken. Het tempo van de muziek is naar beneden gegaan en er is veel kruisbestuiving tussen de genres geweest. De trance vibe gevoel probeer ik tegenwoordig terug te brengen naar de dansvloer, omdat er op productioneel niveau zo veel overeenkomsten in die stijlen zitten. Melodische house, dus niet dat commerciële stampwerk. Met mijn producties probeer ik echt de muzikaliteit in de dance op te zoeken."
 
Wildervank is als dj dan ook muzikaal aangelegd. Zo speelde hij op jonge leeftijd trompet, basgitaar en slagwerker bij het Pasveerkorps in Leeuwarden. Dit leidde tot het moment dat hij als 17-jarige jongen met het dj-virus in aanraking kwam. "Voor het Freeze Festival gingen we optreden met een lokale dj. Ik zag hoe gaaf het was om tracks op vinyl strak onder elkaar te mixen en tegelijkertijd hoe handig het eigenlijk was om als dj te opereren, want ik ben nogal praktisch ingesteld. Dan kun je volkomen je eigen ding doen, anders dan in een band spelen. Dat inzicht triggerde mij."

Daarbij heeft hij altijd drive gehad om binnen zijn muzikale pad een eigen lijn te trekken. Waar veel dj’s in Friesland club-house georiënteerd waren heeft hij vooral zijn eigen ding gedaan. "Ik draaide enkele jaren geleden met name progressive en trance. Als dj had ik weinig met de club-house, die in die tijd in de mainstream clubs domineerde. Het was gewoon niet mijn muziek als dj en producer. Met alle respect, want ik vind dat iedereen zijn eigen ding moet doen. Ik draaide daarom in Club Noa op speciale events zoals bijvoorbeeld de High Contrast labelnight en Above & Beyond feesten van de bekende trance dj, Mark Norman. Daarnaast deed ik avonden in Beachclub The Sunset op Ameland en kreeg ik in die tijd de kans om m’n eigen concept Royals in restaurant Doozo te doen. Waar dj’s met uiteenlopende elektronische stromingen samenkwamen, zoals Marco V, Koen Groeneveld, Leon Bolier en Johan Gielen. Dit alles heeft bijgedragen aan het creëren van die eigen identiteit."
 

Electronication
Een uitvloeisel hiervan is zijn eigen concept: Electronication. Geboren als podcast, maar waarmee Kay eerder al events hoste in Simplon en Subsonic in Groningen. Plannen liggen er om zijn Electronication later dit jaar in Neushoorn, het nieuwe cultureel centrum van Leeuwarden, te lanceren. "Ik zie Electronication als een platform voor de diepere sound. Waar ook weer ruimte is voor trance in een natuurlijk flow vanuit de deephouse en progressive sound. Altijd met mijn eigen twist. Ik vind het belangrijk om te experimenteren met nieuwe sounds en om daarin weer je eigen geluid te creëren."

Operation Wilder

Zijn sound bracht hem ook in Afghanistan. En wel midden in de oorlog. Wildervank werd gevraagd om een set te draaien op de Amerikaanse basis, Kandahar Airfield. Waar 30.000 soldaten, met 52 verschillende nationaliteiten, waaronder de Nederlanders, verbleven. Het leek dan ook net een grote stad verklaart Wildervank. "Op de avond zelf stonden 3500 mensen uit hun dak te gaan. Het was redelijk bizar. Zo dansten er Afghanen en Pakistanen tussen al die militairen. Fantastisch om te zien dat dit het allemaal samen ging. Na het optreden kwamen er Amerikanen naar mij toe om me te bedanken voor de show, omdat ze voor het eerst in 1,5 jaar tijd uitzending het gevoel hadden alsof ze thuis aan het feesten waren en de oorlog voor een kort moment even vergeten waren. Dat geeft zo’n show dan een extra speciale lading."

"Creëer je kansen"
Een ondernemende dj en producer kun je Wildervank zeker noemen. Maar hoe krijg je nou die gigs op de grote stages? Uiteindelijk draait het volgens hem vooral om de muziek en dat je in het wereldje zit. Een grote interesse en passie voor de muziek is daarbij het belangrijkste. "De drive om mensen te bereiken en in de gaten te houden wat er gebeurt binnen de scene. Ik geloof niet in geluk, maar ik geloof wel heel erg in je eigen route creëren."

"Wat ik ook vaak tegen getalenteerde dj’s zeg is dat zij hun eigen weg moeten zoeken, want er is niet één route. Bewandel je eigen pad en creëer zelf je mogelijkheden. Kansen krijg je altijd wel, maar je moet ze wel zien. Het is een stukje lef naast talent. Want het is natuurlijk gemakkelijk om hetzelfde te doen wat anderen doen, dat zie je tegenwoordig helaas ook veel. Maar daardoor ga je je uiteindelijk niet onderscheiden."
 

Naast zijn dj en producerschap heeft Wildervank zijn eigen advies- en managementbureau, Epic247. Een management, events, boekingen, marketing en platenlabel onder één dak. Hier ontwikkelt hij onder andere nieuwe concepten mee, begeleidt hij jonge artiesten en organiseert diverse events. Samenwerkingen zijn er met lokale festivals zoals Promised Land en House in Harmony, maar daarnaast ook concepten in onder andere Tsjechië en Oostenrijk. "Als dj leer je veel mensen kennen en er komen mooie kansen op je pad. Ik zag al gauw dat er meer mogelijk is. En die mogelijkheden wilde ik ook graag benutten, omdat je daar ook veel voor andere talenten mee kan betekenen."


Talentontwikkeling
Wildervank lijkt dan ook de aangewezen persoon om als mentor voor huidige talentvolle dj’s te opereren. Om ook voor hen een weg uit te stippelen. "Ik vind het tof om met nieuwe talenten te werken en hen te begeleiden. En ik geloof dat er in Friesland veel talent rondloopt. Het juiste ontwikkelingsklimaat hiervoor wordt al deels gecreëerd door de komst van de scholen waar jonge artiesten zich kunnen ontwikkelen, zoals D’Drive en de Academie voor Popcultuur. Maar dan is de vraag hoe gaan zij uiteindelijk hun weg vinden?"

Natuurlijk zijn er platformen als Freesonica, het coachings- en professionaliseringstraject van de Popfabryk voor Friese muzikanten. Al richten zij zich meer op verschillende genres. In samenwerking met Friesland Pop is Wildervank daarom vanuit Epic247 een professionaliseringsplan aan het opzetten, specifiek voor dance talent uit Friesland. "Een route die uitstippelt hoe we talent kunnen spotten en vooral hoe zij zich kunnen ontwikkelen. Hierbij gaat het om de tools die je minimaal nodig hebt om als ruw talent stappen te zetten naar het volgende level. Denk natuurlijk aan produceren, maar ook aan stageperformance, marketing, social media en een stuk ondernemerschap", legt Wildervank uit. "Dit zijn zaken waar je dance talenten in kunt begeleiden. Met het uiteindelijk doel om hen op het niveau te krijgen dat ze een geschikt boeking agency of platencontract krijgen. Kortom, dat het naar het begin van een professionele carrière leidt."

Kay Wilder treedt op Hemelvaartsdag op tijdens het Hemels Festival op het Olderhoofsterkerkhof in Leeuwarden.