Podium Asteriks niet meer weg te denken uit Leeuwarden…

‘Rebels’ poppodium viert haar eerste lustrum

Redactie ,

Ergens in 2009/2010 voeren een groepje muziekliefhebbers het plan uit om eens iets te doen aan de gezapige popcultuur in Leeuwarden. Met name het een gebrek aan speelmogelijkheden voor Fries talent wekt de nodige irritatie. De heren Paul van Berlo, Sjoerd Bootsma en Peter Reen vinden het daarom hoog tijd om een alternatief poppodium te beginnen en zodoende wordt Asteriks bedacht. De naam is gebaseerd op het asterikstekentje (asteriks is Grieks voor sterretje). Het wordt eveneens een mooie knipoog richting de concurrent in de Bagijnenstraat.

De uitvalsbasis voor het nieuwe podium wordt de recreatiezaal van de oude stadsgevangenis de Blokhuispoort. Deze ruimte heeft dan net twee jaar haar poorten gesloten en doet geen dienst meer als Huis van Bewaring. Maar omdat deze zaal nog niet klaar is voor popconcerten, wijkt Podium Asteriks uit naar andere locaties, zoals muziekcafé Mukkes, de Haniahof en de Gloppe. Het allereerste georganiseerde optreden van Asteriks vindt plaats in café Mukkes. De Amerikaanse post-hardcore band The Casting Out en de Drentse indierock-band June in December zijn de eerste twee bands die optreden onder de vlag van Poppodium Asteriks. 

Er volgen nog enkele optredens in café Mukkes en in de tuin van de Haniahof, maar op 11 juni is het eindelijk zover: Het allereerste optreden in Poppodium Asteriks! De eer valt ten deel aan de smerige, psychedelische bluesrockband Shaking Godspeed en de locale garagerockband New Killer Stars! Het duurt vervolgens nog enkele weken voordat het poppodium definitief de Blokhuispoort zal bewonen.

Nu, vijf jaar later bestaat Asteriks nog steeds en mag het Poppodium sowieso tot 2018 in de Blokhuispoort blijven. Koen Haringa, één van de huidige directieleden van Asteriks: “Ik denk dat de gevangenis één van de mooiste plekken is om met cultuur bezig te zijn. De locatie inspireert, bijvoorbeeld voor onze festivals. Maar het podium geeft ook inhoud aan het gebouw. Je merkt dat veel collega's en bands uit het hele land de gevangenis 'Asteriks' noemen.”

Vijf jaar Asteriks betekent voor Haringa voornamelijk hoogtepunten. Voor hem zijn de concerten van Thomas Azier, John Coffey, Lefties Soul Connection, Sleep Party People en bijvoorbeeld Matthew and the Atlas de muzikale hoogtepunten. Maar hét hoogtepunt blijft toch wel de oprichting: “Toen Sjoerd, Peter en Paul vijf jaar geleden zeiden: 'Fuck it, we beginnen gewoon zelf met een poppodium', kregen ze nogal wat tegenstand. Het zou in Leeuwarden niet lukken. Nou ja, je zou kunnen zeggen dat het wel is gelukt, en best goed ook. Uit de Asteriks-stal komt bijvoorbeeld Welcome to The Village. Ik denk daarnaast ook dat het hoge DIY-gehalte velen heeft geïnspireerd om dingen te gaan doen.”


Haringa verwacht niet dat dat Asteriks in de toekomst veel concurrentie zal ondervinden van het nieuwe culturele centrum Neushoorn: “Integendeel, we zijn ontzettend blij dat Janpier (Brands; red.) de directeur van Neushoorn is geworden. We delen dezelfde visie en hebben veel gesprekken over hoe we Leeuwarden een aantrekkelijkere stad kunnen maken voor bands. Dit kan aantrekkelijk worden wanneer er doorgroeimogelijkheden zijn. Een band kan bijvoorbeeld bij ons voor een klein publiek beginnen, vervolgens via de festivals terugkomen en op den duur in de grote zaal van Neushoorn optreden. Als bands graag naar je stad toe komen betekent dat ook dat het totaalaanbod in je stad aantrekkelijker is. Dat stimuleert natuurlijk ook weer. Naast samenwerken op gebied van programmering doen we dat ook op gebied van organisatie. Dus ook daarom is een nieuw poppodium met een goede visie een kans. Dat geldt voor ons, de vrijwilligers, de stad en de regio.”

Voor Haringa is het wel denkbaar dat het poppodium na 2018, indien noodzakelijk, elders in de stad een doorstart zal maken: “Maar voorlopig blijven we lekker zitten waar we zitten.”