King Ayisoba brengt een stukje Ghana naar Leeuwarden

Mix van pop en traditionele wereldmuziek brengt werelden bij elkaar

Tekst: Chiel Schilder | Foto's: Ronald de Jong ,

Waar ook ter wereld, King Ayisoba krijgt het voor elkaar om zijn energie over te brengen op zijn publiek. Zo ook in poppodium Asteriks in Leeuwarden. De kleurrijke gewaden, de dansbare beats en de krachtige zang brengen je dichtbij het echte Ghana. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, Ayisoba’s muziek is voor heel veel mensen geschikt. Als je maar lang genoeg met een westers oor naar deze wereldmuziek luistert, raak je vanzelf in trance.

Het voorprogramma wordt verzorgd door ZEA, een experimentele gitarist uit Amsterdam die King Ayisoba en zijn band van Schiphol heeft opgehaald. De avond loopt hierdoor een uur vertraging op, maar geeft kologo-speler Ayuune Suley wel de kans op een solo-optreden. Op de traditionele tweesnarige kologo laat Suley een zeer vakkundig stukje vingervlugheid zien. Z’n duim gebruikt hij op de dunne hals vooral om te dempen, waar de wijs- en middelvinger van pas komen bij de melodie. De kologo, van oorsprong een herdersluit uit Ghana, is duidelijk een snaar- en ritme-instrument ineen. Met een hoog volume zingt Suley diep vanuit de keel. Het meeste wat hij zingt is onverstaanbaar, ook al zitten er enkele Engelstalige zinnen in verwerkt. Als publiek worden we aangemoedigd om mee te brullen met kreten als “kidikidikidi!” en “Oeh hé”, waarvan we natuurlijk niet weten wat het betekent. Gelukkig maakt dat eigenlijk niets uit. Het is namelijk makkelijk genoeg om aan te voelen dat hij het meent.

Dat geldt ook zeker voor voorprogramma ZEA, dat de Ghanezen en de Amsterdammer misschien wel met elkaar verbindt. Met een dik, soms speels gitaargeluid vanuit een kleine versterker, trekt hij veel bekijks bij het aanwezige publiek. ZEA is allesbehalve conventioneel. Hij combineert zijn bijzonder smeuïge gitaargeluid op experimentele wijze met elektronische, bombastische beats. Het is duidelijk dat door het vele reizen ZEA niet vies is om zich te laten inspireren door anderen. Misschien ook wel door King Ayisoba?

King Ayisoba zagen we eerder al in Leeuwarden op Welcome to the Village, waar hij een exclusief optreden gaf in de buitenlucht. Ayisoba en zijn vijf man sterke band treden op in hun traditionele kledij, die zelfs in kopievorm te koop is (blijkbaar hebben ze wel wat geleerd van hun eerste verblijf in Nederland, want de mannen kwamen aan in een dikke winterjas).

De instrumenten zijn handgemaakt, waaronder de tweesnarige kologo, waar Ayisoba bekend om is. Het geluid dat alle instrumenten voortbrengen, is bijzonder eigenzinnig en ook verrassend hard. De microfoons pikken het shaken van een kalebas verrassend goed op, wat een extra dimensie geeft aan de belevenis. Het zal menig westers muzikant aan het denken zetten, dat de geluiden worden voortgebracht uit een kalebas en een dierenvel. Desondanks is Ayisoba’s muziek zeker niet puur traditioneel. Door het gebruik van de effecten op de zang en de benadering tot het publiek is een zekere vorm van westerse popmuziek te bespeuren. Daarnaast is veel van Ayisoba’s tekst in het Engels, wat best aardig is mee te zingen (of te schreeuwen!). Het publiek vermaakt zich er in ieder geval goed mee. In combinatie met de cadans van de ritme-instrumenten en de eindeloze superkracht die Ayisoba geeft met zijn stem, is deze artiest een uitzonderlijke verschijning die we hopelijk nog vaker mogen zien in Leeuwarden.

Wat: King AyisobaZEAAyuun Suley
Waar: Podium Asteriks, Leeuwarden
Wanneer: Vrijdag 19 juni 2015