#ITG15: Interview met organisator Paul van Berlo over Into The Grave

“Ik organiseer een festival zoals ik het zelf graag beleef”

Tekst: Marije Heida ,

Into The Grave staat dit weekend voor de vijfde maal gepland in het centrum van Leeuwarden. Op het terrein van het voormalige kerkhof, onder het scheve toeziende oog van de Oldehove verzamelt zich een plein vol metalheads. Niet-begripvolle omwonenden, bootjestoeristen en kleine kinderen moeten maar even een dagje naar de Groene Ster, want het is niet anders: dit weekend gaan we brullen, midden in het hart van de Friese hoofdstad. Marije Heida spreekt met organisator Paul van Berlo over het eerste lustrum van dit bijzondere evenement.

“Ik organiseer een festival zoals ik het zelf graag beleef”, geeft Paul van Berlo aan in het begin van ons gesprek. “Ik ging op mijn zestiende verjaardag voor het eerst naar een festival, dus ik heb inmiddels 25 jaar lang festivalervaring. Ik weet dus wat ik zelf prettig vind, en zo wil ik het ook organiseren. Dat is de basis van Into The Grave.” Voor iedereen die het festival de afgelopen jaren eens - of vaker - heeft bezocht, weet inmiddels hoe Paul een festival het liefst beleeft. ''Er is één podium, er zijn acht tot negen bands op een dag, tussen de optredens rustmomenten om wat te eten, te drinken en te kletsen met je vrienden en geen gedoe met hysterische aankleding of andere randzaken.''

Na vier edities in dit format valt er uiteraard nog wel wat te zeiken. “Vorig jaar kreeg ik veel commentaar op het aanbod aan eten. Er was te weinig keuze volgens een groot aantal festivalbezoekers. Daar heb ik voor deze editie wel wat rekening mee gehouden. Naast de frieten, hamburgers en braadworsten, is er nu ook pizza’s en kebab. Nou, wat wil je nog meer? Ik krijg wel eens vraag waarom er geen veganistisch, glutenvrij of ander macrobiotisch eten is. Mijn antwoord daarop is simpel: ik ga niet voor die 0,1% van de bezoekers met een glutenallergie of andere dieetwens iets inhuren. Dat kan gewoon niet uit. We zitten midden in de stad, je bent vrij om het terrein te verlaten en lekker ergens te gaan eten.”

Een groot metalpubliek tevreden houden is over het algemeen - mits er genoeg voer, bier en muziek is - goed te doen, maar Paul bemerkt wel een verschuiving in de muziekbeleving en wensen van de huidige metalheads. “Vroeger, in mijn tijd, was alles wat metal was goed. Bon Jovi  was bij wijze van spreken ook goed. In de loop van de jaren zijn er steeds meer stromingen in de metal ontstaan, met heel veel overloop in stijlen. Vooral de oudere generatie vindt dat allemaal maar niks. Aan de ene kant lopen ze te klagen dat er geen nieuwe metalbands meer opstaan, maar aan de andere kant vinden ze dus de nieuwe generatie metal ook weer niks. Het is dus als organisator niet altijd even makkelijk om in die range van negen bands iedereen tevreden te stellen. Ik ben eveneens van de oude garde, en eerlijk gezegd spreekt een band als Sabaton mij niet heel erg aan. Wat wel een feit is, is dat deze band een enorm spektakel neerzet en een relatief jonger metalpubliek wel aanspreekt. Ik maak dus de weloverwogen keuze om deze band als headliner neer te zetten. Daar komt dan wel commentaar op, maar reken maar dat iedereen het optreden prachtig vindt en plezier heeft. Je ziet het ook gewoon aan de ticketverkoop dit jaar. Er is nog nooit zo goed verkocht in de voorverkoop als bij deze editie.”

Waar vrijwel geen klachten over (kunnen) zijn is de prijs van een ticket. Voor slechts vijftien euro sta je al hoog en droog op het plein naar negen topbands te kijken. Tot en met deze editie waren er zelfs early bird tickets verkrijgbaar voor het symbolische bedrag van zes euro zesenzestig. Een ongelooflijk laag bedrag voor een dergelijk festival. Op zich een groot risico, want je moet het dan hebben van de horecaverkoop. “In theorie moet je een festival organiseren op het budget dat je binnenkrijgt aan kaartverkoop”, vertelt Paul. “Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. Dan ben je echt afhankelijk van de horeca. Nu begint na vijf jaar dat wat te verschuiven naar de ticketverkoop. Ik kan niet garanderen dat het altijd vijftien euro zal blijven, maar als het kaartje vijfentwintig euro zou kosten is dat nog niet duur. Ik heb dus altijd een risico genomen, maar als je wat wilt moet dat ook wel. Het is alleen inmiddels zo dat het budget voor de bands wel vijf keer omhoog is gegaan, maar de prijs van het kaartje niet. Op zich is dat wel te overzien, maar de komende jaren gaan die prijzen van de bands alleen maar verder omhoog, en kan ik niet anders dan de prijs van een kaartje verhogen.”

Op de vraag of Paul nog meer mensen op het Oldehoofsterkerkhof kwijt wil en dus het festival wil laten groeien, antwoordt hij: “De gemeente geeft aan dat het plein tienduizend mensen goed aankan. Vorig jaar bij Serious Request was een top van achtienduizend. Nou, dat is natuurlijk wat overdreven, maar ik schat dat een man of zevenduizend wel goed te doen is. Vorig jaar waren er op het hoogtepunt ongeveer vijfeneenhalf- tot zesduizend mensen. Ik vond dat vooral voorin bij het podium al wel druk, maar over het algemeen nog goed te doen. Je moet wel gewoon lekker je bier kunnen halen.”

Het is duidelijk dat Paul met hart en ziel zich in zijn projecten stort. Inmiddels moet hij zijn plak kaas voor op de boterham volledig uit de muziekbusiness halen. Zijn baan bij de gemeente heeft hij opgezegd om zich volledig in te kunnen zetten voor zijn passie. “Het is vaak heel hard werken, maar ik prijs mij zeer gelukkig dat ik het kan en mag doen op deze manier.”

Into The Grave vindt zaterdag 8 augustus plaats op het Oldehoofsterkerkhof. Vanaf lunchtijd tot 23.30 uur kun je genieten van: Cornered, Betraying The Martyrs, Audry Horne, Avatar, Ensiferum, Obituary, Cannibal Corpse, Sepultura en Sabaton.

Vrijdag 7 augustus kan de liefhebber van het wat stevigere rockgenre al richting het plein voor het zusterfestival CityRock. Vanaf 15.30 uur gaan de poorten open en staan op het podium: Red Vultures, Stream of Passion, Kamchatka, Peter Pan Speedrock, The Anwser en Epica.

Beide festivals worden afgesloten met een afterparty in Fire. Als je een stempel van het festival haalt, kun je gratis naar binnen en tot diep in de nacht doorfeesten.