#FF15: Dagverslag Freeze Festival 2015
Met onder andere: Stuart Mavis, Heartgrown, Sunday Kids, Bonne Aparte, en Cyber Commando
Het is een hele opgave de krenten uit de pap te halen als er zoveel moois te zien en te horen is tijdens Freeze Festival. Het is een avond en een nacht van trap op, trap af, zaal in, zaal uit en snel door naar het volgende bijzondere project of langverwachte reünie. Uit het uitgebreide aanbod hebben de 3voor12/Friesland medewerkers de meest in het oog springende acts geselecteerd.
Heartgrown speelt uit de grond van het hart
In mei 2015 stampen ineens een aantal hyperactieve, chaosminnende mannen de finale van de Kleine Prijs van Friesland binnen. De hardcore van Heartgrown windt er geen doekjes om en de stageperfomance van de AvP-studenten is indrukwekkend. Frontman Ivaylo Argirov heeft de bijzondere gave zich niet uit het veld te laten slaan wanneer een zaal - in dit geval - nagenoeg leeg is. Het tijdstip van spelen is bijzonder ongelukkig zo vroeg op de avond en bij aanvang is er meer barpersoneel dan belangstellenden in de Bentacerazaal. Desalniettemin begint Heartgrown dapper aan de set en schreeuwt Argirov er niet minder hard om. Dat schreeuwen komt echter niet goed tot zijn recht door het slecht afgestelde geluid. Geen enkel instrument, inclusief de zang is in balans. De performance, de energie die ze uitstralen en de bezieling van Argirov en zijn bandleden, maken uiteindelijk wel dat het optreden in de pluspunten belandt. Het is overigens ook opvallend dat tussen de harcore bedrijven door er glimpen van een goede zangstem op te vangen zijn. Het wekt nieuwsgierigheid op naar waar deze frontman nog meer toe in staat is. Hij is in ieder geval zeer capabel in het vermaken van zichzelf en het publiek. Van de lege ruimte voor het podium maakt hij dankbaar en een beetje noodgedwongen gebruik om het optreden op te peppen. Dat lukt eigenlijk opvallend goed, want het publiek dat halverwege en tijdens het einde van de set binnenstroomt blijven geamuseerd staan kijken. (MH)
Jack Bottleneck is altijd te porren voor nog een nummertje
Sunday Kids spelen zich in de kijker
Hoe bijzonder is het dat je voor de release van een nieuw album half getatoeëerd, baardragend en bierdrinkend Nederland al hebt bereikt met de eerste single? Dit scenario is zeker van toepassing voor de heren van Sunday Kids. De stoere Americana mannen uit Amsterdam - waarvan het Friese bloed stroomt door twee van de vier bandleden - staat op de drempel van het uitbrengen van hun tweede album Sweet One. De single Along The Way maakt deel uit van de reclamecampagne van het stoere mannenbier Grolsch Kornuit. Onder het toeziend oog van de Noardewyn Live camera’s begint Sunday Kids ietwat moeizaam aan de set. Technische problemen zorgen voor een klein oponthoud, maar eenmaal los in de kleine Nivo Noordzaal laten de mannen zien dat ze een sterke basis hebben. De stem van frontman Folkert Lodewijks staat als een huis en de hele sfeer om de band en de muziek stralen heel veel positiviteit uit. Bij het intro van Along The Way is de golf van herkenning onder de aanwezigen hoorbaar. Het lijkt de vier mannen ook meteen een goede boost te geven, want dit nummer komt opvallende sterk uit de verf. Een grote zaal had deze band vanavond zeker niet misstaan, maar ook een dergelijke intieme setting doet niet af aan de fijne sfeer. En gelukkig hebben we de beelden nog. (MH)
Broken Brass Ensemble zet foyer op zijn kop
Het is feest in de foyer! Broken Brass Ensemble is namelijk weer in de stad en ze betreden het podium met enkel één doel: de zaal omverblazen. Met acht man moet dat redelijk haalbaar zijn in deze relatief kleine ruimte. Tel daarbij op de glitchy en vintageachtige visuals van VJ Mark en het swingfeest is begonnen. De muzikale trip gaat langs euforische fragmenten, die je lichtjes doen denken aan een van de feestscenes uit The Great Gatsby. Anderzijds nemen de meer uptempo nummers je denken aan een achtervolgingsscene in de film Shaft uit 1971. Hoe dan ook lijkt het werk van hun nieuwe album Brasshopper live prima uit de verf te komen. Uiteraard is er stille hoop dat Ruben Hein of rapper Rico (ook te horen op het album) nog een nummertje mee gaan doen. Die hoop blijkt tevergeefs. Maar hoe dan ook is het doel behaald: de zaal is omver geblazen. (DV)
Klangstof verdient meer bekijks
Koen van de Wardt heeft als bassist in de band Moss al menig poppodium in Nederland plat gespeeld. Nu is het tijd voor zijn zijproject: Klangstof. Geïnspireerd door bands als Radiohead en Portishead, heeft deze band een donkerder en meer elektronisch geluid. We worden vanavond bedolven onder dromerige gitaarpartijen en in galm gedrenkte vocalen. Toch krijg je nergens de kans om in slaap te vallen, met name de bombastische drums in nummers als Hostage weten je goed bij de les te houden. Het dun gezaaide publiek geniet van het piekfijn afgestelde geluid. Een nummer als Ignore Me lijkt zo van het album Kid A – Radiohead – geplukt. Ook een vergelijking tussen de zang van Thom Yorke en Koen van de Wardt lijkt niet vergezocht. Het langzaam opkomende riffje van de Portishead-cover The Rip weet het meedeinende publiek naar een climax te brengen. Jammer dat het aantal bezoekers te wensen overlaat, dit nagenoeg perfecte optreden verdient meer bekijks. (VM)
Bonne Aparte slaat en schreeuwt om zich heen
Wie in is voor een fikse partij snerpende noise-rock, zou absoluut bij het optreden van Bonne Aparte moeten zijn. Blijkbaar zijn dat er op Freeze niet bijster veel, getuige de zeer lage opkomst. Daardoor lijkt de comeback van Gerrit van der Scheer (Herrek en voormalig gitarist van Adept) en consorten bij voorbaat al uit te lopen op een lichte deceptie. Desondanks trekt de noisy elektronicaband zich hier weinig van aan. Van der Scheer heeft dit project ooit uit de grond gestampt omdat hij wil schreeuwen. En schreeuwen doet hij, maar waarover hij schreeuwt is lastig te horen vanwege de overmaat aan galm die over de microfoon gezet wordt. Rauwe gitaarriffs en absurde melodieën passeren de revue, waarbij de meeste nummers niet langer dan twee minuten duren. Verrassend om het verschil te zien tussen het rustige, tekstuele Herrek en dezelfde man die Bonne Aparte met een hoop gedreun door de Aegon Zaal laat galmen. (DV)
Applescal draait voor zeer select clubje liefhebbers
Wederom rijst de vraag naar boven: waar is toch in godesnaam het publiek gebleven? Een ding is zeker, in de Rabobankzaal in ieder geval niet. Met de Grote Prijs en zijn vierde album For op zak verdient Pascal Terstappen alias Applescal een groter publiek dan de veertig man die er staan. Reden genoeg dus om het tempo laag te houden en lekker met de effecten te spelen. Applescal weet hoe hij bepaalde elementen uit een nummer kan trekken om deze volledig door de mangel te halen. Een snaredrum hier, een hihat daar. Het zijn vaak de subtielste ingreepjes die het maximale effect sorteren. Zijn draaistijl combineert prima met de melodieuze, dromerige tracks die de Bredase producer al haast tien jaar maakt. Ondanks de lage opkomst lijkt Terstappen zich met een glimlach prima te vermaken, wetend dat er in de zaal genoeg liefhebbers rondlopen die deze luisterbare set op waarde inschatten. (DV)
Cyber Commando sluit absurd de avond af
Marcel Caron en Richard Toepoel hebben de eer verdiend om de Rabobankzaal af te sluiten. En dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Speciaal voor Freeze hebben de heren de handen ineen geslagen en samen hebben ze Cyber Commando ontworpen. Het verhaal speelt zich af in 2020, de verre toekomst. Cyber Commando is een cyborg die aan alle cyberbedrog en corruptie binnen de cyberpolitie een einde maakt. In de Rabobankzaal resulteert dit in energieke italodance met veel jaren 80 synths en snerpende acid-invloeden. De visuals van Toepoel liegen er ook niet om. We ontdekken dat Cyber Commando zich niet zomaar in de luren laat leggen. Nadat hij uit de dood herrezen is als cyborg, vecht hij met alle slechteriken en eindbazen die onze aardkloot rijk is. Tijdens het ravotten breekt Cyber Commando botten van zijn vijanden en bandieten worden meedogenloos in de zak getrapt. Daarmee sluiten Caron en Toepoel de avond op absurd doch knallende wijze het feest af. (DV)