City Jazz Proloog brengt cocktail van muziekgenres City Jazz Proloog brengt cocktail van muziekgenres

Publiek ondergaat Afrobrazz en Nankosoul wisselend

, Tekst: Jurgen de Raad | Foto's: Berber Hogendorp, Oscar Anjewierden

City Jazz Proloog brengt cocktail van muziekgenres

Publiek ondergaat Afrobrazz en Nankosoul wisselend

Tekst: Jurgen de Raad | Foto's: Berber Hogendorp, Oscar Anjewierden ,

De laatste in de serie zomerconcerten in de muziekkoepel van de Leeuwarder Prinsentuin wordt zonnig afgesloten. City Jazz Proloog is de opmaat naar City Jazz Leeuwarden dat 30 augustus op het Gouverneursplein plaatsvindt. Voor de liefhebbers dus mogelijk een leuk voorproefje van het gebeuren van komende zondag. Op het programma staan het uit Arnhem afkomstige Nankosoul, voorafgegaan door Afrobrazz. Van de 'standplaats' van laatstgenoemde is niets bekend, feit is wel dat het hier gaat om een band met muzikanten van Nederlandse en buitenlandse nationaliteit.

Afrobrazz trapt op tijd af. Op dat moment is er nog weinig publiek maar gestaag komen er meer mensen af op de exotische klanken van de band. Na enige tijd is het dan ook gezellig druk om en nabij de Prinsentuinvijver. Evenals de onbekende plaats van herkomst van de zevenkoppige formatie, is er vooraf ook weinig tot niets bekend over dit gezelschap. Geen Facebookpagina, bandsite of anderszins is er te vinden. Bassist Willo de Bildt zou men echter kunnen kennen. Zijn naam is in de regio verbonden aan meerdere muzikaal uiteenlopende samenwerkingen, o.a. met Piter Wilkens en Tickets Go Past.

De band weet vrijwel meteen een swingend brouwsel van met name Afrikaanse rootsmuziek, jazz en vleugen funk neer te zetten. De muziek van de Afrikaanse Fela Kuti lijkt van grote invloed te zijn bij Afrobrazz. De twee man en één vrouw sterke blazerssectie spelen aanstekelijke partijen, die in deze vooral de associatie met het werk van de Afrikaan oproepen. De gelijk-op gespeelde blaaspartijen lopen veelal als een rode draad door de songs. Hier en daar aangenaam afgewisseld met een jazzy solo van één van de trompetisten of de saxofonist. De brazz in de bandnaam is hiermee dan ook meer dan bevestigd. De jazz en de funk van Afrobrazz wordt nader ingevuld door de ritmetandem en de gitarist. De tandem weet het geheel van de muziek, samen met het staccato funky gitaarspel en de verrichtingen van de percussionist verder op te zwepen. De percussie is ook zeker verantwoordelijk voor de Afrikaanse dimensie in de sound van de band. Het geeft de muziek een prettig broeierig karakter, een tribal vibe.   


Afrobrazz gebruikt zang meer als een toevoeging aan de muziek. Er wordt door twee leden van de blazerssectie gezongen in een Afrikaanse taal, althans daar lijkt het veelal op. De presentatie van de band oogt verder heel ontspannen. De muzikanten zitten goed in hun 'ding' en dat komt eveneens over bij het publiek. Ze krijgen overwegend de handen voldoende op elkaar, de terechte waardering is er dan ook. En in de toekomst misschien, zoals de saxofonist tijdens het optreden laat weten, verder onder een andere naam: Bazooka Beat. 


Dan is het de beurt aan Nankosoul. Een eveneens uit zeven leden bestaande band,wordt in 2012 opgericht door de nu 22-jarige zanger en songwriter Nanko Meiborg. Alle muzikanten zitten op het Conservatorium in Arnhem. De muziek van de jongelingen bevat zowel jazz, funk als soul elementen. De band heeft al aardig wat live ervaring op zak en er is (eigen) werk opgenomen in de vorm van een titelloze EP. Van de EP is de single You In My Mind uitgebracht.

De band speelt deze middag twee sets van rond de veertig minuten. Bij de eerste set moeten Nanko en companen in tegenstelling tot hun voorgangers wat op stoom komen. De van soul doordrengde jazz en funk wordt aanvankelijk wat voorzichtig gebracht. Gaandeweg komt er meer pit in het geheel, en dat komt de muziek dus ook ten goede. Vooral frontman Nanko doet zijn uiterste best om zijn Nankosoul goed aan de man te brengen. Hij swingt lustig op het podium en maakt geregeld ook tussen de nummers door contact met het publiek.
 

Wat muzikale kwaliteiten betreft zit het over het algemeen wel snor bij Nankosoul. Er wordt om het zo maar te zeggen 'op Conservatorium verantwoord niveau' gemusiceerd. Een pluim verdient in deze ook zeker de toetsenist. Zowel in de eerste als tweede set geeft hij een paar lekkere solo’s weg. De twee achtergrondzangeressen vormen een goede en prettige aanvulling op de stem van Meiborg. Zij voorzien de nummers van Nankosoul van een zekere speelsheid. 

Toch zijn er enige punten van kritiek. De zang van Meiborg mist weleens wat aan kracht en de band als geheel mag wat meer sprankelen (gezien over het totaal van twee sets). De eerder genoemde pit weet de band er naar het einde toe niet volledig in te houden. En dat ondanks de goede bedoelingen van Nanko zelf. De reactie van het publiek verflauwt meer naarmate Nankosoul dichter bij het einde van hun optreden komt. Een toegift doet daar verder ook niets meer aan af.

Al met al is deze middag er één met enigszins twee gezichten: een band die in het algemeen weet te overtuigen en één die daar op enige terreinen meer moeite mee heeft. Het toegestroomde publiek lijkt zich daar voor een deel niet om te bekommeren, men borrelt gezellig onder een lekker zonnetje.

---
Gezien: Afrobrazz + Nankosoul
Waar: Koepel Prinsentuin, Leeuwarden
Wanneer: Zondag 23 augustus 2015
Opkomst: Goed 

nu op 3voor12