#RSD15: Met een lp heb je ook echt een object in je handen

Het staat ook goed om de hoes neer te zetten, of om in te lijsten

Tekst: Theo van der Veer ,

Wytse Sterk is illustratief en grafisch ontwerper. Wie hem kent weet dat hij nauw verbonden is met de pop- en rockwereld. Zo werkte hij voor Triggerfinger, de Zwarte Cross en heeft hij het artwork van het Fryske Cash project verzorgd. Ook is hij mede-organisator en ontwerper van het Jailbreak festival en ontwerpt en zeefdrukt hij concertposters voor de Vera Club in Groningen. Reden genoeg voor ons om hem eens zijn licht te laten schijnen op vinylplaten en de vormgeving van de hoezen.

“Zelf heb ik maar een paar albums op vinyl. De platen die ik heb zijn onderdeel van mijn portfolio omdat ik het artwork en de vormgeving heb gedaan voor deze lp's. Artwork en vormgeving voor het Fryske Cash project, Black Bottle Riot, Broken Brass Ensemble en een 7” inch single voor Vera/Live001 (met een live opname van Traumahelikopter en together PANGEA.” Zelf heeft hij geen platenspeler, maar hij merkt wel dat er steeds meer bands ook weer 7” vinyl singles of lp’s uit willen brengen: “De levertijd van vinyl is ook aanzienlijk langer geworden, dat geeft wel aan dat de vraag groot is.”

De hang naar nostalgie is volgens Sterk de grootste reden van de terugkeer van het vinyl: “Vintage is hip en er zijn muziekliefhebbers die beweren dat het geluid van een lp warmer is, het is denk ik ook een romantisch beeld.” Een platenspeler in je woonkamer of op de werkplek? Volgens de vormgever is het de drang om je te willen onderscheiden van de massa. Ook haal je iets unieks in huis aangezien lp's vaak in een gelimiteerde oplage worden uitgebracht.”

Let je zelf altijd als eerste op de vormgeving van de hoes?

“In platenzaken glijden mijn ogen toch altijd even naar de vormgeving en het artwork van de hoes. Een paar keer heb ik een cd aangeschaft omdat ik de hoes prachtig vond, terwijl de muziek mij niet aansprak. Bijvoorbeeld het titeloze album van Until The End met een tattoo design als artwork,” vertrouwt Wytse ons toe. Ook het artwork van Wes Freed van de Drive-By Truckers vindt hij geweldig, maar de andere ontworpen hoezen van de band vindt hij niet fantastisch. “Toch heb ik die cd's gekocht omdat ik van deze muziek houd.”

Ook met de platenhoezen uit de jaren zestig en zeventig heeft de vormgever veel op: “Ik kan het niet laten om - bijvoorbeeld in kringloopwinkels - door de platenbakken te gaan, daar staan soms juweeltjes tussen. Van die psychedelische hoezen met neon kleuren en handgetekende letters en logo's. Maar ook enorm lelijke hoezen… hahaha. Maar ook die dienen hun doel, het appelleert vaak wel aan een bepaalde tijd of aan het potentiële publiek van die band.”

Wat vindt de vormgever prettiger werken, cd of lp hoezen?

“Ik maak artwork en designs voor cd's en lp's. Bij een lp heb je een groter formaat en oppervlakte om artwork voor te maken dan bij een cd hoes. Je kunt er letterlijk veel meer op kwijt. Vooral omdat er ook een barcode en soms logo's op de hoes moeten staan. Bij een lp kost dat minder ruimte in het ontwerp. Bij de uitvoering van een dubbel lp is het formaat helemaal geweldig. Met een lp heb je ook echt een object in je handen en het staat ook goed om de hoes neer te zetten, of om in te lijsten.” 

Recentelijk heeft Wytse Sterk de lp Brasshopper van Broken Brass Ensemble van een prachtige hoes voorzien. “Vanaf het begin heb ik met de band gewerkt.” Samen met hun manager Peter Reen, heeft Sterk de band een gezicht en uitstraling gegeven, met een logo dat geïnspireerd is op zowel New Orleans als Fryslân. “Het logo was gebaseerd op een vaandel zoals die vroeger wel bij Amerikaanse Brass Bands werden gedragen wanneer ze, al spelend door de straten trokken.” Inmiddels is het logo, op verzoek van de band gerestyled, vanwege de nieuwe weg die ze ingeslagen zijn.

Hoe is de hoes van Brasshopper tot stand gekomen?

“Ik kende de muziek van Broken Brass Ensemble van hun eerdere singles en optredens. Dat werkt altijd fijn, als ik de muziek kan luisteren zodat ik een beeld kan vormen voor het illustratieve gedeelte van het artwork.” De samenwerking ziet Sterk dan ook als een belangrijk onderdeel van ontwerpproces. “De titel van de plaat is 'Brasshopper' en ik stelde voor om dit te illustreren met een steam punk brasshopper, (op)gebouwd uit onderdelen van de (koperen) blaas instrumenten, houten drumstokken van de band en tandwielen, radartjes en popnagels. Alsof deze met de onderliggende bouwtekening door een uitvinder uit de jaren dertig  zou kunnen zijn gemaakt. Een nieuw exemplaar, uniek in zijn soort. Opwindend, letterlijk en figuurlijk. Na het opwinden kan de grasshopper onmogelijk stil blijven staan en springt het alle kanten op. Net als het publiek van de band en de bandleden zelf.” 

Alle betrokkenen dachten tijdens het ontwerpproces mee en gaven de ontwerper regelmatig input en feedback.  Hiervoor moest hij zijn ego soms even aan de kant zetten en even slikken als er feedback of aanpassingen gedaan moesten worden in het ontwerp. “Maar uiteindelijk heeft deze geweldige samenwerking geleid tot een eindresultaat waar manager, band en ik als ontwerper heel blij mee zijn en daar gaat het uiteindelijk om,” aldus een trotse Wytse Sterk.