Neushoorn als thuishaven

Deel 1: Into the Void, Into Darkness & Into the Grave Presents

Tekst: Marije Heida ,

In oktober zal Neushoorn eindelijk zijn deuren openen. Een gloednieuwe, culturele plek in hartje Leeuwarden, waarvoor enkele maanden terug Jan Pier Brands als directeur werd aangesteld en de verwachtingen hooggespannen zijn. Naast het organiseren van een heleboel eigen activiteiten, gaat Neushoorn ook samenwerkingen aan met een ruime hand vol Friese initiatieven. De gezichten achter deze initiatieven vertellen over hun plannen en verwachtingen met deze keer: Into the Void/Into Darkness/Into the Grave Presents.

Neushoorn directeur Jan Pier Brands heeft amper zijn eerste bakje koffie genuttigd in zijn nieuwe kantoor, als festivalorganisator Paul van Berlo al aanklopt met zijn plannen voor Into The Void, Into Darkness en Into The Grave Presents. Met de ‘Into’ festivals en optredens worden vooral de liefhebbers van metal en de zwaardere rockgenres voorzien in hun behoeftes. Into The Void richt zich op publiek dat stoner, sludge en doom weet te waarderen. Into Darkness gaat een stap verder het duistere pad op, namelijk die van black- en deathmetal.

Met als voorbeeld het Tilburgse Roadburn festival, heeft Van Berlo grote plannen met Into The Void. “Ik ben heel blij met de komst van Neushoorn. Als organisator en muziekliefhebber houd ik toch van moderne gebouwen die goed gefaciliteerd zijn. De Westerkerk - waar Poppodium Romein ondergebracht was - is een prachtig sfeervol gebouw, maar het is en blijft een kerk. De faciliteiten van Neushoorn zullen vele male beter zijn dan voorheen in de Westerkerk en kan ik nu in meerdere zalen bands neerzetten. Gelukkig zag Jan Pier het ook zitten met mijn plannen en waren de data voor de derde editie Into The Void en de tweede editie Into Darkness snel vastgelegd”, vertelt Van Berlo.

Naast het feit dat Van Berlo erg blij is met de kansen die het nieuwe popcentrum biedt voor zijn plannen, zijn er voor Neushoorn eveneens mooie bijkomstigheden. Bij het programmeren van bands is er voor een dergelijk popcentrum als Neushoorn weinig financiële ruimte voor het experimenteren met het boeken van bands waar weinig publiek op af komt. Van Berlo legt uit: “Ik kan die verliezen wat makkelijker opvangen, deels door een subsidie waarbij ik de helft terug krijg van het tekort dat eventueel zou ontstaan. Als een dergelijke dag of optreden mij 500 euro kost, vind ik dat niet zo erg. Ik zie het als een goede PR voor bijvoorbeeld Into The Grave. Mijn idee is dat ik meer goodwill kan kweken als ik zo’n show organiseer in plaats van een dure advertentie in de Aardschok te zetten. Het experimenteren met nieuwe of bands uit een heel specifiek genre doen ze bij Asteriks al, maar door dit soort initiatieven kon dat ook in Romein, en dus ook bij Neushoorn straks. Daarnaast krijg ik vaak uit het metalgenre bands aangeboden voor optredens. Onder de noemer Into The Grave Presents kan ik een dergelijke band laten optreden in Neushoorn. Dat is voor hun voordelig, want ik neem dan alle risico’s op me. Neushoorn zelf hoeft dan eigenlijk niks te regelen, maar er is wel weer activiteit en dat is heel prettig.”

Op de vraag wat Neushoorn Leeuwarden kan bieden is Van Berlo heel duidelijk. “In Leeuwarden is er altijd een matig popbeleid gevoerd. Volgens mij is er niet eens een gemeentelijke nota waarin staat wat het beleid is als het gaat over popmuziek of popcultuur. Pas sinds Romein in de Westerkerk is gegaan, is er een officieel poppodium in Leeuwarden. Dat is best laat als je dat vergelijkt met Vera, Doornroosje of Paradiso. Dit zijn podia die al meer dan dertig of veertig jaar bestaan. Gelukkig is de popcultuur zich toch gaan ontwikkelen. Dergelijke processen zijn niet te sturen en nu blijkt dat Leeuwarden heel erg gegroeid is qua popcultuur. Het is een hele mooie broedplaats geworden, ondanks het feit dat de gemeente daar dus totaal geen oog voor heeft gehad. Het besluit om een popcentrum op die plek te maken had ook helemaal niks te maken met popbeleid. Je zou denken dat de gemeente een visie heeft over hoe het zou moeten met de popcultuur in onze stad. Eén van de onderdelen die daarbij hoort is een popcentrum waar die dingen samenkomen. Zo is dat in eerste instantie dus helemaal niet gegaan. In dat gedeelte van de stad lag al jaren een rotte plek en aangezien er nog een zak geld opgemaakt moest worden zijn ze eens gaan bedenken wat er op die plek gerealiseerd kon worden. Na wat ideeën – waaronder een bioscoop – te hebben afgevuurd kwam een poppodium in het vizier. Het proces is dus een beetje raar gegaan en de aanleiding is niet helemaal juist geweest, maar uiteindelijk - en zeker na het aanstellen van Jan Pier Brands - zijn alle betrokken partijen zeer tevreden. Het biedt de stad een mooie plek voor het ontwikkelen van de jonge popcultuur in Leeuwarden.” 

Het stoner-, sludge- en doom festival Into The Void vindt plaats op 24 oktober aanstaande. Een maand later staat op 28 november het black- en deathmetal festival Into Darkness op de agenda. Houd voor de Into The Grave Presents optredens de site van Neushoorn en Into The Grave in de gaten.