DZ Deathrays, Welcome to The Village, Grootegast, zondag 20 juli 2014
DE ACT:
DZ Deathrays bestaat uit twee kerels; de zanger/gitarist met de geconserveerde looks van een jaren tachtig heavy-metal-gast en de drummer lijkt te jong om bier te drinken. Het duo komt uit Brisbane, Australië en maken sinds 2009 trash pop. Optredens vinden voornamelijk plaats in huiskamers te Brisbane, maar verplaatsen zich na het uitbrengen van hun debuutalbum Bloodstreams in 2012 naar de grotere podia. Het album wordt datzelfde jaar bekroond in eigen land met een award voor beste Hard Rock/Heavy Metal album. Twee jaar later is er een nieuw album uit - Black Rat - wat over de hele wereld wordt gepromoot.
#WTTV14: DZ Deathrays: minimale bezetting, maximaal geluid
Van schreeuwerige trash tot hit-potentiële parels
Twee onopvallende figuren uit Australië lopen het Welcome to The Village dorp binnen. Zegt de één tegen de ander: “Laten we inpluggen en kabaal maken”. Dus er wordt een drumstel klaargezet, een gitaar aangezwengeld en zonder enige aankondiging gaan de dudes van DZ Deathrays los op het Grootegast podium. Met een onmiskenbaar droog en scheurend geluid laten ze hun kunsten zien om daarna bier te gaan drinken. Prima toch?
HET CONCERT:
HET NUMMER:
Rond theetijd wandelen de twee heren onopvallend het podium op in de tent van Grootegast. Bam, het is begonnen. Met het denderende Cops Capacity - afkomstig van de EP Brutal Tapes, 2011 - zijn de mannen ontketend. Met enige onzekerheid kijkt het aanwezige publiek elkaar aan, want het is niet duidelijk of dit een laatste test is van de sound of dat ze echt los zijn. Geen aankondiging, twee mannen, een gitaar, een drumstel, een versterker en verder niet zeuren.
HET MOMENT:
Het verrassende moment in de set is de nieuwe single Northern Lights van het in april uitgebrachte album Black Rat. Bijgestaan door drummer Simon Ridley op achtergrondzang heeft het nummer een potentieel radiohit gehalte. De zang van Shane Parsons is helder en verstaanbaar. Waar in andere nummers de registers her en der behoorlijk worden opengetrokken, klinkt dit nummer oprecht fijn en toegankelijk.
OOK OPMERKELIJK:
Het opvallend rommelende onderbuik geluid van zanger/gitarist Parsons is grotendeels te danken aan de basversterker die hij aan zijn gitaar heeft hangen. Het spelen met een 'gewone' gitaar over een basversterker heeft zijn voor- en nadelen. Uiteraard zijn de hoge en midden tonen ver weg verstopt, maar komen de lage tonen des te lekkerder binnen, trillend vanuit de tenen. In het geval van een tweemans formatie zonder bassist, die het geluid voortbrengen waar de DZ Deathrays voor gaan, is een dergelijke keuze geen gek idee. Wellicht heeft Pasons veel naar Kyuss geluisterd in het verleden, gezien het feit dat Josh Homme in die periode veel experimenteerde met het 'gitaar-over-basversterker' concept.
HET PUBLIEK:
Deze band leent zich waarschijnlijk beter voor regenachtige, natte en koude dagen. Balen dat je natgeregend bent, maar o zo blij dat je binnen staat. Opgepropt in een niet al te groot poppodium en dan horen en zien waar je voor gekomen bent, volledig uit je plaat gaan. Vandaag is dat zeker niet het geval. Er is een handjevol mensen in de tent aanwezig, met rondom de tent wat hangende groepjes zonder al te veel interesse. Halverwege lopen er nog wat verdwaalde zielen binnen, die blijven hangen. Voor de mensen die het optreden wel bewust meekregen, hebben de heren ongetwijfeld een goede indruk gemaakt.
HET OORDEEL:
Strak, hard, vermakelijk, donker, grauw en opvallend. Het zijn de woorden die te binnenschieten bij het aanschouwen van deze twee kerels uit Australië. De twee mannen - soms ondersteund door een tweede gitarist - spelen nummers die afwisselend zijn in stampend schreeuwerig, dan wel hitgevoelig zoals Northern Lights. Jammer genoeg komen ze niet tot hun recht in een minimaal gevulde tent bij 30 graden boven nul.