#POPRONDE14: Maak kennis met PAUW

"We zijn overdonderd met boekingen voor de Popronde"

Tekst: Marije Heida ,

Na een jaar afwezigheid keert de Popronde dit jaar terug naar Leeuwarden, en wel op donderdag 23 oktober. Verschillende locaties in het centrum van de stad, waaronder poppodia Asteriks en Romein en cafés als Andere Koffie en Café Scooters, bieden een podium aan talentvolle Nederlandse acts. Een paar van de acts die in Leeuwarden te zien zullen zijn, stellen wij alvast aan jullie voor. Maak nu kennis met: PAUW.

Inmiddels is de psychedelische rock van de Twentse heren van PAUW veel besproken, aanbevolen en uitgelicht. De hele sfeer rondom de heren proeft, ruikt en ademt jaren ‘60 en ‘70. Als uit een tijdmachine, knallen ze het repertoire uit de speakers van maar liefst 25 podia tijdens de Popronde. Ze zijn daarmee de onbetwiste nummer één qua boekingen in het rondreizende popcircus.

Waar de populariteit en interesse voor de band ineens vandaan komt kan zanger/gitarist Brian Pots niet volledig verklaren. “We hadden zelf een aantal demo’s opgenomen in de schuur bij Gerben Bielderman (bassist/toetsenist) thuis en hadden ons daarmee aangemeld voor de Popronde. Na de bevestiging werden we al snel overdonderd met mailtjes en telefoontjes voor boekingen.” 

Het rondreizen met zijn vrienden door het hele land beschrijft Pots als een ‘hele vette ervaring’. “Je merkt dat je steeds meer op elkaar raakt ingespeeld. Al die shows samen spelen werken vaak nog beter dan de repetities in een oefenruimte. Soms is het alleen best slopend omdat we dan ‘s nachts nog vanuit de andere kant van Nederland helemaal terug moeten rijden naar Twente. De volgende dag hebben we ook weer een of twee shows waarvoor we een paar uur onderweg zijn. Maar dat is het allemaal waard en daar doe je het tenslotte voor!” 

De vuurdoop van alle Popronde-optredens was bij Merleyn in Nijmegen. Nog onzeker over dat wat komen ging, plugde PAUW hun instrumenten in. “Toen we op moesten bleek dat Merleyn tot aan de ingang stampensvol stond. Dat was wel echt heel vet”, vertelt Pots. Een andere toffe ervaring was in het World Skate Center in Den Bosch. “De aankleding met vloeistof diaprojecties creëerde de perfecte sfeer bij onze muziek. We visten onze oude skateboards weer uit de schuur zodat we voor en na de show gebruik konden maken van het skatepark. Niet dat we er echt nog wat van bakten ofzo...”

Op de planning staat het uitbrengen van de eerste EP. Het is af en toe even puzzelen voor wat betreft opnamedagen. Pots: “Soms is het eigenlijk wel fijn als we vlak na de optredens gelijk de studio weer in gaan, omdat je dan nog helemaal in die sfeer zit. De uiteindelijke mixen zijn af en worden nu gemasterd in Zweden bij Svenska Grammofon Studion, die onder andere met Mando Diao, Graveyard en The Hives hebben gewerkt.” 

Met de psychedelische ‘60- en ‘70-sound tapt PAUW uit een zeer gerespecteerd ‘oud’ vaatje. Pots legt uit hoe PAUW zich anno 2014 onderscheidt ten opzichte van de sound en techniek uit die tijd: “Als het er op aankomt zijn wij nu veel minder beperkt dan men toen was. Zij moesten bijvoorbeeld opnames op een tape machine achterstevoren afspelen om het toffe ‘reverse’ effect te krijgen. Dit kreeg je niet zo snel voor elkaar waardoor de meeste artiesten dit live niet konden waarmaken. Ik hoef nu mijn delay pedaaltje alleen maar op de reverse mode in te stellen en ik heb meteen datzelfde effect door enkel op een knopje te drukken. Ook maken we gebruik van allerlei nieuwe toffe technologie en sounds die wij tegenkomen. We beperken onszelf niet door dingen te gaan verbieden, omdat die in de jaren zestig en zeventig nog niet bestonden. Onze muziek kent juist géén grenzen.”