Op het gebied van bands en artiesten uit Leeuwarden komen regelmatig dezelfde namen langs: muzikanten spelen bij elkaar in de band, starten nieuwe projecten met andere formaties of zetten naast hun band een solo-act op. Op het gebied van ondernemers en ondernemingen is dit fenomeen ook terug te zien. Zo is Sjoerd Bootsma niet alleen het gezicht achter Podium Asteriks, ook festivals Explore the North en Welcome to The Village hebben hun bestaan mede aan hem te danken. Sinds kort is hij de nieuwe zakelijk leider van de Popfabryk. Podium Asteriks heeft hij overgedragen aan onder andere Peter Dijkstra. “Creatief leiden is een spier, niet een potje pillen dat op den duur op is. De dingen die we opstarten, bedenken we in eerste instantie omdat we vinden dat ze missen”, vertelt Sjoerd. “Asteriks is daar een voorbeeld van, want Leeuwarden miste een podium voor onafhankelijke cultuur. Hetzelfde geldt voor festivals als Welcome to The Village, Explore the North en Jailbreak.”
Cultureel Leeuwarden blijft groeien
Zowel kunstuitvoerend als ondernemend
Leeuwarden staat de laatste maanden landelijk steeds vaker in de aandacht door het groeiende aantal bands dat uit de stad komt en samen een “scene” vormt. Na Eurosonic/Noorderslag, waarop een ruime hand vol bands uit Leeuwarden te zien was, zal dat alleen maar meer worden. Heel mooi is dat, maar het productiever worden van de stad op gebied van cultuur speelt zich niet alleen af onder muzikanten. Het aantal culturele ondernemers en ondernemingen stijgt ook. Sjoerd Bootsma, Eva van Netten en Peter Dijkstra vertellen hierover.
Dat het overdragen van Asteriks en het starten als zakelijk leider bij de Popfabryk elkaar min of meer overlapten was toeval, maar wel logisch. “We zetten dingen op zo’n manier op dat ze over te dragen zijn”, aldus Bootsma. “Het is gezond voor een organisatie dat ze af en toe ververst wordt”, vult Dijkstra aan. “Wat Asteriks betreft houden wij gewoon vast aan het profiel dat het podium al had, want dat stond en werkte. Wel zouden we graag meer samenwerken met andere partijen. Zo is bijvoorbeeld onze samenwerking met een parkeergarage tijdens de Uitmarkt enorm goed bevallen en voor herhaling vatbaar.”
Het momenteel landelijk bekender worden van veel Friese bands wordt ondersteund en soms zelfs veroorzaakt door de ondernemingen die er achter schuil gaan. Zo biedt Podium Asteriks al jaren plek voor lokale acts naast (inter)nationale acts en maakt de Popfabryk projecten als Broken Brass Ensemble mogelijk. Een gloednieuwe, ondersteunende onderneming van Dijkstra en Van Netten is Wolf.Atlas, onder de door hun zeer gewaardeerde begeleiding van Peter Reen (tevens oprichter van Asteriks en nu manager van Broken Brass Ensemble).
Wolf.Atlas voorziet bands en artiesten van boekingen, management en organiseert events. Wat meteen opvalt bij het screenen van hun roster, is dat bands op gebied van stijl weinig overeenkomst hebben maar wel allemaal uit Friesland komen. “We kiezen bands waar we in geloven, dat is het belangrijkst”, legt Dijkstra uit. “Het is juist mooi om aan de buitenwereld te laten zien dat er diversiteit is, ook binnen Friesland, en je daardoor een breed spectrum aan bands kunt bieden. We zouden onszelf beperken als we in genres dachten.”
“Volgens mij bieden wij een mooie afspiegeling van wat er in de breedte in de Friese popscene gebeurt”, vult Van Netten aan. De keuze in bands die Wolf.Atlas onder haar vleugels neemt is onder andere voortgekomen uit andere Friese initiatieven. Zo zijn The Future’s Dust, Maask, Flying Trashcans en R.T. Woods allemaal artiesten die deelnamen of deelnemen aan het Freesonicatraject, dat weer mogelijk gemaakt wordt door de Popfabryk. Vorige week maakte het bedrijf naar eigen zeggen een droomstart tijdens Eurosonic/Noorderslag, door 25 shows in één weekend te verzorgen voor bands uit hun roster.
Culturele ondernemers in Leeuwarden lopen dus als het ware hand in hand. “Het een wordt beïnvloed door het ander”, zegt Bootsma. “Daar plukken we nu de vruchten van. Leeuwarden is haar popcultuur serieus gaan nemen, zoals op blogwebsite Kindamuzik naar aanleiding van Explore the North zo mooi omschreven werd. Dat is waar en komt onder andere door opleidingen als D-Drive en de Academie voor Popcultuur, die ervoor zorgen dat creatieve jongeren in de stad blijven hangen. Dat was een jaar of tien geleden nog niet zo. Ook het feit dat Leeuwarden in 2018 Culturele Hoofdstad zal zijn faciliteert de culturele ontwikkelingen. Infrastructuur achter popcultuur is erg belangrijk.”
Dat Leeuwarden op gebied van muziek grote sprongen maakt, is inmiddels een feit. Volgens Van Netten zou dit ook mogen gebeuren binnen andere kunstvormen. “De aandacht wordt momenteel enorm op muziek gericht”, zegt ze. “Wat we nog zouden kunnen gebruiken is een groei in het aantal filmmakers en autonome kunstenaars, bijvoorbeeld. Op zich is dat iets wat al wel heel erg aan de hand is, maar we merken er minder van, ook in de media.” Ze noemt daarbij Stefan Sloot als voorbeeld, vormgever voor onder andere Welcome to the Village. “Die is ook heel goed bezig!”
Blogwebsite Kicking the Habit schreef naar aanleiding van het grote aantal shows van Friese bands op Eurosonic/Noorderslag dat alle ogen in 2014 op Friesland gericht zullen zijn. “Daar hebben wij met zijn allen een bijdrage aan geleverd en daar zijn we trots op!”, glundert Van Netten. Dijkstra knikt instemmend. “Er ligt nu een vergrootglas op Friesland. Het zou mooi zijn als we de verwachtingen die er zijn kunnen waarmaken. Ik denk dat dat mogelijk is en als het lukt, ben ik ontzettend tevreden.”