De Britse band Death Rattle bijt het spits af, ook al zijn ze een kwartier te laat. Het duo is gekleed in een zwarte pij en begint met het charisma van Crystal Castles hun eerste liedjes te spelen. Rustige nummers, zoals The Dig en Fleetwood Mac-cover The Chain worden afgewisseld met ruige, hoog opzwepende nummers, waarbij de mannelijke helft, Chris Hamilton niet aarzelt fantastisch drumwerk af te leveren. Zangeres Helen Hamilton levert iets minder fantastische werk af. Hamilton wordt overstemd door de elektronica en drums en ze houdt amper de lange, hoge uithalen vol. Toch klinkt de elektronische pop van Death Rattle erg goed, alleen heeft het publiek dat niet in de gaten: het merendeel blijft afwachtend ver van het podium staan en op een gegeven moment beginnen er zelfs een aantal verveeld met elkaar te praten. Niet hetgeen wat Death Rattle verdient.
Ambitieus begin voor Schrikdraad
Fries publiek heeft moeite met Randstedelijk concept
Schrikdraad, het concept van Eva van Netten en Stefan Woudstra (beiden van BlackboxRed) wil de tegenhanger worden van de Randstedelijke underground feesten. In het cellenblok van de Blokhuispoort zette the New Crime Wave haar eerste stappen.
Het publiek komt wel los bij de Nederlander Rene Beerens, podiumnaam Capacocha. Meteen bij het aantreden hitst hij het publiek op met kreten over zaken die God verboden heeft. Het publiek reageert hier opgewonden op en Capacocha weet het publiek tot bijna op het podium te krijgen. Hij zorgt voor muziek waar heel goed op gedanst kan worden: prikkelend gitaarwerk dat het beter doet dan zijn elektronische beats. Daarnaast brengt hij ook rock & roll zónder gitaren. Ja, Capacocha weet hoe hij een feestje neer moet zetten. Het publiek schreeuwt om meer en na één toegift is het gedaan met fuifnummer Capacocha.
Dan is het tijd voor Any Color Black. Louise Mather, de vrouwelijke helft van het duo uit Glasgow bekent dat dit hun eerste keer in Nederland is. Ondertussen is Andy Bell bezig om het elektronische deel van de muziek in orde te brengen, omdat ze allebei elektrische gitaar bespelen. En dat doen ze goed. Andy komt ietwat afstandelijk over, maar Louise weet het publiek voor zich te winnen door onder meer rond te springen op het podium. Ook hebben de twee soms een onderonsje door dicht tegen elkaar aan het instrumentale deel te spelen. Any Color Black doet z’n best om het overgebleven publiek uit z’n plaat te laten gaan, maar het is tevergeefs.
DJ Signal sluit de avond af met dubstep en, jawel, electronica. Maar er is tijdens Schrikdraad meer dan alleen muziek in het cellenblok. Twee voormalige cellen zijn ingericht met tentoonstellingen. Onder andere het afstudeerproject van Stefan Sloot, expositie New Women. In de andere cel hangt werk van Willie Darktrousers.
Het concept van Eva en Stefan zit organisationeel goed in elkaar, maar het publiek lijkt nog niet helemaal raad te weten met de bedoelingen van The New Crime Wave. Zoals Eva zei in het interview met 3voor12/Friesland: “Met z’n allen tegelijk keihard uit je plaat gaan en naar toffe muziek luisteren. Dat gevoel mis ik in Friesland.” Alleen al daarom verdient Schrikdraad een vervolg.
Schrikdraad
---
Wat: The New Crime Wave presents Schrikdraad
Gezien: Any Color Black, Capacocha, Death Rattle
Waar: Cellenblok Blokhuispoort
Wanneer: donderdag 17 mei 2012