CONCERT:
Malfunktion, Nuno dos Santos, Aril Brikha en Andreas Bergmann, Freeze Festival, 22 september 2012
MUZIEK:
Techno is inmiddels verworden tot een elektronische verzamelnaam van house, deephouse, progressive, minimal en alle verdere aanverwante hokjes. Waar techno in zijn muzikale vorm standvastig vasthoudt aan zijn underground karakter is het qua beleving dit niveau al aardig ontstegen. De muziek wordt tegenwoordig door complete volkstammen omarmd als basis voor feestelijke uitspattingen op festivals en in clubs.
PLUS:
Malfunktion in de garderobe
De 'kelder' van De Harmonie, normaal gesproken de garderobe, is speciaal voor deze editie van Freeze letterlijk en figuurlijk omgetoverd tot een ware underground beleving. De in Berlijn woonachtige Leeuwarder dj Delta Funktionen is overgekomen om het trio Mies Elektries, DJ Zero en Damian Keane bij te staan. En met succes. Dit is techno in de puurste zin van het woord. Om dit te onderstrepen wordt vanavond uitsluitend met vinyl gedraaid. Voor veel mensen een reden om niet veel verder te komen dan de kelder. Een samenwerking die een vervolg lijkt te verdienen.
Nuno Dos Santos legt goede bodem
Het Leeuwarder label Klopfgeist is vanaf 00:20 uur verantwoordelijk voor de grote Friesland Bank Zaal en heeft zowel nationaal als internationaal geprogrammeerd. De in Portugal geboren Nuno Dos Santos is een graag geziene gast op de Klopfgeist avonden en bijt de spits af. Na een ietwat onrustige overgang na hoofdact Moss, waarbij Broken Brass Ensemble nog wat leven in de brouwerij komt blazen, kost het Nuno niet veel moeite om de aandacht van het aanwezige publiek te vangen. Met zijn geheel eigen eclectische aanpak legt Nuno de perfecte bodem voor de dance headliner van vanavond: Aril Brikha.
Freeze 2012: Techno op Freeze
Leeuwarder platenlabel Klopfgeist programmeert sterke line-up
Met maar liefst twee zalen was de technomuziek op deze editie van het Freeze Festival ruim vertegenwoordigd. Waar beneden in de garderobe tijdens een Leeuwarder onderonsje de Café Coltrane tijden van weleer werden herbeleefd, werd het publiek boven in de Friesland Bank Zaal – waar de avond volgens traditie dansend wordt afgesloten - getrakteerd op een line-up van (inter)nationale allure. De organisatie van Freeze had het Leeuwarder platenlabel Klopfgeist bereid gevonden om hier de programmering op zich te nemen.
Aril Brikha houdt spanning vast
Waar Malfunktion in de garderobe laat zien waar techno vandaan komt, laat Aril Brikha vooral zien waar techno naartoe lijkt te gaan. Een persoonlijke interpretatie van een artiest die live en met veel improvisatie gebracht wordt. Ondanks het feit dat de Zweeds-Iraanse producer duidelijke moeite heeft met de wat onhandig opgestelde monitoren, weet hij bij het publiek de spanning vast te houden in zijn diepgaande melodieuze live set. Brikha deed al vele grote clubs en festivals ter wereld aan maar geniet zichtbaar van de sfeer en de mensen in de Friesland Bank Zaal. Het publiek geniet mee en lijkt te beseffen dat je als technoliefhebber in Leeuwarden niet vaak een dergelijk optreden voorgeschoteld krijgt.
Publiek omarmt Andreas Bergmann
Op het moment dat Andreas Bergmann de dj-booth in stapt, is het publiek duidelijk toe aan een tempoversnelling. Leeuwarder trots Bergmann weet deze vraag moeiteloos aan te voelen en schakelt direct een tandje bij. Met zijn progressieve uptempo sound heeft hij een duidelijke positie binnen de scene weten te veroveren. Naast het draaien op grote festivals als Voltt en in diverse clubs in binnen- en buitenland timmert de Leeuwarder dj/producer momenteel ook als eigenaar van het Moral Fiber label aardig aan de weg. Zijn set wordt door het publiek omarmd en al snel is ook het podium verworden tot dansvloer. Wanneer dan ook nog tranceklassieker Age Of Love van het gelijknamige duo Age Of Love uit de speakers schalt en de herkenning op vele gezichten waarneembaar is, wordt collectief besloten dat het een mooie avond is.
MIN:
Een technoset heeft een andere licht- en geluidsbeleving dan een optreden van een band. In de Friesland Bank Zaal was deze afstemming niet optimaal waardoor de (live) dj-sets niet helemaal kregen wat zij verdienden.
CONCLUSIE:
Met twee technozalen en een foyer waar Leroy Rey, nog zo'n Leeuwarder held, de pannen van het dak draaide, kun je je afvragen of het festival op dance gebied misschien ietwat overgeprogrammeerd was. Aan de andere kant laat de Leeuwarder dance scene hiermee zien over een uitzonderlijk hoog en breed niveau te beschikken en zorgde dit diverse aanbod ervoor dat iedereen aan zijn trekken kon komen. Louter blije en voldane gezichten verlieten De Harmonie in de late uurtjes. En het zou nog lang onrustig blijven op de diverse after locaties in Leeuwarden en omstreken...
CIJFER:
8