Garments: weinig vernieuwend, wel hitpotentie

Alleen de naam is veranderd aan vroeger Monstertux

Tekst: Wilbert Elting | Foto's: Joey Feikens ,

Vrijdagavond stonden in Asteriks drie bands die hun naam hadden veranderd. Bij twee bands was dat ongemerkt voorbij gegaan maar bij Garments, vroeger Monstertux, was dat een stuk opvallender. Ze presenteerden hun nieuwe album The Need to Belong.

Als we de zanger van Brückenbauer, openingsact op de releaseparty van Garments' album The Need to Belong, mogen geloven staan er vrijdagavond drie bands op het podium van de Blokhuispoort die hun naam veranderd hebben. Nou verandert waarschijnlijk het overgrote deel van de alle bandjes wel eens van naam. Ze raken uitgekeken op de oude of er is al een andere band met dezelfde naam. Heel erg opzienbarend is het dus niet, maar toch, het is een leuk feitje.

Hoe Brückenbauer eerst heette zegt de zanger niet. Van hoofdact Garments weten we het wel, dat is het vroegere Monstertux. De naamswijziging van deze band mag op zijn minst opzienbarend genoemd worden. Onder de oude naam waren ze redelijk succesvol en vooral binnen Friesland genoten ze een zekere bekendheid. Waarom dan die naamswijziging? Het zal wel niet vanwege doublures gedaan zijn, want Garments is hoogstwaarschijnlijk een vaker voorkomende bandnaam dan Monstertux.

De band zelf is bovendien niet radicaal veranderd. Het zijn dezelfde mensen en ze maken in grote lijnen dezelfde muziek. Het is indierock die heel erg sterk doet denken aan Death Cab for Cutie. Een vergelijking die vooral continu op blijft gaan door het stemgeluid van zanger Sjoerd van Kammen dat dezelfde ijle hoogte heeft als dat van Death Cab for Cutie-frontman Ben Gibbard. Maar dat is het niet alleen, het zijn ook de gitaarloopjes, de drumritmes en de tempowisselingen.

Of het nou erg is dat ze precies zo klinken? Nee, natuurlijk niet. Death Cab for Cutie is een uiterst succesvolle band met een wereldwijd publiek en Garments zou dat in potentie ook kunnen hebben. Op zijn minst in Nederland. Het is niet vernieuwend maar er staat wel een goed ingespeelde band met een sterke presentatie op het podium die best leuke liedjes maken die aan een brede smaak appelleren. Alleen zit er nog niet echt een uitschieter tussen de nummers van The Need to Belong die vrijdagavond gespeeld worden. Één hit, en ze zitten gebeiteld.

Waar Garments vernieuwing ontbeert is dat wel rijkelijk aanwezig bij support-act Passengers. De band werd in OOR al als het best bewaarde geheim van Friesland omschreven en dat is niet geheel onterecht. De vier jongens maken muziek die sterk beïnvloed lijkt door het latere werk van Radiohead maar ook teruggrijpt op grunge en new wave. Dat maakt het spannend. Heel goed weten ze de balans te bewaren tussen een progressief geluid en de luisterbaarheid. Telkens schiet het net niet uit de bocht.

Dat doet de opbouw van hun set helaas wel. In het half uur dat ze mogen spelen kiezen ze halverwege voor een langzaam ingetogen liedje. Daar maken ze alle concentratie die opgebouwd is bij het publiek in één keer te niet. Het duurt allemaal te lang en het liedje wijkt teveel af van de rest. Waarom niet gewoon een stuwende set die je publiek meetrekt? Waar was dit rustpunt voor nodig? Zo'n fout maakt Garments niet. Het kan ervaring zijn. Of het is het voordeel van muziek die iets minder vernieuwend wil zijn. Garments blijft daarmee onderhoudend maar ook een beetje te braaf voor de progressieve luisteraar.

---

Gezien: Garments + Passengers
Waar: Podium Asteriks, Leeuwarden
Wanneer: vrijdag 13 april 2012