Geen benauwde popzaal, maar het weidse van de Friese meren als decor. En de bezoekers nemen niet plaats op een tribune, maar in pramen op het water. Een show die alle zintuigen prikkelt. Het is het afstudeerproject van singer/songwriter Reina Rodina van der Meer (23), die daarmee haar studie aan de Academie voor Popcultuur hoopt af te sluiten. Tijdens haar voorstellingen zingt ze en speelt ze piano en viool. Producer Phil Mills tekende voor de soundscapes.
“Het gaat me vooral om de sfeer die de muziek kan oproepen, in combinatie met al die visuele aspecten. Maar meer wil ik er eigenlijk niet over vertellen,” verontschuldigt ze zich snel, “want dan gaat het publiek er met een bepaald verwachtingpatroon heen. Elke show is een momentopname, omdat het namelijk de locatie is die de voorstelling maakt. Je hebt te maken met weersomstandigheden en die zijn elke dag anders.”
Van Björk via Korn naar Walt Disney
Ze groeide op aan het water in Akkrum, maar miste de natuur toen ze eenmaal in de stad woonde. “Ik ga geregeld een stukje wandelen langs de Zwette, om te ontspannen en ideeën op te doen.” Haar muzikale inspiratie vindt ze in het werk van Björk, Mari Boine, Tori Amos en Lamb, maar ook de stuwende en dreigende tonen van een band als Korn kan ze waarderen. “Mensen die mijn muziek hebben gehoord, vergelijken het met alternatieve pop als Sigúr Ros en andere Noord-Europese muziek. Zelf noem ik het Dreampop, dat heeft zowel in het Engels als het Fries betekenis.”
“Ik kom uit een heel muzikaal gezin”, legt Reina uit. “Ik ben begonnen met vioolles toen ik negen jaar was en op mijn dertiende mocht ik meedoen met het Fries Jeugdorkest.” Het orkest speelde zowel klassieke muziek als filmmuziek, en het was vooral dit laatste waar Reina zich het meest bij thuis voelde. “Filmmuziek vond ik altijd veel spannender, want dan zie je die beelden voor je. Vroeger was ik al onder de indruk van de muziek bij Disneyfilms en nog altijd let ik meer op de soundtrack dan op het verhaal van de film.”
Rond 2001 dwong een chronische elleboogblessure Reina om te stoppen met viool en moest ze het jeugdorkest verlaten. Het was een moeilijke periode voor haar, maar tegelijkertijd een nieuw begin. “Er werd gewoon tegen me gezegd: Leer maar leven met die blessure. Maar ik bleef me afvragen hoe ik me dan moest uiten in de muziek. Uiteindelijk begon ik met het schrijven van liedjes op de piano. Eerst zong ik in het Engels, omdat ik dacht dat het zo hoorde. Later ben ik toch in het Fries gaan zingen, dat voelde veel natuurlijker aan.” Inmiddels speelt Reina ook weer viool, maar niet meer zo intensief als vroeger.
Toekomstmuziek
De WetterKâld-shows lopen nog tot september. Daarna wil ze het project graag afsluiten met een album, waarop ook nieuwe nummers moeten komen. “Wie weet ga ik dan wel een band formeren om langs poppodia te touren”, mijmert Reina, die ook zingt bij de groep Tickets Go Past. Ze wil in ieder geval graag verder studeren aan het conservatorium en zich richten op creatief ondernemerschap. “Ik wil graag mijn brood verdienen in de muziek, maar ook dit soort grote projecten blijven opzetten.” Maar wat ze ook nog erg graag zou doen, is het maken van filmmuziek. “Zoals Yann Tiersen dat doet, die de muziek componeerde voor de Franse film ‘Amélie’. Dát vind ik heel erg gaaf!”
----
De Friestalige voorstelling Wetterkâld is van 21 t/m 23 juni te zien in Leeuwarden en op 1 juli in Drachten en 2 juli in Burgum. Kaarten zijn verkrijgbaar via de site van Wetterkâld.
Dreampop op de Friese meren
'Mensen die mijn muziek hebben gehoord vergelijken het met Sigúr Ros'
“Een popconcert met theatrale aspecten”, zo omschrijft Reina Rodina haar solovoorstelling WetterKâld, die vandaag in het Leeuwarder natuurgebied De Grote Wielen in première gaat. Het wordt een totaalervaring voor het publiek, dat omringd gaat worden door muziek, pop-art en Friese natuur.