King Kong Records alive and kicking

'Je moet je wel blijven onderscheiden'

Anne-Marie Böing ,

Originele platenzaken met een eigen gezicht hebben geen bestaansrecht meer, lijkt de heersende overtuiging te zijn. De concurrentie van internet en grote ketens blijkt vaak te groot. Toch weet King Kong Records zich al zeventien jaar staande te houden in Leeuwarden. 3VOOR12 Friesland nam een kijkje.

'Je moet je wel blijven onderscheiden'

Originele platenzaken met een eigen gezicht hebben geen bestaansrecht meer, zo lijkt de heersende overtuiging te zijn. De concurrentie van internet en grote ketens blijkt vaak te groot. Toch weet King Kong Records zich al zeventien jaar staande te houden in Leeuwarden. ‘Zeventien jaar geleden, toen we begonnen, was er meer concurrentie', volgens Nico Eelhart, medewerker van King Kong Records. ‘Toen waren er meer zaken met dezelfde genres, muziekwinkels die ook alternatiever waren. Ik heb wel eens het gevoel dat wij het als een van de weinigen overleefd hebben.’

Spontane discussies
King Kong begon op 1 oktober 1993 in een klein pandje aan de Korfmakerstraat. Vanwege ruimtegebrek is de winkel zeven jaar geleden naar de Voorstreek verhuisd. ‘Hier kunnen tenminste een man of twintig tegelijk binnen, voorheen was het hartstikke vol met tien klanten', zegt  Eelhart. Ondertussen rekent er een klant af. Eelhart informeert hoe de vorige aankoop is bevallen en er ontstaat een spontane discussie die begint bij bluesrock en eindigt bij de beste manier om platencollecties te ordenen: op alfabet of genre? Deze klant woont in Heerenveen en komt graag ‘neuzen’ bij King Kong: ‘Hier kom je dingen tegen die je niet zo snel ergens anders ziet.’ Een blonde dame uit Den Haag knikt bevestigend en voegt toe: ‘Er is hier meer keus dan in Amsterdam!’

Inventief inkopen

Het is duidelijk gezellig en laagdrempelig bij King Kong, maar hoe houdt de zaak verder het hoofd boven water? Dat platenzaken geen bestaansrecht meer zouden hebben, is volgens Eelhart wel heel negatief. 'Winkels zoals de Music Store en de Free Record Shop hebben zoveel games en DVD’s liggen, dat geeft wat ruimte,' vertelt Eerhart, 'maar je moet je wel blijven onderscheiden: inventief inkopen en afwijkende dingen bieden.'

King of Pop
Tegelijkertijd bekent hij dat ze noodgedwongen meer mainstream zijn geworden. 'Vroeger had Michael Jackson echt niet bij het aanbod gezeten, maar de King of Pop heeft na zijn overlijden vorig jaar goed verkocht.' Daarnaast wordt er ingespeeld op welke artiesten er in De Wereld Draait Door staan en worden recensies in kranten en vakbladen goed in de gaten gehouden. ‘We doen ook wel aan risicospreiding. We verkopen verschillende genres, hebben een afdeling tweedehands en twee tafels met aanbiedingen. Daar liggen ook vaak releases van maar een paar maanden oud.’

Vet salaris
King Kong probeert zich ook te onderscheiden door klantgericht te zijn. Veel platen en CD’s kosten minder dan de adviesprijs. ‘We nemen met minder winst genoegen,’ vertelt Eelhart, ’en verkopen liever meer. Ik sta hier niet voor een vet salaris. We kennen ons publiek, vaste klanten krijgen een bakje koffie en we nemen de moeite om dingen op te zoeken. Je moet bij de Mediamarkt niet een van de medewerkers een vraag over muziek stellen.’

Muziek is een luxeproduct
Toch merken ze bij King Kong het verschil met vroeger wel. Vooral nieuwe releases verkopen minder vanwege de mogelijkheid tot downloaden. En sinds een jaar is de gabberscene opeens overgestapt naar CD in plaats van vinyl, wat ook duidelijk te merken is in de verkoop. ‘Tegenwoordig kopen hele jonge gasten wel nieuwe muziek op vinyl, maar misschien is dat ook wel een hype. Ik vind de toekomst moeilijk in te schatten. Muziek is toch een luxeproduct en met de economie nu. De ene maand is beter dan de andere.’

Een Poolse jongen komt naar de kassa, helemaal blij zijn vondsten van Sigur Rós en The Cure. Hij woont niet in Leeuwarden. ‘Hadden we maar zo’n winkel in de buurt,’ verzucht hij, ’dan kwam ik er vaak.’