Into The Great Wide Open wordt duurder maar niet groter

Ferry Roseboom: ‘We moeten de tering naar de nering zetten.’

Sierd van der Bij / Ingmar Griffioen (3VOOR12/NL) ,

In navolging van festivals als Lowlands en Eurosonic/Noorderslag start de voorverkoop van Into The Great Wide Open ook een stuk eerder dan gebruikelijk. Het festival op Vlieland vindt dit jaar van 2 tot en met 4 september plaats en gaat 18 december om 10:00 uur in de voorverkoop. Het festival ontspringt hiermee de beoogde btw-verhoging, maar wordt wel dertig euro duurder.

Ferry Roseboom: ‘We moeten de tering naar de nering zetten.’

In navolging van festivals als Lowlands en Eurosonic/Noorderslag start ook de voorverkoop van Into The Great Wide Open een stuk eerder dan gebruikelijk. Het festival op Vlieland vindt dit jaar van 2 tot en met 4 september plaats en gaat 18 december om 10:00 uur in de voorverkoop. Het festival ontspringt hiermee de beoogde BTW-verhoging, maar wordt wel dertig euro duurder.

Deze week bespreekt de Eerste Kamer het verhogen van het BTW-tarief, waarna op 20 december door stemming de beslissing valt. De organisatie van Into The Great Wide Open wacht dit besluit niet af en laat de voorverkoop van #gwo11 volgende week zaterdag starten. Hiermee wil het festival de festivalganger de gelegenheid geven om nog van het lage BTW-tarief te kunnen profiteren. De reden die hiervoor de doorslag gaf, is dat een BTW-stijging het kaartje nóg duurder zou maken. Er stond namelijk al een prijsstijging van dertig euro op stapel.

Capaciteit blijft 5200 man
De organisatie heeft tijdens de twee voorgaande edities getracht de ticketprijs zo laag mogelijk te houden, maar vanwege kostenstijgingen en afnemende subsidiemogelijkheden is de organisatie naar eigen zeggen genoodzaakt de prijs te verhogen om het voortbestaan van het festival veilig te stellen. Het vergroten van de capaciteit was geen optie, benadrukt mede-organisator Ferry Roseboom: "Die blijft op hetzelfde peil. We gaan net als vorig jaar 5200 tickets verkopen, want we vonden het festival goed zo. We zouden meer kaarten kunnen verkopen, we zouden naar de wal kunnen gaan, we zouden de kunst kunnen schrappen of het gebeuren voor de kids, maar dat willen we niet."

Roseboom legt uit dat het organiseren van een festival op een eiland heel duur is. "Over de hele linie zijn de kosten hoog. Materiaalkosten, het verschepen en onderdak verlenen aan de bands en alle medewerkers moeten er ook blijven slapen en eten. De afgelopen twee edities hebben we geen vet op de botten gehad. Het doel is dat wij onze rekeningen kunnen blijven betalen en tegelijkertijd op het zelfde niveau kunnen blijven werken."

Quitte

Een andere reden voor het verhogen van de prijs is een afname van subsidiemogelijkheden en het wegvallen van fondsen. Roseboom: "Vorig jaar kregen we al minder fondsen dan in 2009. Toen kregen we nog een bijdrage van bijvoorbeeld SNS Reaal. Goede kans dat we die dit jaar wederom niet krijgen. Daarom moeten we de tering naar de nering zetten en een beroep doen op het publiek. We kunnen wel op andermans zak gaan teren, maar dan kunnen we vroeg of laat niet meer ruim drie dagen lang mooie dingen neerzetten."

Het lijkt erop dat het voor het Vlielandse festival altijd al zaak is geweest om eenvoudigweg quitte te draaien. "We verdienen er geen cent aan", bevestigt Rosenboom. "We zijn een eenvoudige stichting die verantwoord moet ondernemen. We zijn open en willen open blijven. We zouden naast de ticketprijs ook de bierprijs omhoog kunnen gooien. We zouden iedereen kunnen gaan fouilleren en alle blikjes bier in beslag kunnen nemen. Maar dat is niet ons uitgangspunt. We hebben er evenmin voor gekozen om onze naam aan een sponsor te verkopen."

December
Het zoveelste festival binnen een maand dat eerder de voorverkoop opent. Kunnen de mensen zich dit, naast alle feestdagen, nog permitteren? "Je kunt tien redenen noemen om het wel of niet te doen, maar wij zijn er op uitgekomen dat we het nu moeten doen. De prijsverhoging kwam er al aan en met een BTW-verhoging zou het kaartje duurder dan honderd euro worden. December is een maand in welke er veel geld wordt uitgegeven, maar persoonlijk geef ik het liever uit aan zo’n festival. Een hoop mensen heeft in december ook juist wat meer te besteden", aldus Roseboom. Vorig jaar startte de voorverkoop in januari, en ook dat leverde klachten op. "Toen was voor veel mensen het geld op."

Toen was er ook ophef om een zogenaamde voor-voorverkoop. Abonnees op de nieuwsbrief zouden eerder in aanmerking komen voor kaartjes dan de rest van de festivalgangers. Rosenboom legt uit: "Het was een link naar onze website waar ze kaartjes konden kopen. Eigenlijk doen we dat nu weer, want die link was gewoon openbaar. Het is maar net hoe je het insteekt, maar nu kan dus iedereen een kaartje kopen." Roseboom maakt zich geen zorgen over de kaartverkoop voor de 2011 editie. "Vorig jaar vroegen mensen ons nog wel eens hoe het festival zo goedkoop kon zijn."