Jean Parlette schrijft zich uit bij de Buma

“Wij kunnen ons niet vinden in de nieuwe richtlijnen voor muziek op internet”

Sierd van der Bij ,

Directeur Juridische Zaken Cees van Rij van Buma/Stemra vertelde 3VOOR12 NL vanmiddag dat de kogel door de kerk is. Poppodia en festivals moeten vanaf 1 januari wel degelijk betalen voor het embedden van muziek op hun site. En zo blijven de nieuwe richtlijnen voor muziek op internet de gemoederen bezig houden. Sommige partijen zijn er nu al helemaal klaar mee. Jean Parlette bijvoorbeeld.

“Wij kunnen ons niet vinden in de nieuwe richtlijnen voor muziek op internet”

Directeur Juridische Zaken Cees van Rij van Buma/Stemra vertelde 3VOOR12 NL vanmiddag dat de kogel door de kerk is. Poppodia en festivals moeten vanaf 1 januari wel degelijk betalen voor het embedden van muziek op hun site. En zo blijven de nieuwe richtlijnen voor muziek op internet de gemoederen bezig houden. Sommige partijen zijn er al helemaal klaar mee. Jean Parlette bijvoorbeeld.

Jean Parlette liet eerder deze week via Twitter weten dat ze zich hebben uitgeschreven bij de Buma. Opvallend, want hoort een band als deze juist niet blij te zijn met een partij die hun belangen behartigt? Laurens van der Meulen geeft te kennen dat dit niet voor iedereen op gaat. ‘Onze manier van werken strookt niet met die van Buma/Stemra. Het lijkt er op dat wij iets progressiever zijn als het gaat om het promoten van muziek op internet. De nieuwe licenties zorgen er straks namelijk voor dat wij zelfs moeten betalen voor het embedden van onze eigen muziek op onze website. En dat terwijl we de muziek zelf uitgebracht hebben en deze ook zelf toegankelijk hebben gemaakt. Onze visie op muziekpromotie strookt niet met die van Buma,’ aldus Laurens.

Maar als je je ergens voor uitschrijft, dan betekent dit dat jullie je ook ooit ingeschreven hebben, toch? ‘Inderdaad. Twee jaar terug hebben we in een jaar zo’n 150 shows gedaan en hebben we ook aandacht gekregen van radio en tv. Op zo’n moment is het voor een artiest niet meer dan logisch om je in te schrijven bij de Buma. Zij verdedigden onze belangen, dus kregen we geld als er een nummer gebruikt werd op radio of tv,’ vertelt Laurens. ‘Maar internet is heel anders dan radio en tv. Wij gebruiken internet om onszelf op de kaart te zetten en we zijn op dit moment bezig met een nieuw releasesysteem. Dit lukt niet met de nieuwe regelgeving van Buma/Stemra.’

Maar stel dat Poppodium Romein jullie optreden aankondigt met behulp van een muziekclipje. Wat zouden jullie daar aan overhouden als jullie je niet uitgeschreven hadden? “Romein zal voor dat ene clipje dan 130 euro moeten betalen en die centen zal Buma/Stemra moeten verdelen. Grote artiesten als Marco Borsato en Ilse de Lange liggen krom van het lachen, want het zit er dik in dat zij de helft van dat bedrag krijgen. Zij krijgen per jaar een fantastisch grote vergoeding van de Buma en dat is niet meer dan logisch. Wij zien aan het einde van het jaar niet meer dan een euro terug van dit verhaal.’

Toch raar, want jullie krijgen nu helemaal geen geld meer van Buma/Stemra? ‘Nee klopt,’ zegt Laurens, ‘maar om geld was het ons ook niet te doen. We komen als Jean Parlette steeds een stapje verder en dan vraag je jezelf af wie we zijn. Deze beslissing is er een uit integriteit en identiteit en is niet een sneer naar Buma. Die mensen doen ook maar hun werk. Zij kiezen voor A, maar wij gaan voor B.’