Roosbeef hoogtepunt op No Bowling Roosbeef hoogtepunt op No Bowling

De bescheidener vorm van Zappop

, Tekst: Dick de Graaf. Foto's: Oscar Anjewierden.

Roosbeef hoogtepunt op No Bowling

De bescheidener vorm van Zappop

Tekst: Dick de Graaf. Foto's: Oscar Anjewierden. ,

Zappop bestaat niet meer. Welkom No Bowling. Er viel ook op dit ietwat kleinschaliger opgezette festival echter meer dan genoeg te genieten met onder meer Roosbeef, Johnny Cage, Ska3 en Spooner.

De bescheidener vorm van Zappop

Ergens in 2004 vonden Laweidirecteur Stef Avezaat en toenmalig Idunaprogrammeur Michiel Stavast elkaar in de gezamenlijke wens om in Drachten een festival te organiseren dat behalve popmuziek ook andere kunstdisciplines als stand-up comedy, film en beeldende kunst samen moest brengen. Dat festival werd Zappop en wist in de vier edities van haar bestaan bands als Raccoon (nog net voor hun grote doorbraak), de Amsterdam Klezmer Band, Spinvis met Simon Vinkenoog en Gruppo Sportivo naar Drachten te halen. Ondanks, of misschien ook wel dankzij die ambitieuze opzet is het festival echter nooit helemaal ‘uit de verf gekomen’, en daarom hebben Iduna en De Lawei dit jaar voor een bescheidener vorm gekozen. En voor een andere naam. Afgelopen zaterdag was de eerste editie van No Bowling.

 

Café Hopper was dit jaar ingericht als 3voor12-zaal. En ondanks het vroege tijdstip was die al redelijk gevuld toen Oceana Company het festival opende en dat heel mooi deed met het indrukwekkende Landing, het eerste nummer van hun vorig jaar verschenen fraaie, en goed ontvangen, debuutalbum For The Boatman. Wat volgde was een ingetogen set waarin af en toe naar een climax werd gewerkt en die afgesloten werd met het overrompelende en nogal psychedelische Destination; een van de nummers voor de nieuwe CD, waar op dit moment al voorzichtig aan wordt gewerkt.

 

Spierballenrockband Spooner doet het goed de laatste tijd. Ook hun tweede CD Trading Dreams kreeg vorig jaar eigenlijk alleen maar positieve recensies en het viertal uit Alphen aan den Rijn was zaterdag precies een jaar onderweg met de promotietour. Hun optreden op het grote podium in de foyer van De Lawei werd een klein beetje ontsierd door een wat flets geluid. De nummers, denk Kane met flarden Red Hot Chili Peppers en Rage Against The Machine, mochten er echter zijn.

 

Het podiumdebuut van Johnny Cage, eind vorig jaar in de Popbunker in Leeuwarden, moet verbluffend geweest zijn en ook de nummers op de promo/My Space klinken spectaculair. Alle reden dus om uit te kijken naar hun optreden op No Bowling. Het was de tweede aangename verrassing in de 3voor12-zaal: ijle bezwerende zang, ongrijpbare melodieën die, als er dan toch vergeleken moet worden, inderdaad elementen van Bonne Aparte en Radiohead bevatten, waarin soms de herhaling op de loer lag, maar die voldoende creativiteit en vindingrijkheid in zich hadden en daardoor van begin tot eind toch bleven boeien. Op 17 april speelt de band op Freeze On Friday in Leeuwarden. Zeer aanraadbaar.

 

Het verhaal van Roosbeef mag inmiddels bekend zijn: in 2005 winnaar van de grote Prijs van Nederland, het jaar daarop een eerste EP, toen wat stiller om zich in vorm te spelen, om op de valreep nog in 2008 op de proppen te komen met een van de leukste, meest eigenzinnige Nederlandstalige albums van de afgelopen tijd. Roos van Rebergen is niet alleen gezegend met een van de mooiste stemmen in de Nederpop van dit moment, ze verstaat bovendien de kunst om oorspronkelijke, spitsvondige en soms licht absurdistische teksten te schrijven. En op het podium valt eens te meer op hoe rijk gearrangeerd haar liedjes eigenlijk zijn. Roosbeef is een genre op zich en een hoogtepunt op No Bowling.

 

En de koek was nog niet op want om half 1 werden Reverend Big, Iwan Dubrowski, Larry Simmons, Bif Anderson en, als laatste Elvis Aaron Presley, samen de Memphis Maniacs, met trompetgeschal als bevonden we ons in een Romeinse arena, als ware helden op het podium geïntroduceerd. Om vervolgens als een voortdenderende, erg aanstekelijke hitmachine de ene na de andere cover over het publiek uit te storten. En dan niet netjes uit te spelen, maar door bijvoorbeeld Guns ‘n’ Roses en Dolly Parton, of de Eurithmics en de George Baker Selection of David Bowie en Lenny Kravitz gewoon in één nummer te stoppen. Je zou er een wedstrijdje ‘wie herkent de meeste nummers’ van kunnen maken, maar plaatjes raden en dansen gaan niet zo samen en het was onmogelijk om bij die opzwepende maniakken niet te bewegen.

 

Eerder op de avond waren er ook nog de funky-indie-electro-samplepop van Dial-A-Poets en het hilarische gelegenheidsproject Ska3, met o.a. Strawelte-gitarist Paul Alma, Grootmeester Jan en de dames van de Hopper band in de 3voor12-zaal, singer/songwriters op de trap met o.a. lieve liedjes van Tommy Ebben en electropop van damesduo Xiu Xi, de stand-up comedy in het restaurant en computerspelletjes in de garderobe. En tussen alle bedrijven door nog een paar uitstekende sets door de DJ’s van de Pushin Wood Soundsystem.

 

Kortom, No Bowling mocht dan kleiner van opzet zijn dan Zappop, er was veel te genieten. De bezoekersaantallen zullen voor de organisatie echter, net als eerder bij Zappop, nog steeds een reden voor enige kopzorg zijn geweest.

 

Wie                  : Spooner, Roosbeef, Memphis Maniacs, Oceana Company, Johnny Cage e.v.a.

Waar                : No Bowling, De Lawei Drachten

Wanneer           : 4 april 2009

 

nu op 3voor12