Oerol: de programmering van de vorige dag

Weinig vernieuwende muzikale acts te bespeuren

Tekst en foto's: Sjoerd Bootsma, ,

Oerol is het grootste theaterfestival van Nederland, maar op muzikaal gebied ook het grootste van Friesland en daarmee eigenlijk ook het enige grote meerdaagse buitenfestival in de provincie. De organisatie van Oerol wil graag een jonger publiek trekken met haar muziekprogrammering, maar het is maar de vraag of dit slaagt met het boeken van veel wereldmuziek en acts als Extince en The Nits.

Weinig vernieuwende muzikale acts te bespeuren

In de straten van Midsland en Terschelling-West is veel straattheater te vinden, verspreid over de mooiste locaties van het eiland worden voorstellingen gehouden. Muziek vind je vooral op het Groene Strand bij de haven en in Oerol-dorp Westerkeyn. Maar ook de Terschellinger Horeca laat zich niet onbetuigd en biedt een podium aan veel bands en artiesten. Dit leidt tot uitpuilende kroegen over het hele eiland en de mogelijkheid om sommige bands wel vijf keer te zien. Bands als The Madd en André Manuel staan in de Oerolkrant elke dag wel weer op een ander podium aangekondigd. In dat opzicht doet Oerol recht aan haar motto van dit jaar: "Het eiland van de vorige dag". Wie voor de muziek naar het festival komt, doet er goed aan gewoon vier dagen te komen en een slim programma te kiezen. Grote kans dat je dan alles kunt zien. Dat je vooral veel wereldmuziek tegenkomt op dit festival is van oudsher typisch Oerol. Een groot gedeelte van het publiek komt hier ook voor en dat is prima, want bands als Think of One brengen een geweldige sfeer. Ook de mogelijkheid legendes als Flaco Jiminez te zien, is natuurlijk uniek. Toch wil de Oerol-organisatie graag dat het publiek verjongt en daarom hebben muziekprogrammeurs Harry Hamelink (Nighttown, Motel Mozaïque, Bazar Curieux) en Marcel Haug (Metropolis) getracht een programma samen te stellen dat "jonger" is dan voorgaande jaren, "We zoeken in het programma naar een balans. Af en toe zetten we iets neer dat honderd procent Oerol is en aan de andere kant zoeken we grenzen op of gaan we eroverheen." (bron: De Oerol Tijd). Met dit grensoverschrijdend programmeren doelen Hamelink en Haug in hetzelfde artikel op acts als Extince, Ziggi en GMB die dit jaar op het festival spelen. Ziggi en GMB brengen echter reggae en hiphop volgens eeuwenoud Jamaicaans recept en op Extince ligt ook zeker een halve meter stof. Waarom geen grenzen opzoeken met dikke dubstep of vette electro? Er is überhaupt weinig tot geen elektronica te bespeuren op het festival. Wel spelen de bejaarde Nits, hoor je elke avond (al een aantal jaren) dezelfde plaatjes van Naald & Kraak en Swoolish of nu van Radio Barkas: oude wijn in nieuwe zakken. Ook de Balkan Beatz DJ's herkauwen de hype van 2006 en op moment van schrijven spelen, oh zo gezellig, The Kartners op het Westerkeyn Nederlandstalige covers als "Joke, stop met koken" en "Een man mag niet huilen". Ik doe echt mijn best. Oerol 2008 is gezellig als altijd. In elke duinpan vind je wel theater, muziek of goede ontmoetingen. En hoewel de muzikale programmering – over het theateraanbod heb ik hetzelfde gehoord, maar op dat gebied waag ik me niet aan uitspraken – nogal veilig is, biedt het festival genoeg om een dag of vier een heel goede tijd te hebben. Wie langer naar Oerol komt doet dit vooral voor de sfeer. Wil het festival een jonger publiek trekken dan kan een ietwat avontuurlijker en actuelere muzikale programmering daar zeker aan bijdragen. Oerol als het eiland van de volgende dag.