Gala van de Friese Popmuziek in de Lawei Drachten

Prijzencircus vindt zijn definitieve jasje.

Tekst: Dick de Graaf Foto's: Patrick Visser, ,

Ruim 11 jaar geleden besloot Stichting Friesland Pop een jaarlijkse prijs in te stellen voor een band, instelling of groepering, die in dat jaar het meest voor de popmuziek in Friesland heeft betekend: de Friese Popprijs. Zaterdagavond was het prijzenregen bij de uitreiking van diverse popprijzen bij het Gala van de Friese Popmuziek in de Lawei in Drachten...

Prijzencircus vindt zijn definitieve jasje.

Ruim 11 jaar geleden besloot Stichting Friesland Pop een jaarlijkse prijs in te stellen voor een band, instelling of groepering, die in dat jaar het meest voor de popmuziek in Friesland heeft betekend: de Friese Popprijs. De prijs werd in 1996 voor het eerst uitgereikt aan Marius de Boer van Reboelje en platenlabel Marista. Latere winnaars waren onder andere Meindert Talma, Wâldrock, Harry Muis van Stichting Het Podium, Autumn en The Suicidal Birds. De eerste jaren werd de prijs uitgereikt in Theater Romein. Daarna heeft de uitreiking een paar keer tijdens het Freezefestival en nog weer later in De Gloppe (allemaal in Leeuwarden) plaatsgevonden. Toen vorig jaar echter een sponsorovereenkomst met de Foreign Media Group werd gesloten en er een substantieel geldbedrag aan de Popprijs gekoppeld kon worden, vond Friesland Pop dat de entourage dan ook een beetje passend moest zijn. De Lawei in Drachten wilde dat podium wel bieden, en omdat een Friese Popprijs alleen een beetje kaal zou zijn, werd besloten om ook een aantal andere categorieën – o.a. beste song, beste nieuwkomer, beste DJ – en de LC Publieksprijs in het leven te roepen en de prijzen op een heus gala uit te reiken. En zo vond op 21 december 2006, in de kleine zaal van De Lawei, het eerste Gala van de Friese Popmuziek plaats. Luie Hond was de grote winnaar en het gala zo succesvol dat de feestelijkheden dit jaar naar de grote zaal werden verplaatst. Na de nogal overrompelende en erg indrukwekkende officiële opening door Kay Wilder en Ecoustic en een welkom van presentator Jan Douwe Kroeske, volgden de gebeurtenissen elkaar, zoals dat heet, in hoog tempo op. Negen prijzen waren er te vergeven. Die voor Beste Popdesign werd gewonnen door Jeroen Vos, vanwege zijn veelzijdigheid als VJ bij DJ Tiësto en de nieuwe huisstijl van Club Noa in Leeuwarden. Beste DJ van 2007 was Leroy Rey, die bij de jury vooral was opgevallen door zijn werk in o.a. Paradiso en de diverse Jimmy Woo-avonden. De Omrop Fryslân Klipkar+ Prijs, uitgereikt door Omrop Fryslân-programmamaker Piter Zwart, was voor Wouter Stoter, voor zijn clip bij Droemvlucht van Nynke Laverman en Rowwen Hèze. Ilanois viel maar liefst twee maal in de prijzen. Hun succesvolle single Pouring Rain werd verkozen tot Beste Song van het jaar en later mocht LC bladmanager Siebe Annema bekend maken dat de meeste van de 2000 stemmen voor de Leeuwarder Courant Publieksprijs waren gegaan naar hun “24 gigs in 24 hours”-actie rond de lancering van die single. De Oeuvreprijs van dit tweede Gala van de Friese popmuziek was toebedacht aan Ernst Langhout; volgens de jury al meer dan 30 jaar een vaste waarde binnen de Friese popscene, van de vroege folk met Haggis, via The Visitor in de jaren 80 (één van de eerste new wave bands van Nederland!), Big Tree en The Hones tot Dylan Yn It Frysk nu. De prijs voor Beste Nieuwkomer was voor Adept en werd, wegens verplichtingen elders, tijdens een verwarrende en hilarische uitreiking, in ontvangst genomen door echtpaar Brands van Wham! Wham! Records. De op één na laatste prijs, de Holland Casino Prijs voor Best Act ging, tot hun eigen verbazing, naar Monstertux, o.a. vanwege het winnen van de Dommelsch LiveXS Award en hun voorprogramma-avontuur bij Marillon in Utrecht en Frankrijk. De Foreign Media Music Friese Popprijs kende dit jaar vier genomineerden: evenementen organisatiecollectief Liquid, de Leeuwarder popopleidingen, voor hun grote betekenis voor de Friese popcultuur, MBN Musicmarketing en uiteindelijke winnaar Het Bolwerk, dat volgens het juryoordeel “na een dip van twee jaar geleden weer helemaal teruggekomen is en door verdergaande professionalisering en slim en creatief programmeren tegenwoordig weer garant staat voor een goed aanbod en daardoor goede bezoekersaantallen”. Tussen de uitreikingen door was er natuurlijk ook heel veel muziek. Tweede optreden was dat van coverband Boulevard. Je zou je kunnen afvragen of die nou wel op hun plek was op een gala van de Friese popmuziek, want glad en gelikt, maar omdat ze eerder dit jaar de Clash of The Coverbands hadden gewonnen ook wel weer een beetje begrijpelijk. En stiekem toch ook wel erg aanstekelijke muziek en hoe dan ook in het genre een goede show. Daarna volgden Ilanois, een sinister dampend Adept en twee prachtige nummers van Elske. Monstertux bewees met het nieuwe nummer (en surrealistische podiumact) There Is No Remote Control For This nog steeds op de goede weg te zijn met een nieuw album naar verwachting halverwege volgend jaar. Naar het nieuwe album van Beand en Skep – ook om die rooi – mag ook worden uitgekeken en het was heerlijk om The Suicidal Birds eens “full blown” over de Lawei-luidsprekers te horen. Maar absoluut hoogtepunt was wel het reünieoptreden van The Visitor. Pas twee dagen ervoor hadden de heren, voor het eerst in 10 jaar, weer gezamenlijk gerepeteerd, maar ze speelden alsof ze nooit uit elkaar waren geweest. Een kleine 20 minuten lang indrukwekkende uitvoeringen van Goodbye Jack, Love and Extinction, Liquid and Crystalline, Eye of Madness en Spiral of Spiderlimbs. Ongeveer halverwege het gala mocht Titus van ’t Veer, ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Stichting Friesland Pop, ook nog het eerste exemplaar van de Rûge Gids van de Friese popmuziek uitreiken aan Janne Wietske de Vries van de Provincie Fryslân. Goed, er schijnen wat slordigheden in te staan, maar zo goed gedocumenteerd als in deze gids is de Friese muziekscene nog niet eerder geweest. Bovendien is het fraai vormgegeven en heel wat leesbaarder en inderdaad handzamer dan “Pop in Friesland” van acht jaar geleden. Het boek is, net als de organisatie van het gala, één van de eerste “producten” van het productiehuis Popcultuur en verschijnt over enige tijd, in een uitgebreidere versie, ook online. Volgend jaar verschijnt de tweede, herziene, versie. Hoeveel mensen de slotwoorden van Jan Douwe Kroeske hebben gehoord is niet helemaal duidelijk, omdat tijdens het slotoptreden van Syb het publiek langzaam de zaal uit druppelde. Om de bus te halen of om in de foyer te gaan kletsen, waar het ongetwijfeld nog erg lang gezellig zal zijn geweest. En met nog meer bezoekers dan vorig jaar, de vlotte presentatie van Jan Douwe Kroeske en een geoliede opeenvolging van optredens lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de uitreiking van de Friese Popprijs uiteindelijk haar definitieve jasje heeft gevonden. Wat : Gala van de Friese Popmuziek Waar : De Lawei Drachten Wanneer : 8 december 2007 Bezoekers : ± 760 aanwezigen