Een vreemde eend in de bijt

Vreemd brengt een bezoek aan Leeuwarden

Tekst: Boris Bunnik Foto's: Fabian Samidjono, ,

Platfrom voor een beste dosis ondergronds elektronisch waar, dat werd 058 podium te Leeuwarden afgelopen zaterdag weer. Na Wicked Jazz Sounds was het de beurt aan Vreemd. Op De line-up bestond uit electronische muziek van local Mies Elektries en Randstad jocks Boris Werner en Olene Kadar.

Vreemd brengt een bezoek aan Leeuwarden

Dance georiënteerd publiek komt de decembermaanden wel door bij 058 podium, het opent haar deuren o.a. voor concepten uit de Randstad. Met als klap op de vuurpijl de organisatie 'Vreemd' uit Amsterdam. Vreemd is het kindje van dj en organisator Carlos Valdes, die iedere donderdag de Sugar Factory onder handen neemt voor een avond vol elektronische muziek en vj-art. Sinds kort gaan ze op tournee en dit maal was 058 Podium te Leeuwarden aan de beurt. Dat kon niet onopgemerkt blijven zou je denken. Bij binnenkomst viel het oog gelijk op de prachtige kunstzinnige visuals die geprojecteerd werden. Ruwe sketches, dansende mensen, 3D vormen en typografie vormden een georganiseerde chaos van beeld waardoor een mooie dynamiek ontstond. Twee man sterk bezette een prominente plek op het podium voor hun professionele vj-installaties. Ook heeft 058 Podium duidelijk extra aandacht besteed aan het afstellen van het geluidssyteem. Naast deze punten moesten we het toch doen met een relatief lage opkomst. Aan de warme muziek van Mies Elektries lag het in ieder geval niet. Hij behaalt – als het gaat om muzikaliteit – het hoogste cijfer van de avond met zijn gevarieerde set. Hij laat een volwassen platenkeus horen. Zijn stijl gaat alle kanten uit, of dat nu italo, techno, electro of house is doet er niet toe. Het is toegankelijk voor iedereen en het kan een avond maken. Het was tijd om het stokje over te dragen aan Boris Werner. Werner is onder andere bekend van zijn releases in samen werking met Lauhaus, op het toonaangevende Remote Area label van 2000 and One. Hiermee heeft hij zijn carrière een sprong genomen. Na wat aftasten was inmiddels het overgrote deel van de mensen op de dansvloer te vinden. De set was echter niet erg spraakmakend. Te veel de nadruk op het ritme werk. Wat na een verloop van tijd erg gaat vervelen. Het zet enorm aan tot beweging, maar al snel kom je tot de conclusie dat het herhalingspatroon overheerst. Na een kort intermezzo van vijf minuten door een gemaskerde zangeres was het tijd voor een onbekend Fries talent. Zijn roots liggen in de buurt van Heerenveen, maar momenteel bivakkeert hij ook in Amsterdam: Olene Kadar. Hij verzorgde binnen het genre minimal een verassende en experimentele ableton set. Daar waar zijn collega wat aan het oppervlak bleef, zocht hij invulling met akoestische geluiden en gefreakte effecten. Naarmate zijn set vorderde zocht hij meer toenadering bij volle grooves die zeer effectief waren. Het geheel werd dreigender, energieker en het aanwezige publiek bleek hierdoor een bescheiden extase te bereiken. Kadar timmert overigens ook flink aan de weg op het gerespecteerde Duitse minimal label Mo's Ferry. Na zijn act kwam uiteindelijk de trein tot stilstand. Deze kwalitatief goede avond verdiende zeker een grotere opkomst; dergelijke initiatieven kunnen we alleen maar koesteren. Echter voor sommige mensen is dit stukje elektronisch vernuft inderdaad nog steeds iets wildvreemds. Wie: Vreemd Waar: Leeuwarden Opkomst: Zeer Matig