Zwart op Wit -Kleurplaat Zwart op Wit -Kleurplaat

Recensie & interview

, Dick de Graaf,

Zwart op Wit -Kleurplaat

Recensie & interview

Dick de Graaf, ,

Ruim een jaar na hun indrukwekkende derde demo Sprong en kort na hun goede ervaringen met het Freesonica-avontuur vond Zwart Op Wit dat de tijd rijp was voor een volgende stap naar volwassenheid: de release van een officiële debuutplaat. En nu, weer een jaar verder is ie er dan ook echt: Kleurplaat.

Recensie & interview

Ruim een jaar na hun indrukwekkende derde demo Sprong en kort na hun goede ervaringen met het Freesonica-avontuur vond Zwart Op Wit dat de tijd rijp was voor een volgende stap naar volwassenheid: de release van een officiële debuutplaat. En nu, weer een jaar verder is ie er dan ook echt: Kleurplaat. Niet met nieuwe nummers, maar met een bloemlezing uit eerder werk, omdat de groep na een grondige analyse en een kritische beschouwing daarvan tot de conclusie was gekomen dat die “oude” nummers nog niet helemaal af waren of hun definitieve vorm hadden. En daarom werd bijvoorbeeld voor Zweven is leven een nieuwe tekst gemaakt en verhuisde een loopje van het ene naar het andere nummer. Daarmee zou je de groep gebrek aan vernieuwingsdrang kunnen verwijten, maar feit is ook dat deze opzet geslaagd lijkt want Kleurplaat is, door alle tijd en aandacht die er aan besteed is, niets meer en minder dan een prachtdebuut geworden. Waaruit ook nog eens blijkt dat Zwart Op Wit zich wel degelijk heeft weten te vernieuwen. In Ik heb het niet en Inrichting klinken vette metalriffs, Rode Mutsen is lekker reggae, het nummer 3000 heeft een jazzy inslag en Zweven is leven is pure dub geworden. En de opbouw van Kombinaasje Ferdivedaasje - samen met het instrumentale titelnummer (met heerlijk ontregelend ritme) toch een van de prijsnummers - is door de gitaardrone en rake trompetaccenten ronduit schitterend. Die trompet speelt overigens in elk nummer wel een cruciale rol. In Kombinaasje is ook nog een bescheiden, maar mooie gastrol voor troubadour Piter Wilkens weggelegd, en ook in Lucht levert hij een belangrijke bijdrage. In een enkel nummer dreigt een patroontje, refreintje of loopje iets te lang door te gaan en ligt de herhaling op de loer, maar net op het moment dat je je dat begint te realiseren weet de groep door inventief samplegebruik of wending de spanning toch steeds vast te houden. Kortom: Zwart Op wit heeft al niet te klagen over aandacht, maar met zo’n ijzersterk debuut op zak kan alles alleen nóg maar beter gaan. Remon de Jong over Kleurplaat: In oktober vorig jaar was er al sprake van dat de CD er aan zat te komen. Waarom heeft het uiteindelijk toch nog een jaar geduurd? “Omdat we met de band voor het eerst een compleet album op gingen nemen was er weinig zicht op hoe alles zou gaan verlopen, en het idee dat het in een of twee maanden klaar zou zijn bleek dan ook niet te kloppen. In totaal hebben we er een jaar aan gewerkt. Niet continu natuurlijk maar iedere maand toch wel een week of twee. Opnemen, nog es opnemen, mixen, masteren. Ook omdat wij en de producer erg kritisch zijn geweest op de sound en de composities heeft het langer geduurd dan voorzien.” De titel Kleurplaat is vast niet zomaar gekozen. Wat was de achterliggende gedachte? “We zijn lange tijd op zoek geweest naar een geschikte titel. Het moest iets worden waar we meer mee konden. Iets waar we een ludieke actie aan konden koppelen en iets dat meer over de band zou vertellen. De titel Kleurplaat is gekozen omdat Zwart op Wit Kleur op de plaat brengt, het een kleurrijk schijfje met veel stijlen en geluiden is geworden en daarnaast leende de titel zich prima voor een toffe actie. Zo kan iedereen de hoes inkleuren (de voorkant is een kleurplaat), opsturen en zo een optreden van de band winnen op een locatie naar keuze. Tijdens optredens is interactie met het publiek ook erg belangrijk en dit konden we mooi doortrekken naar ons album.” Hoe is de samenwerking met Piter Wilkens tot stand gekomen? “Piter en ik hebben elkaar ontmoet toen we samen op een feest moesten spelen. Het idee kwam om samen een track te maken en dat werd Simmermoarn. De samenwerking beviel ons zo goed dat we meer nummers hebben opgenomen. De resultaten daarvan gaan jullie nog wel horen. Toen de opnames voor ons Zwart op Wit album begonnen zaten Piter en ik regelmatig in de Acht MM Studio te jammen. Een logisch gevolg was dat er ook wat dingen voor Zwart op Wit zijn opgenomen. Het nummer Lucht is bijvoorbeeld een jam die in een middag is ontstaan.” Waarom hebben jullie voor de Bunt Studio en de Acht MM Studio gekozen om de CD op te nemen. En waarom twee studio’s? “We hebben voor de Bunt Studio gekozen omdat we de sound van de producties die er in het verleden waren opgenomen erg vet vonden. We werden er door andere bands op gewezen en deze sprong er echt uit. Ook de producer en de ligging (mooi buiten Utrecht tussen de schapenpoep en kastanjebomen) sprak ons aan. De Acht MM studio is mijn eigen studio. Hier hadden we meer tijd voor het experiment omdat de kosten stukken lager zijn. (namelijk niks). Zo konden we dingen met zang, trompet en samples proberen.” De CD is analoog opgenomen. Is dat nog een bewuste keuze geweest? “We hadden in het begin het idee dat we op de cd als een band wilden klinken, dat je de instrumenten goed moest kunnen horen en het niet een vlakke plaat moest worden. De sound van analoge productie was de sound die we zochten en zo geschiede.” Waarom heb je een eigen label opgericht? Wat ben je er allemaal mee van plan? “Tegenwoordig kun je met een beetje inzet zelf heel veel doen als artiest. Met de komst van het Internet en downloaden zijn de lijntjes naar de consument stukken korter geworden. De rol van een label verandert. Promotie is belangrijk maar daar kun je zelf veel aan doen, als je maar de juiste contacten hebt. Door mijn werk voor tv en optredens op de radio weet ik de weg in Hilversum redelijk goed te vinden. Daarnaast heeft Acht MM Records een deal met Bertus Music, de grootste distributeur van Nederland. De plaat ligt dus ook in alle winkels. In de toekomst zie ik ook andere artiesten op het label verschijnen. Dat hoeft niet persé een rapact te zijn. Ik zoek naar originele, gedreven en kwalitatieve acts die een carrière in de muziek zoeken. Acht MM Records is een label dat uit de underground komt en daarom zijn de lijntjes lekker kort. We werken dus met z’n allen (het label en de artiest) aan een zo hoog mogelijk rendement. Daarnaast hebben we onze eigen studio. Artiesten kunnen altijd een demo opsturen.” Zwart Op Wit speelt op 9 december in de finale van de Grolsch Grote Prijs van Nederland. Kleurplaat ligt vanaf 20 november in de winkels.

nu op 3voor12