Het Eindhovense lab voor hypnotiserende composities en futuristische geluiden strijkt vanavond neer in Het Stroomhuis. Want als vaderlands beste psychband (toch?) in dezelfde stad is gevestigd, kan een eigen headlinershow toch zeker niet ontbreken? En al helemaal niet als die ter gelegenheid van de zoveelste voortreffelijke albumrelease is.

Whispering Sons

Bij zo’n thuiswedstrijd hoort natuurlijk een volgepakt Stroomhuis. En daar is, mede dankzij de aanwezige fans van Whispering Sons, voor gezorgd. De Belgen behoren namelijk tot de huidige voorhoede van de zogenaamde coldwavebands. Beknopte samenvatting van Whispering Sons’ carrière: een EP, een handjevol singles en winnaar van de prestigieuze Humo Rock Rally. Nog niet zo lang geleden maakten ze bekend dat hun eerste album af is; er is vanavond dan ook veel ruimte voor nieuw materiaal.

De band trapt wat timide af, maar de intensiteit neemt met het nummer toe. Dat kan liggen aan de angstaanjagende ogen waarmee zangeres Fenna het publiek aanstaart, de sierlijke, majestueuze bewegingen waarmee ze over het podium beweegt of de pulserende synthpartijen, die aan het begin nog een beetje zoek zijn. De band bereikt een hoogtepunt tijdens een van de nieuwe nummers. ‘’Are you feeling… good?’’, vraagt Fenna in het refrein. Nee, ‘good’ is niet de goede benaming voor de gemoedstoestand die de band overbrengt. Die is eerder extatisch: het publiek is compleet in de ban van de zwarte gedaantes op het podium.

“Clichés, clichés, it’s all the same’’, zingt Fenna in ‘White Noise’. Die zin zou goed kunnen slaan op het imago van de gemiddelde band die voortborduurt op het geluid van Joy Division. Toch mogen we Whispering Sons beschouwen als een lichtbaken tussen alle bands die leunen op zware basmelodieën en dunne drumgeluiden. Wat de band zo’n verfrissende coldwavegroep maakt, is het feit dat ze het grootser aan durven te pakken. De sound is meer atmosferisch, meer gelaagd. Neem het nummer ‘Wall’, met een riff die in een stadion niet zou misstaan en met euforische zanglijnen in het refrein. Af en toe krijg je haast de neiging om je wenkbrauwen en mondhoeken omhoog te tillen en misschien zelfs een woordje mee te schreeuwen.

RMFTM

Dan RMFTM. Vanavond aan hen de eer om hun meest recente creatie ten gehore te brengen. ‘De Spelende Mens’ is het laatste deel uit de ‘Subversive’-trilogie. Daarnaast is het hun meest duistere, meest industriële plaat tot nu toe. Op eerdere releases voerden kraut- en spacerock vrijwel altijd de boventoon, maar op ‘De Spelende Mens’ neigt de sound meer naar die van industrialgrootheden als Coil, Cabaret Voltaire, Nurse With Wound en tijdsgenoten als Vatican Shadow.

Wat meteen opvalt is de radicale verandering in het takenpakket. De mannen die voorheen het snaar- en slagwerk bedienden, zijn nu omgeven door toetsen, snoeren en draaiknoppen. De indrukwekkende visuals die we van Psych Lab gewend zijn ontbreken vanavond. Jammer, maar de muziek van RMFTM heeft geen kleuren nodig. De lichten gaan uit en de groep zet een langzaam opbouwende drone in. Deze wordt bijgestaan door een hoekige, claustrofobische beat die menig hoofd al doet knikken. Zo ook de hoofden van de Radar Men zelf, die de gehele set uiterst geconcentreerd over hun apparatuur heen hangen.

Een tafereel dat je het best met gesloten ogen kunt beleven. Denkbeeldige scènes uit een of andere dystopische science-fictionfilm zouden niet misstaan. Om vervolgens gelanceerd te worden tijdens ‘Beeldenstorm’. Even is er nog maar een dunne lijn die een RMFTM-set van een technofeestje scheidt. Er mag gedanst worden. Echter, niet te lang. De snerpende beats maken weer plaats voor een gitzwarte drone die tot het einde van de set aanhoudt. Een heuse bad trip, om toch maar even binnen de psychterminologie te blijven. De lichten gaan aan en we kunnen weer ademhalen.